SepangOnline

Saturday, October 22, 2005

Hubaya-hubaya Mahathir dan AP-APnya

Oleh Hishamuddin Rais Petikan drp: MalaysiaKini - Oct 21, 05 4:30pm

--------------------------------------------------------------------------------
Minggu lalu seorang pegawai tinggi dari sebuah bank internasional telah bertanya kepada kawan saya kenapa Tun Dr Mahathir Mohamad terus menimbulkan isu AP dan mempertikaikan semua kenyataan Datuk Seri Rafidah Aziz.
Kawan saya ini seorang ahli perniagaan lalu menyusulkan pertanyaan itu kepada saya. Ini bukan satu soalan yang baru bagi saya. Saya juga telah berkali-kali ditanya oleh anak-anak muda dari Universiti Bangsar Utama dengan persoalan yang sama.

Bila soalan tentang Dr Mahathir ini timbul saya teringat zaman Mao dan Deng di Tanah Besar China. Penyokong-penyokong Mao terus menggodam Deng tentang garis politik yang diambilnya.

Penggodaman yang berkali-kali itu telah disifatkan oleh Deng seperti membelasah anjing yang sudah mati. Ini jugalah rasanya apabila saya menulis tentang Dr. Mahathir. Saya tidak mahu dilihat seperti membelasah anjing yang sudah mati.

Tetapi dalam hal Mahathir dan arus politik Malaysia ini ada sedikit perbezaan. Di kampung, di zaman saya kanak-kanak dahulu, jika kami anak-anak - terserempak dengan ular maka kami akan tergesa-gesa mencari buluh untuk membelasah ular itu. Setelah dibelasah kami memastikan yang ular itu telah betul-betul mati.

Kepalanya akan digodam hingga hancur. Kemudian barulah kami buangkan ke dalam sungai. Mitos antara kami ialah jika kepala ular ini tidak hancur dia akan datang membalas dendam.

Mitos ular

Itu hanya mitos kanak-kanak tetapi boleh diambil sebagai ilmu politik. Musuh politik wajib di digodam sehingga tidak ada kemungkinan ianya kembali bernafas. Kepalanya wajib dipastikan telah betul-betul hancur.

Ular yang telah dipukul oleh gerakan Reformasi pada tahun 1999 dahulu sebenarnya telah mengundur diri sebelum sempat digodam kepalanya sehingga lumat.

Dengan licik ular ini telah bersalin kulit. Malah ramai pula yang menyangka bahawa ular ini telah mati. Ini tidak tepat. Walau pun ular ini telah patah tulang belakangnya tetapi seperti ular senduk ianya masih berupaya untuk berdengus dan menakut-nakutkan musuhnya.

Kembali kepada persoalan Mahathir dan kenapa dia terus menimbulkan isu AP; saya memiliki beberapa pandangan. Untuk memahami apa yang sedang terjadi kita wajib melihat kembali kepada budaya politik Umno.

Dalam badan politik ini penghormatan hanya diberikan kepada pemimpin yang memiliki kuasa. Pemimpin yang tidak berkuasa tidak akan menerima apa-apa penghormatan.

Hormat ini akan sampai tinggi menggunung jika yang memiliki kuasa berupaya untuk mengagih-agihkan kontrak, lesen balak, meluluskan projek dan segala macam kepentingan ekonomi. Pemimpin-pemimpin yang telah bersara dalam Umno pasti tidak memiliki kuasa untuk menjadi Santa Klaus justeru hamba Allah ini tidak akan dihormati.

Taraf mereka bukan lagi sebagai Quran buruk tetapi telah menjadi surat khabar lama.

