SepangOnline

Sunday, November 13, 2005

Ezam lancar Gerakan Demokrasi dan Anti Rasuah (GERAK)

Oleh Zulkifli Mohamed

KUALA LUMPUR: Ruang demokrasi yang semakin sempit dengan akta zalim yang mencengkam rakyat, ditambah dengan budaya korupsi yang membarah, mendorong Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd Noor melancarkan Gerakan Demokrasi dan Anti Rasuah (GERAK)

“Matlamat perjuangannya melangkaui batas-batas politik, kerana Gerak bukan milik mana-mana parti politik,” katanya dalam sidang media di sini, Sabtu.

Keahliannya terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia, tanpa mengira fahaman politik yang ikhlas memperjuangkan hak rakyat, demokrasi dan anti korupsi.

Gerak diterajui oleh Ezam, sekaligus menafikan berita selama ini yang mendakwa beliau akan kembali ke pangkuan Umno.

Katanya, perjuangan Gerak meliputi bidang pendidikan, kebebasan institusi kehakiman dan kewibawaan undang-undang, media yang bebas, institusi anti korupsi yang independen dan membentuk jaringan antara institusi masyarakat.

Menurut Ezam, rakyat keseluruhannya perlu dididik untuk membenci budaya rasuah yang masih membelenggu pentadbiran negara.

“Antara matlamat Gerak untuk mengubah sikap masyarakat terhadap korupsi dan membina budaya membenci korupsi,” katanya.

Selain itu, kata Ezam, perjuangan Gerak bagi menjadikan institusi kehakiman sebagai badan bebas. Institusi itu perlu dibebaskan sebagai prasyarat di dalam sistem demokrasi yang mampu menjamin pengurusan budaya kehakiman bebas.

Badan pemantau rasuah

Gerak akan membawa isu-isu kepentingan rakyat, antaranya isu korupsi dan salahguna wang Petronas.

Sehubungan itu, Gerak katanya akan menubuhkan badan pemantau perlakuan rasuah di negara ini, antaranya ‘Petronas Watch’ atau seumpamanya seperti mana amalan negara-negara luar.

Pemantau tersebut akan mengisytiharkan ‘zon bebas rasuah’ jika didapati kawasan atau badan-badan tertentu bebas daripada budaya korupsi.

“Jika perlu saya akan mendedahkan beberapa dokumen rasuah di kalangan pemimpin kerajaan, termasuk pada zaman Abdullah Badawi. Mungkin jika beliau belum tahu, kita akan beritahunya,” katanya.

Menurut Ezam, Gerak akan memberikan sokongan kepada Abdullah jika terbukti beliau bersungguh-sungguh memerangi gejala rasuah.

Namun begitu, katanya sehingga kini belum terlihat kesungguhan Perdana Menteri dalam tindakannya menentang budaya korupsi yang semakin membarah.

Sehubungan itu, Gerak akan berjuang mendesak kerajaan untuk membebaskan Badan Pencegah Rasuah (BPR) daripada cengkaman pemerintah dengan meletakkan institusi tersebut di bawah Parlimen.

BPR katanya, kini berada pada tahap paling lemah, kerana diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri yang terikat dengan arahan pemerintah.

“Gerak akan berjuang agar pelaksana hukum pemerintah seperti BPR menjadi sebuah badan bebas dan berwibawa. BPR wajib diletakkan di bawah Parlimen,” tegasnya.

Umno kata Ezam, tidak mempunyai sebarang manifesto tentang perjuangan menghapuskan rasuah.

“Seluruh masyarakat termasuk golongan akademik, NGO, media, badan agama dan parti-parti politik akan digerakkan untuk menjuruskan ke arah perjuangan ini,” katanya.

Media bebas

Media adalah nafas mendokong demokrasi. Sebuah demokrasi tidak akan berfungsi secara adil sekiranya media dikongkong.

Media di Malaysia, katanya dihambat dengan akta-akta yang mengcengkam yang dibentuk pemerintah. Pemerintah tanpa segan silu menguasai semua media utama negara secara langsung dan tidak langsung, mengakibatkan ruang demokrasi menjadi amat terbatas.

“Rakyat perlu disedarkan betapa pentingnya mempunyai media yang bebas,” katanya.

Syarikat Sendirian Berhad

Sementara itu, Ezam memaklumkan Gerak telah didaftarkan sebagai sebuah syarikat Sendirian Berhad bagi mengelakkan pendaftarannya tidak diluluskan kerajaan.

Nama Gerak juga secara kebetulan mengambil sempena nama GERAK yang pernah ditubuhkan Almarhum Ustaz Dato’ Fadzil Mohd Noor, selepas peristiwa pemecatan Anwar Ibrahim.

Ezam akan melancarkan Gerak di setiap negeri secara berperingkat.

Di Kedah akan dilancarkan pada 18 November depan di Muasassah Darul Ulum, Pokok Sena sempena memperingati perjuangan Allahyarham Fadzil Noor.

“Kita akan adakan bengkel, pengedaran risalah dan aktiviti bersifat mendidik rakyat tentang hak mereka,” jelasnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home