SepangOnline

Tuesday, October 11, 2005

Najib Dan Pembelian Senjata

Oleh Hishamuddin Rais Petikan drp: MalaysiaKini - 7 Okt, 05 4:18pm

--------------------------------------------------------------------------------
Dalam semua bentuk perniagaan selain dari menjual dadah, menjual/membeli senjata adalah jenis perniagaan yang paling menguntungkan.
Dalam sesebuah negara terutama dalam negara yang tidak memiliki ketelusan dan kebebasan media - Kementerian Pertahanan adalah jabatan yang paling diidam-idamkan oleh para politikus.

Kementerian ini adalah lubuk terkumpulnya dana negara yang boleh dipunggah untuk mengkayakan anak, isteri dan kroni.

Jika negara itu dalam kancah perang, syukur - kerana ini bermakna lebih senang duit dapat dikeluarkan untuk membeli senjata. Jika negara tidak dalam keadaan perang, maka akan di wujudkan musuh-musuh negara seperti kumpulan komunis, kumpulan Islam fundamentalis, kumpulan agama militan, kumpulan ajaran sesat atau sindiket penyeludup.

Musuh-musuh negara ini penting untuk terus diwujudkan. Dengan adanya musuh-musuh negara ini rakyat boleh ditakut-takutkan. Rakyat yang takut akan meminta perlindungan dari pemerintah.

Rakyat Amerika menyokong George W Bush kerana takutkan Osama Bin Laden. Rakyat Israel menyokong Ariel Sharon kerana takutkan Hamas. Tony Blair disokong kerana ada kumpulan fundamentalis Islam berkeliaran di setiap lorong di London. Pervez Musharaff disokong kerana rakyat Pakistan ditakut-takutkan dengan kuasa tentera India.

Justeru, untuk melindungi rakyat yang dalam ketakutan maka perlu ada bala tentera dan persenjataan yang tercanggih.

Jadi, kita jangan terperanjat apabila membaca berita tentang bekas Menteri Pertahanan Iraq dalam kabinet Allawi telah melarikan diri ke Jordan. Bekas Menteri Pertahanan ini bukan lari sehelai sepinggang dengan sekor unta tetapi lari bersama US$1 billion.

Duit sebanyak ini telah meloroh masuk ke dalam kantung Menteri Pertahanan ini kerana dia ditugaskan membeli senjata untuk mempertahankan Iraq dari diserang oleh kumpulan pejuang Al-Zarkawi.

Parlimen dan senjata

Belanjawan yang dibentangkan ke parlimen kita baru-baru ini tidak pula secara jelas menunjukkan berapa banyak duit yang akan digunakan oleh Kementerian Pertahanan untuk membeli senjata.

Saya menimbulkan persoalan ini kerana kebelakangan ini saya melihat Menteri Pertahanan kita, Datuk Seri Najib Tun Razak semakin rancak ke hulu ke hilir dengan niat untuk membeli dan mengumpul senjata.

Dalam negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen, pembelian senjata seperti yang sedang dilakukan oleh Najib ini akan dibentangkan secara terperinci ke parlimen. Membeli senjata adalah dasar pertahanan negara yang bersangkutan pula dengan dasar luar.

Justeru ia wajib dilakukan secara berhati-hati. Wajib diambil pandangan dari semua pihak termasuk laporan dari pegawai-pegawai pertahanan yang profesional.

Dalam parlimen yang telus dan demokratik, sebelum senjata dibeli akan diwujudkan badan bersama dari semua parti politik, bukan hanya parti yang berkuasa, untuk meneliti cadangan pembelian senjata.

Membeli senjata bukan hanya keputusan Menteri Pertahanan dengan penasihat-penasihatnya. Wajib wujud badan bebas di bawah parlimen kerana ada kemungkinan para penasihat menteri ini juga akan dipengaruhi oleh pelobi-pelobi yang ingin mendapatkan kelulusan kontrak menjual senjata.

Di sini lubang rasuah terbuka luas. Ini pernah berlaku lima tahun dahulu di India dalam kes pembelian senjata dari Sweden di mana pegawai dan Menteri Pertahanan India telah di rasuah oleh pelobi penjual senjata.

Rahsia negara

Dalam hal pembelian senjata di Malaysia saya dapati tidak wujud apa-apa bentuk ketelusan. Tidak ada perbincangan yang rapi di parlimen tentang jenis senjata apa yang diperlukan. Kenapa senjata jenis ini yang perlu dibeli. Apa keistimewaan senjata dari negara ini dan bukan dari negara itu. Kenapa negara yang ini dipilih dan tidak yang itu.

Atau apakah kita betul-betul memerlukan kapal selam ini. Perlukah kita dengan kereta kebal dan kapal terbang jenis itu. Kenapa senapang jenis ini dan bukan jenis itu. Alat kelengkapan senjata ini untuk menyerang atau untuk bertahan.

