SepangOnline

Friday, June 17, 2005

Anwar & PM Turki Bincang Persoalan Negara-Negara Islam

Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, berbincang berkaitan beberapa persoalan negara-negara Islam, dalam pertemuan mereka di Washington, Khamis lalu.

Anwar yang kini berada di Amerika, untuk memenuhi jemputan menjadi Fellow terhormat di John Hopkins Universiti, Amerika, bertemu dengan Erdogan atas permintaan Perdana Menteri Turki itu sendiri, Erdogan berada di Amerika kerana lawatan rasmi beliau ke negara itu.

Dalam perbincangan tersebut, Anwar telah menyentuh beberapa perkara seperti peranan Turki, sebagai negara moden dan demokratik untuk memandu umat Islam supaya lebih berfikiran bebas dan merdeka,

Selain itu Anwar dan Endogran turut bertukar pengalaman, khususnya usaha mereka untuk meletakkan asas institusi masyarakat madani dan program pembanguanan yang lebih meyakinkan.

Wakil anwaribrahim.com di Washington, diberitahu dalam pertemuan tersebut, Erdogan menjelaskan beberapa perkembangan baru di Turki, termasuk usaha-usaha beliau dan kerajaannya dan masyuarakat antarabangasa, dan usaha mengukuhkan Pertubuhan Negara ˆNegara Islam Sedunia (OIC).

Dalam kesemptan itu juga Anwar mengucapkan terima kasih di atas Usaha Erdogan dan Menteri Luarnya, Abdullah Gul selama ini kerana usaha mereka menyokong pembebasannya terasuk menulis surat kepada bekas perdana Menteri, Dr Mahathir ketka beliau masih menjadi Perdana Menteri.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home