SepangOnline

Thursday, November 10, 2005

Prosiding Sook Swan UPM: FRU Kembali Bermaharajalela

Cik Lim Sook Swan
(Gambar Malaysiakini)

Oleh Jeffrey Lim

SERI KEMBANGAN - Peguambela Cik Lim Sook Swan, Encik Nik Mohamad serta penjaga yang dilantik ibu bapa beliau, penyelaras Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Encik S. Arulchelvan, dinafikan peluang untuk menghadiri perbicaraan UPM terhadap Sook Swan, dengan alasan ia bercanggah dengan prosedur UPM. Pihak UPM juga meminta orang ramai menghormati alasan mereka yang tidak munasabah itu.

Sook Swan, 21, pelajar Tahun Kedua, Semester Satu, Bacelor Sastera - Mandarin, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), yang dituduh melanggar Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) oleh pihak UPM kerana cuba memboikot pilihanraya kampus yang penuh tipu helah, telah menghadiri prosiding yang dipanggil UPM untuk menjawab tuduhan-tuduhan ke atas beliau berseorang diri dengan berani.

Selain daripada itu, wartawan ntv7 turut dihalang daripada mengikuti berita ini. Malah, Unit Simpanan Persekutuan (FRU) diundang untuk menyuraikan para mahasiswa dan orang ramai yang menunjuk perasaan.


"Jangan Aniaya Kami!", jerit para pelajar
(Gambar Merdeka Review)

Wakil-wakil pelbagai organisasi yang berkumpul di depan Bangunan Pentadbiran untuk menantikan keputusan prosiding telah dihalau oleh pihak UPM yang dakwa mereka tidak berhak berbuat demikian, menurut peraturan-peraturan UPM.

Oleh yang demikian, para mahasiswa serta orang ramai yang hadiri terpaksa beredar ke pintu utama UPM. Mereka yang bergilir-gilir memberi ucapan untuk mendorong semangat para hadirin termasuk Lau Weng San, Setiausaha Penerangan DAP Negeri Selangor dan Exco Pemuda Kebangsaan, Chang Lih Kang, penyelaras Suaram dan Gabungan Mansuhkan ISA (GMI) serta Teng Chang Khim, Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pinang, Selangor.

Namun, pihak UPM yang tidak menghormati kebebasan bersuara masih tidak berpuas hati. Mereka menyuraikan demonstrasi secara kekerasan dengan bantuan FRU.


FRU kawan setia UMNO... dan juga UPM
(Gambar Merdeka Review)

Menjangkakan ramai pihak yang prihatin dan media massa akan hadiri prosiding hari ini untuk memberi sokongan kepada para tertuduh, UPM telahpun mengadakan pemeriksaan yang ketat di pintu utama.

Chang Lih Kang, Anthony Loke Siew Fook, ADUN Lobak, Negeri Sembilan, Lee Ban Chen, aktivis politik, wartawan ntv7 serta wakil Dewan Perhimpunan Cina Selangor cuma dapat memasuki kampus UPM setelah bersusah payah berbincang dengan pihak UPM.

Namun, mereka tetap tidak dibenarkan mendekati Bangunan Pentadbiran di mana prosiding diadakan. Malah, mereka diberi layanan teruk oleh unit keselamatan UPM, sehingga terpaksa terus beredar dari satu pintu kampus ke pintu yang lain dari pukul 10 pagi hingga pukul 12 tengah hari tadi.


Kawan-kawan memberi sokongan kepada Sook Swan
(Gambar Merdeka Review)

Yang paling menghairankan, pabila mereka meminta anggota unit keselamatan mempamirkan surat rasmi mengenai halangan terhadap mereka untuk memasuki, mereka disuruh oleh anggota keselamatan yang biadap itu untuk mendiamkan diri.

Semua wartawan yang ingin melaporkan berita ini serta mahasiswa yang hadir untuk memberi sokongan diminta mengisikan butir-butir peribadi. Sebuah kereta ronda polis juga muncul, namun ia gagal memutuskan semangat para penyokong.

Chang Khim, Anthony, lebih kurang 70 orang mahasiswa dan para wartawan akhirnya berjaya memasuki Bangunan Pentadbiran. Sekali lagi, mereka dihalau keluar sebaik sahaja prosiding bermula. Semua pelajar UPM diminta menunjukkan kad matrik, manakala orang awam terpaksa tinggalkan kampus UPM.

