SepangOnline

Friday, October 21, 2005

Wa fm Tutup: 300 Pertahankan Kebebasan Bersuara dalam Hujan

Oleh Chang Teck Peng & Lim Hong Siang (MerdekaReview), diterjemah oleh Jeffrey Lim

SHAH ALAM - Akhirnya, saluran radio Wa fm telahpun tamat siarannya pada pukul 1 pagi, 15 Oktober 2005 (Sabtu). Dari pukul 9 malam 14 Oktober 2005 (Jumaat), ramai pendengar setia telah berkumpul di ibu pejabat ntv 7 di Hicom Glenmarie, Shah Alam, menghadiri Candlelight Vigil "Bersama Wa fm di Langit yang Indah" yang dikelola Parti Keadilan Rakyat, untuk menemani Wa fm pada 4 jam terakhir siarannya. Saluran ini diminati ramai kerana rancangan perbincangan isu semasanya, "Lampu Isyarat Balik Kerja" yang disiarkan setiap petang, telah mempelopori ruangan kebebasan bersuara yang dulu tidak pernah dijumpa di negara ini.

Setelah berita mengenai penutupan siaran Wa fm diumumkan pada 15 September 2005, rakyat seluruh negara temasuk media massa, masyarakat umum, parti-parti politik dan para pendengar amat prihatin terhadap nasib Wa fm, dan cuba mengelakkan pemergiannya melalui usaha pelbagai pihak. Namun, apabila Datuk Seri Lim Keng Yaik, Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi mengumumkan di Parlimen bahawa beliau telah meluluskan penutupan Wa fm, malah ia tidak dapat dielakkan "sungguhpun sejuta orang menandatangan untuk menentangnya", orang ramai mula memahami bahawa nasib malang ini tidak dapat dielakkan lagi.



Walaupun kedudukan syarikat ntv 7 susah dicari, ramai tetap menghadiri Candlelight Vigil ini sepanjang 4 jam ia dijalankan, yang lama pulang tetapi yang baru terus datang. Dijangka jumlah mereka yang datang telah mencecah 300 orang, demi menunjukkan sokongan dan motivasi kepada para DJ Wa fm.

Selain daripada majoriti hadirin yang merupakan pemuda pemudi, ramai juga ibu bapa yang datang bersama kanak-kanak. Kesungguhan para pendengar untuk menyokong kebebasan bersuara langsung tidak ditewaskan oleh hujan renyai-renyai yang turun. Candlelight Vigil ini terus berlangsung sehingga pukul 1:30 pagi.


Sdr Low Chee Chong, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Parti Keadilan adalah pengelola utama program ini. Beliau telah menjemput para pekerja media, ahli-ahli politik, wakil-wakil persatuan, kakitangan Wa fm dan orang ramai untuk memberi ucapan demi mempertingkatkan semangat pada malam itu.

Selain daripada para pendengar setia Wa fm, yang menghadiri Candlelight Vigil tersebut termasuk Naib Presiden, Sdr Sivarasa Rasiah; Setiausaha Organisasi DAP Selangor, Lau Weng San; YB Fong Po Kuan, Ahli Parlimen Batu Gajah; Ng Swee Lim, ADUN Sekinchan, Selangor; Anthony Loke Siew Fook, ADUN Lobak, Negeri Sembilan; Tang Ah Chai, Ketua Eksekutif Dewan Perhimpunan Cina Selangor (SCAH), wakil pemuda dan wanita SCAH, Yong Khai Peng, Editor Bahasa Cina Malaysiakini; Pengerusi Jawatankuasa Pertahankan SJKC Damansara (Asal); Lim Yew Soon, wartawan Yazhou Zhoukan (Asiaweek berbahasa Cina terbitan Hong Kong yang dimiliki bos Sinchew Daily) di Malaysia; komentar isu semasa Liew Chin Tong serta ramai lagi.


Tang Ah Chai berkata, sungguhpun Wa fm akan ditutup, tetapi saluran berbahasa Cina ini telah mendirikan piawaian baru untuk bidang penyiaran di Malaysia. Oleh yang demikian, walaupun malam ini menyedihkan, tetapi ia tetap penting. Wa fm tidak seharusnya dicampak ke dalam tong sampah sahaja. Sebaliknya, ia patut dijadikan piawaian untuk menguji tahap kebebasan bersuara dan masyarakat terbuka.

