SepangOnline

Tuesday, June 28, 2005

Kerajaan bayar RM40 juta pada Heritage Foundation melalui TNB

Oleh Zulkifli Mohamed

KULIM: Kerajaan Malaysia pada Februari lalu, melalui Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah membayar RM40 juta kepada Heritage Foundation, iaitu sebuah yayasan terdiri daripada para pelobi yang majoritinya Yahudi, bagi mengadakan hubungan dua hala antara pemimpin negara ini dengan pentadbiran Amerika Syarikat.

Mendedahkan perkara tersebut, Naib Presiden Keadilan, Mohd Azmin Ali menjelaskan laporan komprehensif berkenaan pembayaran tersebut diperolehi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, di Washington baru-baru ini.

“Pada asalnya kita menjangkakan tindakan ini dibuat hanya di bawah pentadbiran Dr. Mahathir, tetapi menurut Datuk Seri Anwar laporan yang beliau terima itu mendedahkan pembayaran yang terakhir dibuat pada Februari 2005, ketika Datuk Seri Abdullah sebagai Perdana Menteri,” kata Azmin yang ditemui selepas berceramah di Taman Putra di sini.

Akhbar Washington Post, sebelum ini mendedahkan pihak yang berkepentingan dan mempunyai hubungan dengan kerajaan Malaysia telah membantu mengatur satu perjumpaan antara bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden AS George W. Bush, ketika hubungan dua hala kedua-dua negara di tahap kritikal.

Hubungan antara kedua negara telah bertukar menjadi hambar setelah pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan serangan yang bertubi-tubi Tun Dr Mahathir terhadap Yahudi.

Perjumpaan pemimpin tersebut pada Mei 2002 begitu instrumental dalam memperbaiki hubungan dengan Washington.

Sebelum itu, Tun Dr Mahathir telah di’singa’kan di dalam negara kerana kritikannya yang pedas terhadap AS.

Pertemuan Mahathir-Bush pada Mei 2002 itu, dibiayai kerajaan Malaysia berjumlah RM5.3 juta yang dibayar melalui US-Malaysia Exchange Foundation (USMEA) dan Belle Haven Consultants berpengkalan di Hong Kong yang dipengerusikan Tan Sri Megat Junid Megat Ayob menggunakan platform Heritage Foundation (berpusat di AS), lapor akhbar Hong Kong Standard.

Menurut Azmin, pendedahan itu telah disiarkan secara meluas.

“Apabila Datuk Seri Anwar meneliti laporan tersebut di Washington dan cuba mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci, akhirnya beliau telah mendapat laporan yang komprehensif iaitu laporan penuh mengenai usaha kerajaan Malaysia untuk mendampingi kerajaan Amerika Syarikat melalui pembayaran yang dicurigai yang dibayar melalui Heritage Foundation.

“Dalam laporan itu, pembayaran terakhir dibuat pada Februari lalu, ketika Abdullah sebagai Perdana Menteri. Wang ini telah mencecah sejumlah RM40 juta dan dibayar melalui Tenaga Nasional Berhad (TNB) kepada Heritage Foundation,” jelas Azmin.

Jadi persoalannya, kata Azmin sejauh mana ketelusan pengurusan TNB membayar sejumlah wang tersebut untuk membayar kepada Heritage Foundation, apakah tujuannya dan apakah alasan pembayaran yang begitu besar.

Menurut Naib Presiden Keadilan itu, sehingga ke hari ini belum ada seorangpun pemimpin Umno termasuk Perdana Menteri menafikan kenyataan yang dibuat Datuk Seri Anwar berulang kali.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home