SepangOnline

Monday, October 17, 2005

Dr. Azly Rahman Kecam Salah Guna Kuasa

PETALING JAYA - Ahli akademik dan kolumnis Malaysiakini, Dr. Azly Rahman, memberi amaran tentang penyalahgunaan kuasa dalam ucapannya di sebuah majlis anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia di Dewan Masjid Kolej Islam Malaya Sabtu lepas.

Dr. Azly Rahman dan isterinya, Dr. Mutiara Mohamed merupakan pensyarah di Universit Utara Malaysia apabila mereka enggan menandatangani Akujanji pada tahun lepas dan kemudian dipecat dari universiti tersebut. Mereka kini mengajar di Amerika Syarikat.

Ucapannya dibacakan oleh sahabatnya, Hanifa Maidin.

Dalam ucapannya, Dr. Azly berkata beliau dan isterinya akan terus tidak menandatangani Akujanji, dan mendesak agar para mahasiswa terus menuntut penghapusan Akta Universiti dan Kolej Universiti serta undang-undang yang menindas yang lain.
Dr. Azly, yang mengajar "Ilmu Pemikiran" dan "Etika" di UUM berkata beliau percaya pada waktu itu abad ke 21 akan menyaksikan lebih ramai orang insan yang beretika dan berfikir. "Tetapi saya dibuang dari sebuah institusi pengajian tinggi awam Malaysia kerana bertanya soalan etika".

Sehingga hari ini, suratnya yang ditulis ke Yang Dipertuan Agong, Perdana Menteri, Menteri Pengajian Tinggi dan menteri-menteri lain tidak dijawab.

Dr. Azly mahukan rakyat Malaysia amnya, dan mahasiswa khususnya, menjadi pejuang menentang penyalahguna kuasa.

"Kuasa dalam suasana yang demokratik boleh bersifat membebaskan dan mengubah sesuatu ke arah yang baik; tetapi dalam keadaan sebaliknya ia boleh menjadi mengekang dan menindas".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home