Budaya ini bukan sahaja difahami oleh Dr Mahathir, malah dia sendiri pun semasa berkuasa telah mengamalkan dan memperkasa ciri-ciri budaya ini. Jangan lupa apa yang telah terjadi kepada Tunku Abdul Rahman dan Hussein Onn. Dua hamba Allah ini pernah menjadi kepala kepada Umno. Ingatilah bagaimana kedua-dua hamba Allah ini telah diperlekehkan oleh Dr Mahathir

Ciri-ciri dan pola-pola untuk memperlekehkan Dr Mahathir telah mula kelihatan. Mari sama-sama kita kembali mengingati berita di TV pada October 21, 2005 malam Anwar Ibrahim dibebaskan tahun lalu. Seperti tikus basah Dr Mahathir dengan anak isterinya telah memanggil sidang akhbar di bangunan Petronas.

Serangan media

Rakyat melihat betapa moyoknya Dr Mahathir pada petang itu. Dia hanya dikelilingi oleh isteri dan anak-anaknya yang masih setia. Para juak, hulubalang dan tukang sorak semuanya hilang lesap menikus lari.

Menyedari hakikat ini Dr Mahathir telah mengambil langkah untuk terus menyerang melalui media. Serangan melalui media ini penting untuk strategi Dr Mahathir. Dengan muncul di media maka Dr Mahathir inginkan rakyat Malaysia melihat susuknya bukan kucing yang berkurap tetapi masih seorang negarawan yang relevan.

Pada awal persaraan, universiti-universiti di seluruh negara, kecuali Universiti Bangsar Utama, telah menganugerahkan ijazah kehormat kepada Dr Mahathir. Ini terjadi pada tahun pertama, kini semuanya telah berlangsung dan lihat bagaimana Dr Mahathir kini telah sanggup untuk datang ke majlis penyampaian hadiah di Sekolah Menengah Kampong Esok, Sekolah Jenis Kebangsaan Sinadorrai malah telah dilaporkan bahawa Dr Mahathir sanggup datang ke majlis penyampian hadiah Tadika Seri Murni.

Serangan terhadap Rafidah ini sebenarnya hanyalah satu helah politik Dr Mahathir. Di sini saya bukan hendak menyebelahi Rafidah. Tetapi hakikatnya semasa Rafidah diserang di parlimen, para Yang Berhormat telah cuba memperlihatkan kejantanan mereka. Mereka melihat Rafidah dari gender yang lemah dan wajib diserang.

Pada anggapan saya Rafidah memiliki keupayaan yang cekap sebagai seorang menteri. Malah jika dia bukan perempuan saya yakin Rafidah memiliki keupayaan dan keterampilan untuk menjadi Perdana Menteri.

Jika dibandingkan dengan menteri-menteri kabinet lain, saya akui Rafidah ini lebih berkualiti sebagai seorang menteri. Lakonan yang dimainkan oleh Rafidah ini sama seperti lakonan Benazir Bhutto jika dibandingkan dengan ahli-ahli parlimen lain yang hanya boleh berlakon ke tahap Napsiah Omar atau Ibrahim Ali.

Rasuah kroni

AP ini bukan isu Rafidah rasuah. Isu rasuah bagi saya tidak timbul kerana dalam kerajaan hari ini hampir mustahil untuk menemui menteri yang tidak mengambil bahagian dalam rasuah. Rasuah itu adalah sebahagian dari amalan politik kerajaan hari ini. Jadi saya menolak heboh-heboh AP ini sebagai tuduhan terhadap aktiviti rasuah Rafidah.

Malah apa yang telah dijalankan oleh Rafidah telah mengikut dasar-dasar yang telah ditetapkan.

Dasar Ekonomi Baru ialah memberi lesen kepada Bumiputera. Maka Bumiputera yang disebutkan ini termasuklah para kroni, penyokong parti, anak bini dan kaum keluarga. Dari segi dasar inilah yang telah dipersetujui. Malah Rafidah telah mengikut apa yang telah pernah dijalankan oleh Dr Mahathir sendiri.

Bagi saya Rafidah telah menjalankan dasar yang sama-sama diketahui dan diluluskan oleh Dr Mahathir. Apakah Dr Mahathir lupa bahawa dia dahulunya boss kepada Rafidah.

