SepangOnline

Thursday, August 31, 2006

Perutusan Kemerdekaan Presiden Print E-mail

Datin Seri Dr Wan AzizahSempena Ulang Tahun ke-49 Kemerdekaan 2006
Oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dr Wan Azizah Wan Ismail

Assalamualaikum wbt, Salam Sejahtera dan Salam Kemerdekaan,

Alhamdulillah, kita rakyat Malaysia di dalam mahupun di luar negara akan menyambut ulang tahun kemerdekaan negara pada 31hb Ogos ini. Dalam menyingkap tabir perjuangan kemerdekaan, kita tidak boleh menafikan fakta sejarah dan ianya perlu diselidiki secara teliti serta penuh tanggungjawab. Justeru, kita tidak boleh memandang sepi apatah lagi melenyapkan nama-nama besar seperti Dr. Burhanuddin Al-Helmi, Ahmad Boestaman, Ishak Haji Muhammad serta beberapa pemimpin lain yang turut menyumbang kepada proses kemerdekaan negara. Sesungguhnya jasa mereka memerdekakan Malaysia adalah sesuatu yang tidak ternilai harganya.

Sambutan tahun kemerdekaan pada tahun ini sangat bermakna kerana hakikatnya sudah hampir setengah abad kita bebas dari penjajahan Barat. Tanggungjawab mengisi makna sebenar kemerdekaan terletak pada generasi selepas merdeka dan seharusnya dinilai dari skop penghayatan yang lebih luas. Hari ini kitalah anak cucu dan pewaris sah kepada hak bernegara. Oleh itu, sewajarnya setiap di antara kita harus berbangga menjadi "Anak Malaysia" yang benar-benar merdeka serta kasih dan sayang terhadap tanah tumpah darah kita.

Kemerdekaan tidak harus didefinasikan sebagai bebas dari cengkaman penjajah semata-mata. Kita seharusnya merdeka dari setiap aspek kehidupan ¡V politik, sosioekonomi, jati diri dan moral. Kita memahami bahawa bukan sesuatu yang mudah untuk mengelak dari berbagai cabaran politik, ekonomi mahupun jati diri bangsa dalam usaha untuk memacu pengisian kemerdekaan.

Namun keADILan bersedia mengharungi perit getir dalam membentuk lanskap politik baru berteraskan kepada prinsip keadilan, hak dan kebebasan. KeADILan juga akan berusaha membina nilai moral dan akhlak yang luhur bagi membentuk sistem pemerintahan yang akauntabal, telus dan efektif. Lebih mencabar adalah usaha untuk melahirkan individu-bangsa yang matang berpolitik dan berfikiran kritis.

Dalam aspek ekonomi pula, negara merdeka harus mampu menyediakan prasarana ekonomi agar kekayaan negara dapat dinikmati dan dikongsi secara adil. Malangnya kerajaan hari ini ternyata gagal apabila kekayaan negara hanya dinikmati oleh segelintir pihak yang berkait rapat dengan pemerintah. Tatkala rakyat diminta untuk terus "berkorban", terus berpegang kepada semangat patriotisme dan sayangkan negara, para pemimpin dan elit politik terus mengamalkan rasuah, penyelewengan kuasa dan saling bercakaran kerana berebut harta kekayaan negara. Lantaran itu, keADILan sanggup menyambut cabaran ekonomi dengan memperbetulkan kepincangan dalam pemerintahan hari ini dan memastikan hasil kekayaan negara dapat dinikmati oleh seluruh rakyat secara adil dan saksama.

Kemerdekaan juga sering kali dihubungkaitkan dengan jati diri bangsa sesebuah negara. Jati diri adalah satu komponen penting dalam membentuk indentiti diri. Tanpa jati diri yang kukuh, kita bakal berhadapan dengan tsunami globalisasi yang boleh merobah anak-bangsa kita. Justeru, program-program yang boleh menyerlahkan identiti bangsa perlu dikembang-luaskan. KeADILan menggesa agar aktiviti-aktiviti budaya bangsa tempatan serta warisan murni masyarakat diperturun, diperkaya dan diperkembangkan. Hatta, Bahasa Malaysia perlu dikembalikan martabatnya di samping mengembangkan penggunaan bahasa ibunda setiap kaum di dalam negara ini.

Adalah menjadi prinsip KeADILan untuk membina sebuah kerajaan yang bergerak seiring bersama rakyat dalam satu landasan penuh tolak ansur, betul, jujur dalam menguruskan tanggungjawab demi mempertahankan hak dan maruah bangsa dan negara. Melalui prinsip tersebut KeADILan membuka pintu kepada seluruh rakyat Malaysia agar bersama-sama dengan perjuangan kami dalam membentuk negara Malaysia yang merdeka, adil dan saksama tanpa batasan kaum dan agama.

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan!

Dr. Wan Azizah Wan Ismail
Presiden Parti Keadilan Rakyat
Ahli Parlimen Permatang Pauh
29 Ogos 2006

0 Comments:

Post a Comment

<< Home