SepangOnline

Thursday, June 02, 2005

Bubar cawangan Umno, sertai PAS dan KeADILan - Anwar

POKOK SENA, 1 Jun (Hrkh) - Dato’ Seri Anwar Ibrahim mengesa ahli-ahli Umno agar membubarkan cawangan masing-masing dan menyertai PAS serta KeADILan untuk membela nasib rakyat di negara ini.

“Umno sudah hancur, ada orang-orang kuat Umno datang jumpa saya mengadu masalah dalaman Umno, minta saya tolong, saya kata nak buat macamana kerana kalau kereta lama sudah tidak boleh ‘overhaul’ tukar la kereta baru. Lelong kereta lama, timbang kati mai naik kereta keADILan atau PAS,” katanya ketika berceramah dalam program memperingati pemergian tiga tahun Almarhum Ustaz Dato’ Fadzil Mohamad Noor di Muassasah Darul Ulum di sini.

Beliau berkata dirinya sudah serik untuk menyertai semula Umno dan Umno bukanlah parti yang mahu berjuang untuk membela rakyat tetapi menggunakan kesempatan kuasa yang diberi oleh rakyat untuk mengaut kekayaan.

“Ketika saya menjadi Pemangku Perdana Menteri di waktu Dr Mahathir bercuti panjang di luar negara, saya membentangkan enakmen untuk membanteras rasuah, lepas itu Dr Mahathir telefon saya dari luar negara memberitahu tindakan saya itu ramai yang tidak suka; orang yang tidak suka tentu ada masalah, kalau tidak makan rasuah nak takut apa, inilah perangai buruk yang ada dalam Umno; jadi nak tunggu apa lagi bubar saja cawangan Umno dan masuk KeADILan atau PAS,” ujarnya.

Dalam pada itu, beliau meramalkan pilihan raya umum yang ke-12 akan diadakan pada tahun 2007 kerana beliau akan bebas sepenuhnya pada 2008.

“Saya jangka pilihan raya umum ke-12 akan diadakan pada 2007, kalau 2008 saya sudah boleh bertanding. Kalau 2007 saya belum boleh bertanding, bertanding atau tidak saya akan tetap berjuang untuk menumbangkan Umno dan BN,” tambahnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home