Jika tidak bersetuju dengan apa yang telah berlaku maka yang wajib dikritik dan diubah ialah dasarnya. Dr Mahathir telah menimbulkan agenda AP bukan kerana dia menentang rasuah atau menentang dasar memberi lesen kepada kroni. Ini bukan niat Dr. Mahathir.

Dr. Mahathir sedang menggunakan isu AP ini untuk menyediakan alasan kegagalan Syarikat Proton. Fakta ekonomi yang ada pada hari ini menunjukkan Proton adalah sebuah syarikat yang lemah. Proton hanya dapat bergerak dengan baantuan duit rakyat.

Jika Proton betul-betul bergerak seperti syarikat pembuat kereta maka ianya telah lama ditalkinkan. Di sinilah peranan Dr Mahathir Muhamad. Tanpa dijemput tanpa diminta dia terus menawarkan dirinya untuk menjadi penasihat Proton.

Ini dilakukan kerana Dr Mahathir berkeras kepala ingin membuktikan bahawa babi boleh terbang dan ikan tilapia memerlukan basikal.

Dua minggu lalu Delphi syarikat vendor General Motors Corporation (GM) telah jatuh muflis.

The filing in bankruptcy court is the latest sign that the US auto industry's unionized workers face the painful restructuring efforts forced on airline and steel workers amid bankruptcies in those industries.
Syarikat Delphi ini bukan kecik anak. Jika dibandingkan Proton dengan Delphi, samalah seperti membandingkan Siti Nurhaliza dengan Mariah Carrey. Delphi memiliki 45 buah kilang pembuatan injin di Amerika dan Canada dengan 49,000 orang pekerja. Kilang-kilang ini menyediakan pelbagai barangan untuk syarikat kereta GM.
Dari sejarah Proton, dari awal lagi para akademik dan ahli ekonomi tempatan telah bersuara dan mengatakan bahawa kerja membuat kereta untuk negara seperti Malaysia samalah seperti menghantar Sangkaran Pillay untuk menjadi juara 100 meter dalam sukan Olimpik.

Tetapi dengan angkuh sekali Dr Mahathir telah memperli dan memperlekehkan pandangan para akademik dan para ekonomis ini. Hasilnya hari ini semua rakyat Malaysia dipaksa membayar untuk terus menghidupkan bangkai bernyawa yang bernama Proton.

Penutupan syarikat pembuat kereta bukan satu yang baru. Satu ketika dahulu Australia juga telah mengeluarkan kereta Holden. Akhirnya syarikat ini ditutup. Banyak syarikat pembuat kereta dalam dunia ini sedang menghadapi saingan hebat daripada China dan Jepun.

Fiat dari Italy dan Volkwagen dari German juga sedang mengalami keperitan. Pembuatan kereta bukan hanya untuk jualan dalam negara sahaja. Industri kereta kita tidak mungkin dapat hidup dengan daya beli rakyat Malaysia.

Negara kita bukan seperti China atau India. Hakikat ini disedari oleh Dr Mahathir. Kerana itu, kita jangan lupa, pada satu ketika dahulu Dr Mahathir cuba menggalakkan rakyat bersengama siang dan malam sebanyak mungkin agar penduduk Malaysia menjadi 75 juta orang. Ini kerana niatnya untuk menjual kereta Proton.

Sepanyol yang penduduknya hanya sekali ganda dari Malaysia berjaya dengan industri keretanya kerana - Spain ia mengesksport 82 peratus daripada 3 juta kenderaan yang dikeluarkannya.

Amat jelas dalam kes negara Sepanyol ini, kunci kejayaan ialah bersaing dan dapat menjual kereta ke luar negara. Jadi saya melihat isu AP ini memiliki udang di sebalik batu. Ada satu lagi perkara yang paling penting dalam memahami heboh-heboh AP Rafidah ini.