Pada bulan Oktober 2005, pihak UPM kemukakan 2 tuduhan terhadap Sook Swan yang dinampak berpihak kepada kem Idealis Mahasiswa dalam dua helai kertas A4 dan dilampirkan tujuh keping foto, iaitu,

Telah mengapikan pelajar lain, di hadapan Bangunan Pentadbiran UPM pada 29 September 2005 di antara jam 1.00 petang hingga 2.00 petang, suatu pemboikotan terhadap aktitviti yang sah dijalankan di bawah arahan universiti iaitu Pilihan Raya Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2005/2006.

Telah menjalankan urusan kamu di luar kampus tanpa mendapatkan kebenaran Naib Cansellor, terlebih dahulu dengan cara berada dalam satu perhimpunan di hadapan Masjid Negara pada 7 Oktober 2005 kira-kira jam 2.00 petang dengan tujuan untuk menyertai satu perarakan dari Masjid Negara ke Bangunan SUHAKAM bagi menyerahkan Laporan Pilihan Raya Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2005/2006.
Dalam prosiding Sook Swan tadi, keputusan dijatuhkan untuk menangguhkannya sekali lagi sehingga suatu tarikh yang belum ditetapkan selepas peperiksaan akhir beliau.


Arul: UPM tidak transparen
(Gambar Malaysiakini)

Ini bukan kali pertama Arul yang dilantik ibu bapa Sook Swan untuk menjadi penjaga Sook Swan dalam prosidingnya dinafikan untuk masuk, sungguhpun beliau menunjukkan surat lantikan daripada ibu bapa Sook Swan.

Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar, Prof Dr. Azali Mohamed yang ingin menyembunyikan perjalanan prosiding tersebut daripada diketahui umum menyuruh Arul untuk tinggalkan kampus dalam 30 minit, apabila kes Sook Swan dipanggil pada petang 24 Oktober lepas.

"Perbicaraan ini tidak transparen langsung. Jika mereka tidak mempunyai sebarang rahsia yang ingin disembunyikan, patutlah mereka membenarkan pemerhati untuk mengikutinya," bidas Arul.

"Malah peguam pun tidak dibenarkan masuk. Ia secara jelas bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan setiap orang berhak diwakili peguam dalam sesuatu prosiding," tambah beliau.

Barisan Progresif UPM, sebuah pergerakan mahasiswa, menuduh perbicaraan bawah tanah yang dijalankan ini melanggar prinsip asas keadilan.

"Timbalan Naib Canselor HEP memainkan kedua-dua peranan pendakwa raya dan hakim, ini menunjukkan wibawa sistem ini amat disyaki," bidas jurucakapnya, Kam Poay Hua, apabila mempersoalkan sistem kehakiman kampus yang tidak masuk akal ini.



Mahasiswa cemerlang, kampus gemilang, negara terbilang
(Gambar Malaysiakini)

Pada pukul 3 petang ini, 10 November 2005, dua lagi pelajar UPM iaitu Simon Ooi Tze Min, tahun kedua Kejuruteraan Komputer dan Sistem Komunikasi, dan Tan Kar Hing, 23, tahun ketiga Pentadbiran Perniagaan, mengharumkan nama negara apabila dianugerahkan jumlah tuduhan yang memecahkan rekod dunia iaitu sebanyak tujuh tuduhan oleh UPM, iaitu,

Menyertai perhimpunan (untuk mendesak diadakan pilihanraya kampus yang adil) di hadapan bangunan Parlimen pada 21 September.

Menghasut para pelajar memboikot pilihanraya kampus.

Menyertai perjumpaan di sebuah kedai kopi di luar kampus semasa penamaan calon pilihanraya kampus berlangsung pada 26 September.

Mengeluarkan kenyataan media berhubung pilihanraya kampus kepada wartawan segmen Edisit Siasat stesen televisyen NTV7 pada hari mengundi pada 29 September.

Mengutip derma dari para pelajar pada 26 hingga 29 September untuk membiayai kempen memulau pilihanraya kampus.

Menyertai perhimpunan di Masjid Negara yang menghantar memorandam ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Berada di Mahkamah Magistret Kuala Lumpur untuk menyokong penghapusan Akta Keselamatan dalam negeri (ISA) dan Auku pada 22 April.
Walau bagaimanapun, dua orang lagi pelajar yang dituduh, Taufiq dan Hisyam, dibenarkan ditunda sehingga selepas peperiksaan akhir yang sedang dijalankan. Tarikh prosiding Taufiq telah ditetapkan pada 24 November.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home