SepangOnline

Tuesday, June 06, 2006

Umno kian kronik, bubar cawangan sertai BA - Anwar

Oleh Mohd Sabri Said (Harakahdaily)

BATU KAWAN, 5 Jun (Hrkh) - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dato' Seri Anwar Ibrahim menasihatkan Ketua Umno Cawangan seluruh negara membubarkan cawangan masing-masing kerana parti itu makin rosak teruk.

Katanya, perkara itu disahkan sendiri oleh beberapa orang Ketua Bahagian di beberapa buah negeri termasuk individu ternama yang bertemu dengannya supaya menyertai Umno semula untuk memperbaiki keadaan yang semakin kritikal.

"Ramai kepimpinan Umno sama ada bahagian atau individu datang bertemu saya sama ada di rumah atau semasa luar negara mendesak saya sertai Umno untuk selamatkan keadaan ekoran Umno berada pada paras nyawa-nyawa ikan, " tegasnya.
Tindakan membubar katanya, merupakan langkah paling bijak kerana parti itu bukan lagi sebuah parti yang membantu meningkatkan sosio ekonomi, pendidikan mahupun agama Islam.

Ia lebih mirip kepada kronisme sedangkan yang berjuang bermati-matian adalah golongan bawahan.

"Apa ada pada Umno lagi, nak katakan pejuang bangsa dan agama ia dah lari dari tajuk. Nak kata berjuang bidang pendidikan orang Melayu dah kurang ke Institut Pengajian Tinggi (IPT). Apa yang ada hanyalah agihan pendapatan negara diberikan sesama sendiri, " ujarnya.

Menurut Dato' Seri Anwar lagi, beliau tahu kepimpinan Umno sendiri memahami keadaan ini tetapi tidak berani bersuara kepada rakyat atau ahli diperingkat akar umbi.

Mereka bimbang katanya, hilang kuasa dan terhina kerana bersekongkol dengan golongan yang meruntuhkan agama dari parti yang suatu ketika dulu berjuang demi bangsa, agama dan negara.

"Umno dah hilang sebagai pejuang bangsa, agama dan negara. Sekarang ini marilah beri sokongan pada PKR dan PAS yang berada dalam pakatan Barisan Alternatif (BA)

"Jangan takut untuk buat perubahan, kerana yang penting sekarang ini ialah maruah negara yang perlu dibersihkan," ujar beliau yang juga mantan Timbalan Perdana Menteri.

Menyertai Umno tegasnya, tidak sekali kerana Umno umpama kereta yang harus ditukar bukan diperbaiki.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home