Apabila Dr Mahathir menyerang dan menimbulkan isu AP maka rakyat diharap-harap akan terlupa kepada lebih banyak jenayah-jenayah ekonomi, kes-kes rasuah dan pelbagai masalah yang telah ditinggalkan bersepah-sepah oleh Dr Mahathir.

Jangan lupa tentang projek Bakun. Berapa bilion ringgit yang telah hangus dibaham oleh para kroni. Jangan lupa dengan projek Pewaja. Berapa bilion ringgit yang telah lebur macam besi buruk. Jangan lupa tentang Bank Bumiputera yang hilang dua bilion ringgit.

Dan pergilah berjalan dan lihat dengan rapi rupa bentuk bangunan di Putrajaya. Banyak yang mula terkehel, robek, berlubang, bocor dan pecah. Plastik-plastik murah, besi-besi tidak berkualiti, batu bata tidak bermutu telah digunakan dalam mendirikan bangunan-bangunan yang dimimpikan Dr Mahathir.

Malah rumah rasmi Perdana Menteri yang baru dihuni telah wajib diperbaiki. Cuba tanya kerja jahat siapa ini? Berapa bilion ringgit agaknya yang telah masuk ke dalam saku para kroni?

Bagaimana pula dengan Convention Center yang sedang menjadi lipas menjalar di atas bukit yang hanya baru dua kali digunakan untuk persidangan antarabangsa. Bagaimana pula dengan stadium Bukit Jalil yang telah mula bocor. Dan bagaimana pula dengan berita 500 juta ringgit dari Bank Islam yang tiba-tiba hangus.

Duit sebanyak ini tidak mungkin berlayar ke Bosnia atau ke Afrika tanpa ada hamba Allah yang membenarkannya.

Projek mega

Bayangkan berapa ramai generasi anak-anak muda yang telah memasuki universiti dan lembaga-lembaga pengajian tinggi telah dibebalkan oleh Dr Mahathir. Mereka telah dibonsaikan otak fikrahnya sehingga terlupa untuk bertanya - apa telah terjadi tentang heboh-heboh Multimedia Super Corridor dahulu?

Apa telah terjadi kepada E-Village? Apakah tujuan mendirikan Cyberjaya itu hanya untuk membuat kajian tentang lalang dan belukar? Berapa bilion ringgit telah tercurah di sini?

Sebenarnya isu AP Rafidah ini adalah amat kecil berbanding dengan berbilion ringgit yang hilang, lenyap dan lupus kerana projek-projek mega Dr Mahathir. Kes Rafidah dengan Dr Mahathir ini samalah seperti kes Saddam dengan Bush. Saddam Hussein menghukum rakyat Iraq yang menentang beliau. Tetapi George membunuh semua rakyat Iraq.

Akhir-akhir ini Dr Mahathir sedang cuba sedaya upaya menunjukkan bahawa dia telah begitu berusaha untuk mendirikan kilang kereta nasional. Dalam usaha suci lagi murni ini dia telah berputar belit, bersilat lidah.

Bayangkan seorang Perdana Menteri sebuah negara dan seorang Wira Dunia Ketiga telah ditipu oleh Naza seorang penjual kereta secondhand. Ini bukan tohmah dari saya. Ini pengakuan Dr Mahathir sendiri.

Saya kasihan terhadap para Yang Berhormat di parlimen yang telah tertelan perangkap yang telah dipasang oleh Dr Mahathir. Serangan-serangan terhadap Rafidah adalah taktik mempertahankan diri untuk memastikan kes dan fail rasuah dirinya sendiri tidak akan dibuka.

Rafidah dan AP akan dipersalahkan apabila Proton menjadi perniagaan buluh kasap; hujung hilang pangkal lesap.

Saya di sini tidak ingin membelasah anjing yang telah mati. Saya hanya terkenang kepada mitos zaman kanak-kanak saya dahulu. Kalau bunuh ular kepalanya mesti dihancurkan.

Copyright © 1999-2005 Mkini Dotcom Sdn Bhd. All rights reserved

0 Comments:

Post a Comment

<< Home