SepangOnline

Thursday, June 09, 2005

UiTM menafikan hak pelajar, tidak hormat keputusan mahkamah

Malaysia Today

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat mengecam tindakan pihak pentadbiran universiti teknologi Mara (UiTM) yang tidak menghormati keputusan mahkamah yang mendapati pelajarnya Helman Samsudeen untuk menyambungkan pengajiannya.

Helman Samsudeen adalah pelajar UiTM yang didakwa terlibat dengan demonstrasi memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang diadakan di Masjid Negara pada tahun 2001.

Kerajaan pimpinan Dr Mahathir pada waktu itu telah menangkap Helman bersama enam rakan-rakannya yang lain, menggantung hak pembelajaran selama empat tahun, dan difitnah dalam media.

Menurut Pengerusi Biro Mahasiswa Angkatan Muda Amirudin Shari, sikap UiTM itu amat dikesali. Katanya, "kini dalam zaman pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi yang melolongkan retorika Islam Hadhari - Islam yang bertamadun telah meneruskan kekejaman sistem Dr Mahathir yang menekan mereka yang kritikal dan tidak sehaluan dengan pemerintah."

Menurut Pengerusi Biro Mahasiswa Angkatan Muda Amirudin Shari, sikap UiTM itu amat dikesali. Beliau berpendapat tindakan UiTM itu sebagai salah satu tanda kerajaan Barisan Nasional tidak pernah ada hasrat untuk mewujudkan suasana yang lebih demokratik dalam Negara.

"Universiti yang diharapkan sebagai ruang paling baik melahirkan manusia yang universal, telah bertukar menjadi ruang sempit dan jumud dengan pengekalan undang-undang yang menekan seperti Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU),” ujarnya lagi.

Helman difahamkan tidak dapat diterima untuk menyambungkan pengajiannya kerana tempoh pengajian Helman telah tamat. Alasan teknikal tersebut telah diperbesar-besarkan.

Justeru, Angkatan Muda berasa pelik kerana Helman dan enam yang lain digantung oleh pihak universiti bukan atas kehendak mereka. Sebaliknya mereka telah dilarang untuk hadir ke kuliah dan peperiksaan oleh pentadbir universiti sendiri.

"Oleh itu alasan menggunakan peraturan tempoh belajar adalah suatu yang tidak adil, pelarian dan helah untuk tidak memberikan Helman hak untuk mendapatkan pendidikan," kata Amir lagi dalam kenyataannya bertarikh 8 Jun.

Beliau juga berpendapat bahawa Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) adalah suatu yang tidak relevan dan bertamadun untuk diteruskan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home