"Apabila orang lain bertanya tentang industri penyiaran di Malaysia nanti, kita boleh memberitahunya bahawa kita telah mencapai standard Wa fm. Jika mereka menanyakan tahap kebebasan bersuara di negara kita, kita boleh menjawab, kita telah mencapai standard "Lampu Isyarat Balik Kerja," ujar beliau.


Pemuda DAP telah membawakan sebuah kain rentang yang dicetak wajah 4 orang hos "Lampu Isyarat Balik Kerja" yang terkemuka iaitu Jingwen, Xiaohui, Youquan dan Weiqin, serta slogan "Semangat Kebebasan Bersuara Takkan Hilang". Orang ramai menurunkan tandatangan di atas kain rentang ini dan sekejap sahaja ia telah dipenuhkan tandatangan orang ramai.

Timbalan Ketua Eksekutif, Cik Huang bersama beberapa DJ termasuk Shiyu, Jingwen, Jiahui, Xiaohui, Youquan dan Weiqin bergilir-gilir datang ke pintu masuk ntv 7 untuk berterima kasih kepada para hadirin Candlelight Vigil serta sokongan yang diberikan sejak beberapa minggu lalu. Ada juga DJ yang menitiskan air mata.


Kehilangan sesuatu pastilah menyedihkan. Dalam 30 minit terakhir waktu siaran Wa fm, para DJ bersembang dengan jujur dan ikhlas bersama Timbalan Ketua Eksekutif, Cik Huang di dalam studio. Apabila DJ Xiaohui bertanya apakah perkara paling diingini tapi tidak mampu tercapai, Huang secara terus terang menjawab, "Meneruskan Wa fm!"

Para hadirin di Candlelight Vigil tersebut dapat mengikuti siaran Wa fm menerusi sebuah radio yang ditempatkan di pintu utama ntv 7. DJ Xiaohui kehilangan perkataan untuk seketika. Seketika yang senyap ini telah menyakitkan ramai. DJ Xiaohui terus countdown, orang ramai cuma tunggu dalam kesedihan.


Cik Huang berkata, "Wa fm merupakan anak kita. Ia memang sihat dari segi rohani, tetapi badannya telah letih dan perlu berehat. Hari ini kita bukan tamat, cuma bermulanya Countdown kepada masa siaran dimulakan semula setahun dari sekarang. Jika kita dapat memberikan ilham kepada media lain, bagi saya sudah amat memuaskan. Mohd Ibrahim Masrukin, Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif ntv 7 turut berasa sedih setelah ternampak begitu ramainya para pendengar yang datang menyalurkan sokongan, sehingga menuliskan perasaannya yang sepanjang 3 helai kertas kepada saya. Semoga beliau akan cuba sedaya upaya untuk menghidupkan saluan kita semula. Kita ucapkan ribuan terima kasih."

Beliau turut menjemput para pendengar melawat laman www.waonline.com.my.

Perhimpunan yang dilangsungkan selama 4 jam setengah dipenuhi bukan sahaja rasa suka dan duka, malah harapan terhadap masa akan datang. Para hadirin beberapa kali menyanyikan "lagu stesen", Tang Ah Chai juga mengajak semua menyanyikan "We Shall Overcome", untuk memupuk ideal terhadap mencapai kebebasan bersuara.


Apabila detik tepat pukul 1 pagi tiba, perjalanan Wa fm bersama rakyat Malaysia selama 2 tahun setengah telah sampai ke penghujungnya. Orang ramai gemuruh bertepuk tangan untuk memberi tabik hormat kepada para DJ. Ada di antara mereka yang telah mula menangis. Para DJ yang mengulungkan siaran terakhir yang bersejarah ini pula keluar bersalaman dengan orang ramai, menyanyi lagu-lagu seperti "Friendship Forever" bersama-sama, serta mengambil gambar untuk menjadikan kenangan sejati.

