SepangOnline

Wednesday, June 29, 2005

ISA SAMAD cuma satu lagi Eric Chia dan Kasitah Gadam

Oleh : BADRUL HISHAM SHAHARIN
Pusat Aktivs Gerakan Reformasi (PAGER) Malaysia, menganggap tindakkan tatatertib yang dikenakan terhadap YB Tan Sri Dato Isa Bin Dato Abdul Samad merupakan satu sandiwara yang mengingatkan kita kepada tangkapan Eric Chia dan Kasitah Gadam.

PAGER Malaysia menyeru rakyat supaya tidak terkeliru dengan perkembangan ini. Seperti mana Eric Chia dan Kasitah Gadam ditangkap (tanpa dilokap atau digari walau seminit) ketika hampir pilihanraya telah berjaya mengelirukan rakyat sehingga ramai yang terpesona dan menyakini Abdullah dengan Islam hadharinya benar – benar ingin membenteras rasuah. Rakyat mengundi memenangkan pembawa islam hadhari ini semata mata ingin melihat mereka yang selama ini merompak wang rakyat akan diseret ke muka pengadilan.

Selepas pilihanraya BN menang besar apa yang rakyat dapat lihat, kecuali kesempitan hidup dengan keadaan ekonomi negara yang merudum dan inflasi yang naik mendadak. Harapan untuk melihat perompak wang rakyat dikecewakan dengan perompakan terus wang rakyat.

Semuanya sandiwara :

Apa sudah jadi dengan kes Eric Chia ? Sudah kah Tun Dr Mahathir dipangggil ke mahkamah kerana ramai maklum mengenai penglibatanya berkerjasama dengan Eric Chia dalam mengegelapkan wang rakyat melalui Perwaja ?

Apa pula sudah jadi dengan kes Kasitah Gadam adakah berjaya mendedahkan rasuah dikalangan pemimpim besar ?

Apa pula yang terjadi dengan senarai 18 pesalah rasuah yang terdiri dari VVIP yang didedahkan oleh Rais Yatim ? (yang akhirnya membawa beliau lebih berbudi bahasa dalam kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan)

Berikutan tindakan yang dikenakan terhadap Isa samad ini PAGER Malaysia ingin mengajak rakyat memikirkan beberapa perkara :

Tangkapan ini hanya satu sandiwara untuk menunjukan Abdullah dan umno benar benar menentang rasuah ketika hampir semua warga dewasa negara tahu politik rasuah sudah menulang dalam umno.

Jika benar Abdullah dan Umno berani serahkan semua fail siasatan berkaitan politijk rasuah kepada BPR untuk diambil tindakan.

UMNO mengambil sikap double standard kerana apa tindakkan Abdullah Badawi kepada semua calon Barisan Nasional yang menggunakan wang serta menyalah gunakan jentera kerajaan untuk memenangi pilihanraya ?

Siri tindakkan disiplin oleh UMNO ini juga disyaki untuk memberi amaran kepada kem tertentu kerana melibatkan pertembungan politik dalam Umno yang akhirnya memangsakan Isa Samad dan beberapa pemimpin yang tidak mempunyai kekuatan sendiri.

Jika yang meberikan rasuah bersalah bagaimana dengan yang menikmati (menerima) wang rasuah yang jumlahnya bersamaan dengan kesemua perwakilan UMNO itu?

PAGER Malaysia sekali lagi memperingatkan seluruh rakyat agar tidak sama sekali terpesona dengan tindakkan sandiwara ini. Kita sekali lagi perlu mendesak Abdullah jika benar benar jujur dengan tindakkannya membenteras rasuah kita menuntut :

letakkan BPR terus dibawah Parlimen bukan dibawah kuasa Perdana Menteri benarkan BPR dan pihak berkuasa membuat siasatan terbuka dan pendakwaan ke atas semua laporan rasuah dan salah guna kuasa (yang telah beribu laporan dibuat semenjak 1998). Benarkan siasatan terbuka ke atas pemilikan harta semua menteri dan bekas menteri serta proksi – prosi mereka.

Akhir sekali PAGER Malaysia amat menyakini tidak akan ada lagi pemegang jawatan kanan Umno yang akan di ambil tindakkan kerana tindakkan membuang Isa Samad Cuma sandiwara untuk menunjukkan ketelusan Abdullah Badawi tetapi dengan mengorbankan pemegang jawatan kanan yang paling kurang pengaruh akar umbi.

Salam Reformasi !

BADRUL HISHAM SHAHARIN

0 Comments:

Post a Comment

<< Home