Semua ini tidak wujud perbincangan di media kita apabila negara kita ingin membeli senjata. Saya menolak hujah yang mengatakan bahawa jika dibincangkan dalam media secara terbuka maka rahsia pertahanan kita akan diketahui oleh musuh.

Perlu diingat apa sahaja yang dibeli dari luar negara semuanya mendapat laporan akhbar luar negara. Majalah-majalah senjata yang berpuluh-puluh dalam pasaran akan memberikan laporan seluas mungkin tentang senjata-senjata yang dijual beli.

Masukkan sahaja nama Najib/Senjata ke dalam Internet, maka akan keluar semua kisah-kisah senjata yang cuba dibelinya di pasaran antarabangsa. Tidak masuk akal jika perkara jual/beli ini yang ingin disorokkan daripada pengetahuan musuh kerana mereka juga meneliti secara rapi kelengkapan musuh mereka.

Hakikatnya pembelian senjata dari luar negara tidak perlu disorok-sorokkan kerana sesiapa sahaja yang kita anggap musuh itu akan mengetahuinya juga.

Rakyat mahu tahu

Persoalan timbul kenapa Mak Cik dan Pak Cik dari Kampung Kerinchi dinafikan maklumat perbelanjaan senjata ini. Kenapa rakyat dinafikan untuk mengetahui bagaimana duit mereka digunakan untuk membeli senjata, walhal duit yang membeli senjata itu adalah duit cukai, hasil titik peluh mereka.

Apa yang ingin disorokkan di sini ? Ini persoalan yang wajib terus kita timbulkan bersama.

Senario membeli senjata di negara kita ini terus berlegar dalam gelap. Jangan harap kita akan mendengar suara-suara atau pandangan dari para ahli akademik; semua mereka telah mandul lagi memandulkan.

Akhirnya, pembelian senjata di Malaysia bermula dengan desas desus di warung-warung kopi yang kemudian beralih ke berita SMS dan akhirnya berita-berita ini akan disahihkan oleh laporan akhbar di Singapura atau majalah dari Hong Kong.

Apabila ini terjadi maka sang Menteri Pertahanan akan menafikan dan menuduh akhbar luar negara ini berniat jahat.

Cerita membeli senjata ini tidak habis di sini. Sebulan kemudian tiba-tiba media kita melaporkan Menteri Pertahanan Malaysia akan melawat beberapa buah negara Eropah.

Beliau akan juga diiringi oleh para pegawai dari kementerian pertahanan dan isterinya. Bila berita ini keluar hanya peminat Mawi yang bebal politik sahaja yang tidak dapat mencampurkan satu dengan satu untuk menjadi dua. Rupa-rupanya desas desus SMS dan laporan akhbar dari luar negara itu sahih!

Antara contoh laporan yang mengesahkan cadangan Malaysia untuk membeli senjata canggih ialah kunjungan Presiden Rusia, Valdimir Putin ke negara ini beberapa tahun lalu yang menyaksikan persetujuan untuk membeli pesawat pejuang Sukhoi MK30 bernilai US$ 900 juta.

Malaysia juga dilaporkan akan membeli tiga buah kapal selam dari Perancis, rifel Steyr buatan Austria dan peluru berpandu anti-kereta kebal dari Pakistan

Habuan Lumayan

Sementara itu laporan S.Jayasekaran dalam majalah Far Estern Economic Review terbitan 16 Mei 2002 memetik kenyataan seorang diplomat Barat bahawa perniagaan senjata ini sangat lumayan.

Menurutu diplomat tersebut, komisen jualbeli adalah antara 10 hingga 20 peratus. Komisen yang akan didapati dari penjualan dan pembelian ini adalah di antara 10 hingga 20 peratus. Ini bukan saya yang cakap. Ini kata petikan dari seorang diplomat Barat yang bertugas di Kuala Lumpur.

Bayangkan berapa juta ringgit duit yang masuk ke dalam saku orang tengah. Siapa orang tengah ini? Apa hubungannya dalam hal jual beli senjata ini?

Bagi saya perkara pembelian senjata inilah yang wajib ditimbulkan oleh ahli-ahli parlimen kita secara bertubi-tubi. Jangan hanya berani berkokok tentang permit import (AP) kereta dan menyerang Datuk Seri Rafidah Aziz.

Kes AP Rafidah Aziz ini hanya kes beli petai berbanding dengan berbilion ringgit dana negara yang mencurah keluar tanpa penyelidikan yang rasmi.

Pak Cik dan Mak Cik Felda ingin mengetahui apakah kita perlu membeli senjata-senjata ini. Yang Berhormat di parlimen wajib bersuara kalau tidak mereka semua ini hanya seperti kata Rafidah Aziz; hanyalah court jester atau tukang lawak di Istana.

Copyright © 1999-2005 Mkini Dotcom Sdn Bhd. All rights reserved

Sumber: MalaysiaKini - 11.10.2005

0 Comments:

Post a Comment

<< Home