Cik Huang memuji para pendengar yang hadir untuk memberi sokongan sebagai pendengar yang bermutu, bukan yang menelefon untuk memenangi hadiah atau tiket konsert. Mesej ini jelas. Saluran-saluran radio kita telah menjadi sangat komersil, sehingga isu-isu semasa dielakkan secara total, dan waktu penyiaran dipenuhi rancangan-rancangan yang membosankan dan tidak bermutu.


Lilin terus menyala. Tindakan 300 orang telah menunjukkan satu kenyataan kepada pemerintah serta korporat besar, serta memaksa mereka mendengar desakan masyarakat madani (civic society), iaitu rakyat perlukan ruangan kebebasan bersuara. Dalil bahawa pendengar tidak meminati perbicangan isu-isu serius tidak tepat sekali.

Jika Wa fm hanya saluran komersil yang biasa, penutupannya tidak akan membawa kejutan yang begitu besar. Rancangan call-in isu semasanya "Lampu Isyarat Balik Kerja", yang pernah menjemput calon-calon dalam pemilihan parti MCA untuk "digoreng" oleh rakyat biasa semasa pemilihan parti MCA, memang telah membuka ruangan baru dalam sejarah Malaysia.

Satu-satunya rancangan politik secara call-in di Malaysia ini mendapat sambutan hangat sungguhpun tiada hadiah atau tiket konsert dapat dimenangi, seperti dikatakan Naib Presiden parti dan peguam hak asasi terkemuka, Sivarasa Rasiah, rakyat mendahagakan kebebasan bersuara. "Kita memerlukan lebih banyak stesen radio, bukan kurang lagi! Kita inginkan saluran radio yang bebas, bukan yang dikawal!"


YB Fong Po Kuan, MP Batu Gajah mendesak YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, jika ingin mendengar kebenaran, dengarlah Wa fm, kerana kedua-dua pandangan rakyat yang bersetuju atau menentang dasar negara boleh didapati. Ng Swee Lim, ADUN Sekinchan pula mencadangkan kepada Datuk Seri Ong Ka Ting, Presiden MCA, jika beliau berasa amat selesa berucap di Wa fm kerana terdapat kebebasan bersuara di sini, cubalah sedaya upaya menghidupkan semula Wa fm dalam masa setahun!

Zheng Ding Xian, timbalan ketua pengarang Sinchew Daily berkata, kita harus mula countdown untuk menantikan masa siaran Wa fm disambung semula setahun dari sekarang. Komentar isu semasa, Zheng Ming Lie menerangkan, kebebasan bersuara memang hak kita, yang tidak harus dilepaskan. Beliau tidak terlupa untuk menyindir, "Apa yang menteri tidak berani cakap, jom kita cakapkan untuk dia!"


Perdana Menteri kuku besi, Tun Datuk Seri Dr. Mahathir telahpun secara rasminya tinggalkan kita untuk dua tahun. Namun, setelah 22 tahun kebebasan diperkosa, ramai di antara rakyat Malaysia tidak lagi berani cuba menguji batasan kebebasan bersuara baru, kerana tidak sudi melompat keluar dari minda lama. Yang menggembirakan, masih ada segelintir di antara kita yang berani mencabar batasan, dan berjaya meluaskan lagi ruangan kebebasan bersuara.

Lebih daripada 11,256 orang telah menurunkan tandatangan di petisyen online, menyampaikan hasrat untuk memelihara hayat Wa fm kepada Datuk Seri Lim Keng Yaik, Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi. Sivarasa menggalakan orang ramai terus membantah, menggerakkan lebih banyak orang, menghantar memorandum bantahan, untuk menyampaikan suara hati rakyat kepada pemerintah.

Candlelight Vigil yang dihadiri 300 orang akhirnya tidak dapat mengubah nasib malang Wa fm juga. Akan tetapi, ia telah membuka mata rakyat terutamanya masyarakat Tionghua bahawa perhimpunan tidak sama sekali dengan keganasan, seperti yang didakwa segelintir. Keinginan untuk kebebasan bersuara telah secara senyap diserap ke dalam kehidupan seharian.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home