SepangOnline

Friday, October 28, 2005

MEDIA KEADILAN RAKYAT

LAPORKAN SEMUA HUTANG BANK YANG TIDAK DIBAYAR
28 Oktober 2005

--------------------------------------------------------------------------------

Parti Keadilan Rakyat ingin menyokong kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi, seperti yang dilaporkan dalam media, supaya tindakan segera diambil ke atas petualang-petualang yang mengakibatkan kerugian Bank Islam sebanyak RM700 juta.
Akan tetapi, kami berharap kenyataan beliau ini tidak akan tinggal kenyataan semata-mata. Selaku Perdana Menteri yang menentang korupsi dan penyelewengan, beliau harus memastikan Pasukan Polis, Badan Pencegas Rasuah dll, yang di bawah Jabatan Perdana Menteri, beserta dengan Bank Islam tidak akan melengah-lengahkan tindakan.

Penyiasatan yang rapi perlu dibuat oleh semua badan ini dari hari ini. Selepas itu, sebagaimana yang dikatakan oleh Perdana Menteri, tindakan yang cepat, tepat dan sesuai hendaklah diambil ke atas sesiapa yang terlibat dengan jenayah yang menyebabkan kerugian besar ini dan menghukum mereka setimpal dengan kesalahan .

Adalah sangat menyedih dan memalukan perkara ini berlaku di sebuah bank yang mendakwa diuruskan atas prinsip Islam oleh mereka yang beragama Islam. Sebelum ini kita mendengar tentang perlakuan jenayah di Tabung Haji, juga sebuah institusi yang dikaitkan dengan nama Islam. Apakah nilai-nilai Islam yang mereka amalkan? Mengapakah sampai sanggup mereka mencemar nama Islam?

Ada pendapat mengatakan salah satu punca kerugian Bank Islam ialah amalan memberi hutang yang besar jumlahnya kepada beberapa tokoh kroni pucuk pimpinan politik pemerintah, dan kecuaian untuk mendapatkan kembali pinjaman tersebut. Tetapi amalan serta kecuaian ini berlaku bukan saja di Bank Islam.

Perlu ditegaskan bahawa pada masa-masa lalu pinjaman berpuluh bahkan beratus juta ringgit telah diberikan kepada tokoh-tokoh tertentu, kebanyakan kroni pucuk pimpinan politik pemerintah, Kebanyakan pinjaman mereka sudah dihanguskan. Tidak ada tindakan yang diambil ke atas mereka atau bank-bank berkaitan.

Kadilan Rakyat menuntut nama semua tokoh yang diberikan pinjaman lebih daripada RM10 juta oleh mana-mana bank dan gagal membayar kembali pinjaman mereka, hendaklah diumumkan. Siasatan perlu dibuat oleh jabatan-jabatan dan bank-bank yang berkenaan. Perdana Menteri, sesuai dengan prinsip Islam hadari yang beliau war-warkan, hendaklah memberi arahan dan membuat pemantuan yang jelas dan tegas dalam hal ini.


Dr Syed Husin Ali
Timbalan Presiden
Parti Keadilan Rakyat

0 Comments:

Post a Comment

<< Home