SepangOnline

Tuesday, August 22, 2006

Benarkan Dr Mahathir bercakap, Abdullah jangan takut: Anwar

Oleh Zulkifli Mohamed

BALING: Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi seharusnya memberikan kebebasan kepada Dr Mahathir untuk menyatakan pandangannya dan tidak perlu berasa takut sekiranya beliau yakin berada di pihak yang benar.

“Mengapa Perdana Menteri takut sangat, kalau kita yakin berada di pihak yang benar, ada maklumat yang cukup, bagi dia (Mahathir) bercakap, kemudian kita jawab.”

Menurut Anwar walaupun beliau tidak bersetuju dengan Dr Mahathir, namun haknya untuk berucap dan menyatakan pandangan perlu dihormati.

“Hak dia bercakap sebagai warga negara, kita kena beri dia bercakap, kalau perlu dibawa ke mahkamah bawa ke mahkamah, ini barulah disebut negara hukum ada ‘rule of law’.”

“Kita tentang Mahathir sebab dia bukan gunakan ‘rule of law’- negara hukum, tetapi dia gunakan ‘rule of the jungle’ hukum rimba, hukum rimau, guna kekerasan, tetapi sekarang ini, daripada segi adat sama sahaja.”

Beliau berucap di hadapan kira-kira 15,000 hadirin di perkarangan Madrasah Islahiah, Memali, di sini, Jumaat.

Turut hadir Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa, Pengerusi Keadilan Kedah Mokhtar Mansor dan bekas Ahli Parlimen Baling Ustad Taib Azamudin.

Abdullah, kata Anwar, tidak perlu menggunakan kuasa kuku besi, menyekat kebebasan bersuara dengan menghalang suara Dr Mahathir dan pandangan pembangkang.

Sementara itu, menyentuh kenyataan Dr Mahathir yang beliau akan berhenti mengkritik Abdullah, sekiranya kerajaan bersetuju membina semula Jambatan Bengkok, Anwar secara sinis berkata :

“Jadi perjuangan dia setakat tu sahaja ka….tidak ada jambatan aku marah kepada hang … ada (bina) jambatan aku setuju dengan hang…ini politik apa jenis ini?” disambut gelak tawa hadirin.

Ekoran perbalahan Dr Mahathir dan Abdullah itu, Anwar melontarkan persoalan:
“Saya hendak tanya… harga barang naik siapa ambil peduli, soal maruah umat siapa ambil peduli, soal penghayatan Islam siapa ambil peduli, soal kesusahan rakyat sekarang ini - RM 20 ribu juta yang dikaut disapu tidak sampai kepada rakyat siapa ambil peduli.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home