SepangOnline

Monday, August 21, 2006

Iblis, jemuan, ajak bersumpah - Siapa terdesak?

Oleh Zulkifli Mohamed

Kalut memang kalut, semakin berserabut, nampak ada yang terdesak.

Sah, jalan perdamaian semakin buntu. Pertembungan bekas Perdana Menteri Dr Mahathir dengan penggantinya Datuk Seri Abdullah semakin sengit.

Simpul perbalahan antara mereka berdua semakin sukar dirungkai. Rakyat khususnya ahli UMNO semakin keliru.

Mana tidaknya, sekiranya Perdana Menteri, Timbalannya dan bekas Perdana Menteri telah tergamak menghambur ungkapan iblis, jemuan (jahat sangat) dan ajak bersumpah junjung al-Quran, semata-mata masing-masing mahu menegakkan kebenaran - kalau tidakpun benang basah.

Abdullah melabelkan mereka yang menganggu usahanya untuk membangunkan negara sebagai ‘iblis’. Najib pula menganggap pemimpin Umno yang memporak-peranda parti itu sebagai jemuan, sementara Dr Mahathir ajak mereka bersumpah junjung al-Quran di masjid, bagi membuktikan dakwaannya berkaitan pembatalan projek jambatan bengkok.

Abdullah mengungkapnya di Kuantan 10 Ogos lalu, Dr Mahathir ‘menyambutnya’ di Petaling Jaya, dua hari kemudian, sementara Najib yang mahu dilihat mempertahankan bosnya berucap di Kedah, 19 Ogos.

Meskipun masing-masing tidak menyatakan secara khusus pihak yang dimaksudkan, namun pemerhati menganggap Abdullah dan Najib merujuk kepada Dr Mahathir dan sebaliknya.

Perang mulut yang semakin panas ini entah untuk pusingan keberapa, dikatakan meletus selepas Abdullah menghambur kata ‘iblis’ kerana katanya iblis merasakan dirinya lebih pandai daripada orang lain.

Agaknya dek ‘panas telinga’ dilabel sebegitu, Dr Mahathir bingkas bangun – mencabar pihak berkenaan bersumpah bersama-samanya. Cabaran itu dibuat di depan 500 hadirin dalam majlis Jasamu Dikenang anjuran Pemuda Umno Bahagian Petaling Jaya Utara, selang dua hari selepas Abdullah melafazkan ungkapan ‘iblis’.

Najib hanya sekadar ‘nasi tambah’apabila melabelkan jemuan terhadap Dr Mahathir. Timbalan Presiden Umno itu sedang main wayang seolah-olah beliau sekutu Abdullah meskipun desas-desus mengatakan sebaliknya. Kata mereka, Najib akan menikam Abdullah dan menantunya Khairy Jamaluddin dari belakang apabila sampai saat dan ketikanya.

Kalau tidak, masakan Nazri Aziz terpaksa ‘berteriak’ ada pemimpin Umno sedang bersandiwara menyokong Abdullah.

Dr M terus menyengat

Kita yakin Dr Mahathir tidak akan terjejas dan berundur daripada meminta jawapan hanya kerana label iblis itu. Tetapi tindakan Abdullah yang menajamkan lagi pertentangan dengan Dr Mahathir akan memburukkan lagi keadaan

Buktiya, kalau di Taman Melawati 24 Jun lalu, Dr Mahathir masih ‘malu-malu’ sekadar menyebut ‘anak menantu’ dan ‘tingkat empat’ sebagai pengkhianat negara, namun selepas disembur di Kota Bharu pada 28 Julai, barulah beliau secara terbuka membongkar rahsia tingkat empat dengan menyebut nama menantu Abdullah - Khairy Jamaluddin dan rakan-rakannya sebagai lebih berkuasa daripada Perdana Menteri.

Malah, di Kota Bharu itu juga Dr Mahathir mengisytiharkan secara terbuka akan menyokong pencabar Abdullah sekiranya Presiden Umno itu ditentang dalam pemilihan parti.

Kemudian 12 Ogos lalu di depan media, Dr Mahathir meneruskan langkah silatnya, mendedahkan surat sulit daripada dua bekas Perdana Menteri Singapura – Lee Kuan Yew dan Goh Chok Tong yang tersimpan dalam ‘kotak rahsia’ miliknya.

Surat itu menjadi ‘bukti’ Malaysia boleh membina Jambatan Indah tanpa sebarang syarat, diterimanya semasa beliau hampir bersara sebagai Perdana Menteri. Kerajaan dakwa Dr Mahathir, hanya memendam surat itu yang menyebabkan rakyat tidak mengetahui sebab sebenar pembatalan projek Jambatan Indah.

