SepangOnline

Friday, June 17, 2005

PAS ‘melamar’ Anwar mengetuai pembangkang Parti yakin dia calon tepat kerana diterima ramai

Oleh Carolyn Hong

DATUK Seri Anwar Ibrahim, yang tiada dalam media setelah di’gelap’kan beritanya, telah muncul sebagai pemimpin pakatan pembangkang bagi menumbangkan parti Barisan Nasional yang memerintah.

Parti Islam SeMalaysia (PAS) telah mengakui bahawa pembangkang perlu seorang pemimpin yang diterima oleh semua kaum dan meminta Anwar mengetuai pakatan.

Tarikan kepada PAS – parti pembangkang terbesar dan paling berpengaruh – terhad kepada populasi orang Islam yang lebih konservatif.

“Pengaruh PAS adalah kalangan orang Melayu.. kita perlu pemimpin yang diterima oleh semua, dan PAS akan terima mana-mana pemimpin yang diterima oleh semua kaum,” jelas presiden parti Hadi Awang dalam satu temubual dengan Mingguan Malaysia.

PAS sedang cuba menukar imej konservatifnya yang kini menjadi liabiliti kalangan bukan Islam dan Muslim liberal.

Setiausaha Agung PAS Kamarudin Jaafar, penyokong Anwar, berkata bahawa parti tersebut melihatnya sebagai seorang yang mempunyai pengaruh yang luas.

“Jika sekiranya dia mengetuai pembangkang, orang ramai akan melihatnya sebagai seorang yang boleh mempengaruhi PAS,” katanya.

Sejak kemenangannya dalam pilihan raya 1999, PAS telah kehilangan sokongan daripada pengundi kerana pandangannya yang konservatif, khususnya mengenai desakannya untuk membentuk negara Islam jika ia berkuasa.

Disebabkan itu, parti yang berasaskan kaum Tionghua, Democratic Action Party (DAP), mendapat tekanan daripada penyokongnya, lalu keluar dari pakatan pembangkang pada tahun 2001.

Datuk Seri Anwar menyambut baik pelawaan tersebut, tetapi dia tidak mengatakan jika dia menerimanya.

Tugasnya sentiasa di luar negara sejak tahun lalu, menjadi fellow di Oxford University dan John Hopkins University.

Belum diketahui bagaimana Anwar akan memenangi hati pengundi bukan Islam yang masih sangsi dengan dasar Islam PAS.

Awal tahun ini, dia cuba mendapatkan DAP ke dalam pakatan pembangkang.

Kali ini, walau bagaimanapun, nampak seolah PAS akan mengurangkan desakan isu negara Islam.

“Kami perlu melihat semula cara pendekatan. Fundamental tidak akan berubah, hanya pembungkusannya berbeza,” kata timbalan presiden yang baru dipilih Nasharuddin Mat Isa.

DAP belum termakan dengan pendirian tersebut, tetapi Datuk Seri Hadi berkata itu bukan satu-satunya cara untuk mendapat sokongan orang Cina.

“Ia hanya satu parti. Terdapat parti-parti lain dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan lain,” katanya.

Datuk Seri Anwar, yang bersama Parti Keadilan Rakyat yang dipimpin oleh isterinya, telah mencuba untuk menarik komuniti Cina.

Semasa lawatannya yang terakhir ke seluruh Malaysia pada bulan lalu, dia menghabiskan sebahagian masanya bertemu dengan akar umbi masyarakat dan persatuan-persatuan Cina bagi menyatakan visi dan pendiriannya.

Tetapi sementara dia mempunyai pengaruh yang luas daripada PAS, dia menghadapi pengkritiknya sendiri.

Dia kian dihadapkan dengan soalan-soalan yang sebelum ini tidak timbul dan hanya muncul selepas keluar dari penjara.

Selepas pembebasannya September lalu, dia dilihat sebagai wira tetapi baru-baru ini, banyak persoalan timbul mengenai perkhidmatannya dalam kerajaan.

Orang ramai ingin tahu adakah agenda reformasinya hanya untuk memenangi undi, memandangkan dia telah mendapat manfaat daripada sistem yang kini dikritiknya.

Dia belum dapat meyakinkan pengkritiknya.

Malah, dalam PAS, terdapat ahli-ahli yang merasa Datuk Seri Anwar bukan pilihan yang tepat untuk mengetuai pembangkang.

Tetapi Datuk Seri Hadi tidak bersetuju dengan mengatakan, “Mereka boleh memberi pandangan tetapi apabila keputusan dibuat oleh parti, mereka akan terimanya dan bekerja keras.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home