SepangOnline

Thursday, August 24, 2006

Anwar : Pilihanraya Seharusnya Bebas & Adil

Ketika Malaysia mencapai kemerdekaan, pejuang-pejuang kemerdekaan kita mengimpikan sebuah negara yang bebas, makmur dan demokratik. Malangnya, hampir separuh abad kemudian, Malaysia ialah sebuah demokrasi yang tempang.

Kelemahan utama demokrasi Malaysia ialah pilihanraya kita tidak bebas mahupun adil. Hari ini saya akan mendedahkan bukti-bukti kukuh penyelewengan, penipuan dan kelemahan yang mencemari integriti pilihanraya Malaysia. Laporan mendalam berserta bukti-bukti kukuh akan dilancarkan di Kongres Nasional keADILan.

Tanpa pilihanraya yang bebas dan adil, demokrasi tidak akan berfungsi. Hanya kerajaan yang lemah akan campur tangan di dalam pilihanraya untuk meneruskan pemerintahan mereka. Sebuah kerajaan yang bermaruah tidak akan menggunakan pilihanraya yang tidak sempurna untuk memberi ilusi demokrasi.

Maka adalah amat penting kita memastikan pilihanraya adalah bersih dan berjalan di atas padang yang rata. Amatlah menyedihkan apabila tahap demokrasi Malaysia merosot sedangkan ia terus berkembang di negara-negara seperti India, Indonesia, Turki dan negara-negara membangun yang lain.

Perjuangan asas keADILan ialah memperbaharui demokrasi di Malaysia. Ini merangkumi badan kehakiman yang bebas, media yang terbuka, pemuliharaan hak asasi manusia dan masyarakat madani yang kukuh.

Tetapi elemen terpenting ialah dengan memastikan pilihanraya yang bebas dan adil berjalan. Saya menyeru agar pihak kerajaan menunjukkan kepimpinan dan keazaman politik untuk menyelesaikan isu ini. Pada masa yang sama saya ingin menjemput badan-badan bukan kerajaan dan rakyat Malaysia keseluruhannya turut serta dalam perjuangan mengembalikan kepercayaan terhadap demokrasi Malaysia.

Anwar Ibrahim
Penasihat Parti Keadilan Rakyat

0 Comments:

Post a Comment

<< Home