“Singapura tidak kata kalau mahu bina jambatan ada syarat itu, ada syarat ini. Tetapi kita (kerajaan) sendiri yang tawarkan pasir dan ruang udara kepada negara itu,” dakwanya.

Sebelum itu, pada 6 Ogos lalu dalam sidang media di Universiti Teknologi Petronas (UTP), Tronoh, Perak, Dr Mahathir menegaskan seorang Perdana Menteri yang menjual negaranya tidak perlu dikekalkan hingga tamat tempoh perkhidmatannya.

“Kalaulah kita dapati seorang Perdana Menteri yang menjual negeri ini, adakah kita nak tunggu lima tahun…kita kena ambil tindakan awal sikit.”

Bersemuka Bersama Perdana Menteri

Abdullah nampak terdesak. Terpaksa muncul di TV3 membuat penjelasan dalam program khas ‘Bersemuka Bersama Perdana Menteri’ pada 7 Ogos lalu. Niatnya untuk menyerap kritikan, setidak-tidaknya untuk menafikan ‘tohmahan’ Dr Mahathir agar rakyat bersamanya.

Bagaimanapun penjelasan Abdullah tidak memberi apa-apa jawapan secara spesifik, bahkan mengundang pelbagai persoalan lain. Abdullah juga tidak menjawab isu penjualan syarikat motosikal MV Agusta pada harga satu Euro yang dikritik keras oleh Dr. Mahathir. Hanya menantunya, Khairy Jamaluddin dan pemimpin Barisan Nasional beria-ria mengatakan keseluruhan rakyat menerima penjelasan Perdana Menteri.

Seperti dijangka, Dr Mahathir hanya memandang sebelah mata penjelasan Abdullah, bahkan mempertikaikan kenyataan Perdana Menteri bahawa anaknya Kamaluddin tidak mendapat peluang perniagaan di Malaysia, kekayaan anaknya itu diraih di luar negara.

Kenyataan Abdullah mempertahankan tindakan Khairy memiliki saham ECM-Libra turut dipandang sinis oleh Dr Mahathir.

“Di mana dia (Khairy) dapat duit RM9 juta…dia kata pinjam dekat kawan…siapa dia kawan yang bagi pinjam sampai RM9 juta...saya pun nak pinjam jugak,” sinisnya.

Tidak tertahan dengan bahang kritikan, termasuk cabaran Ketua Pemuda PAS Salahudin Ayob yang mahukan Khairy mendedahkan ‘anasir Yahudi’ dalam ECM-Libra Avenua Bhd, akhirnya Naib Ketua Pemuda Umno itu terpaksa menjual kesemua 10.2 juta sahamnya yang mewakili 1.23 peratus dalam syarikat pelaburan dan broker saham itu.

Transaksi itu diumumkan pada 12 Ogos lalu, tarikh yang sama Dr Mahathir ajak bersumpah.

Bagaimanapun Ketua Angkatan Muda Ezam Mohd Nor menganggap tindakan Khairy itu sebagai pengecut, kerana tidak berani membenarkan dirinya disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) bagi membuktikan dirinya bersih daripada amalan korupsi dan salahguna kuasa.

Abdullah beri paku buah keras

Geram dengan tindak-tanduk Dr Mahathir yang terus lantang mengkritik kerajaan, Abdullah akhirnya memberikan paku buah keras terhadap bekas bosnya itu pada 14 Ogos lalu.

Abdullah berkata: "Beliau (Dr Mahathir) boleh kata apa sahaja yang beliau suka. Saya Perdana Menteri, saya yang memutuskan apa yang terbaik untuk rakyat."

Reaksi Abdullah itu bagi mempertahankan keputusan kerajaan membatalkan projek jambatan bengkok, ekoran kenyataan Dr Mahathir sehari sebelum itu, yang berkata beliau akan berhenti mengkritik kerajaan sekiranya projek itu diteruskan semula.

Naib Presiden Keadilan Sivarasa Rasiah, berpendapat Dr Mahathir semakin terdesak dan terpaksa menyerang Abdullah sebagai satu tindakan menyelamatkan diri dan keluarganya daripada mendapat kesan daripada apa yang telah dilakukan semasa beliau berkuasa.

Manakala bekas Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times (NST), A Kadir Jasin pula menganggap Dr Mahathir tidak mempunyai kekuatan dan pengaruh yang cukup untuk menyingkirkan Abdullah dari jawatan Perdana Menteri dan Presiden Umno.

Apapun Dr Mahathir dijangka akan semakin ‘bengis’ apabila turun ke negeri tempat tumpah darahnya, Kedah, untuk menyampaikan ceramah Cabaran Pembangunan Ummah, di Hotel Star City, Alor Setar pada 23 Ogos, setelah beberapa siri ‘roadshow’nya dipaksa batal atau ditangguh kerana tekanan Umno.

Soalnya, siapa terdesak?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home