SepangOnline

Monday, May 29, 2006

Protes Minyak: Malaysians Hit The Street, FRU Hit Malaysians

Oleh Jeffrey Lim





Sepanduk menarik

KLCC, 28 Mei - Cikgu Badrul Hisham Shaharin, Exco Angkatan Muda, Salahuddin Ayub, MP Kube Keghie, Ronnie Liu, AJK DAP Pusat dan 15 aktivis lain termasuk 2 orang wanita telah ditahan oleh pihak polis dalam tunjuk perasaan membantah kenaikan harga petrol dan tarif elektrik di depan Petronas Twin Towers kira-kira pukul 10:50 pagi tadi.

Demonstrasi aman ini berakhir dengan penuh penderitaan apabila pihak polis memecahkan himpunan para pnunjuk perasaan dengan keganasan, sehingga seorang mangsa yang terluka di bahagian kepala terpaksa dikerjakan ke hospital.

Menurut laporan Harakahdaily, anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) mulai berganas pada kira-kira pukul 10:41 pagi. Mereka yang ditangkap telah dibawa ke Balai Polis Hang Tuah (Penjara Pudu).





Pengganas FRU ditangkap basah

Demonstrasi membantah rejim Barisan Nasional (BN) yang menaikkan harga bahan api dan tarif elektrik secara mendadak, sekaligus mengakibatkan harga hampir semua keperluan harian naik ini, telah menyaksikan lebih daripada 2,000 orang, menurut Harakahdaily, atau lebih kurang 500 orang, menurut Malaysiakini, berkumpul di sekitar KLCC sejak 9:30 pagi. Menurut blogger yang jadi little bird kita di KLCC bilangan orang hari ini jauh lebih ramai daripada demonstrasi pada 10 Mac lepas.

Menurut laporan Malaysiakini, protes berjalan lancar di pintu utama Petronas Twin Towers sehingga wakil DAP, Ronnie Liu berterima kasih kepada warganegara kerana sudi memberi sokongan jitu kepada calon-calon pembangkang di pilihanraya Sarawak akhir-akhir ini di mana 8 wakil pembangkang terpilih.





Rakyat Malaysia betul-betul marah

Lebih kurang 100 pengganas rejim BN yang bersenjatakan cota serta rifel berada di kawasan hadapan menara tersebut, bersama beberapa water cannons, manakala helikopter polis dilihat berlegar-legar di udara.

Menurut laporan Agence France-Presse (AFP), para penunjuk perasaan telah melaung slogan "Protest" dan membawa sepanduk yang membaca "Kroni Kaya, Pekerja Terseksa". Terdapat juga slogan sepanduk yang membaca "Rakyat Menderita, Bolehkah Siswa Buat Tak Tau?" (人民受苦,大專生其能坐視不理?).





Dr. Hatta Ramli, penganjur protes

"Setiap orang menderita kerana kenaikan harga minyak. Kini tarif elektrik pun akan naik. Kedua-dua kenaikan harga ini akan terus menyusahkan kita, tak kira gaji kita besar atau kecil," Hatta memberitahu orang ramai.

Ronnie pula berkata, "Kenaikan harga mesti dihentikan, kalau tidak, kita akan terus menderita."

Tiba-tiba pihak polis memberi amaran untuk menyuraikan orang ramai, namun amaran itu tidak diambil berat oleh para penunjuk perasaan yang berdemonstrasi secara aman, yang sedang mengamalkan hak mereka seperti terjamin di dalam Perlembagaan Persekutuan. Lima minit kemudian, water cannon mula beraksi.





Senjata rahsia kesayangan rejim BN

Walaupun basah kuyup sepenuhnya, ramai orang terus kekal bertahan di tempat masing-masing, sehingga polis berpakaian awam bergerak masuk dan menangkap secara rawak sesuka hati.

"Rombongan" FRU yang terus giat mengganas pada hari Ahad ini termasuk tiga trak besar dan dua trak kecil. Senjata kesayangan rejim BN, water cannon, pula memancutkan air ke arah penunjuk perasaan, demi menyuraikan mereka daripada terus menyuarakan kebencian terhadap BN.




Zakir Hassan vs Pengganas

Saksi juga melaporkan keganasan yang menjijikkan digunakan FRU ke atas para demonstrans termasuk Timbalan Setiausaha Agong, Zahir Hassan yang berulang kali disepak terajang apabila tertiarap jalan.

Zahir sedang beredar ke tepi kawasan demonstrasi bersama dua anak perempuan beliau yang kedua-dua berumur 20 lebih, apabila pengganas FRU rejim BN berulang kali menolak Zahir dari belakang.





Ditolak pengganas FRU

Kemudian mereka pula cuba menyentuh dan seterusnya menolak salah seorang anak perempuan Zahir. Zahir yang marah cuba melindungi anak-anak perempuannya daripada kemaraan pengganas FRU.

Sebaliknya, Zahir pula dizalimi oleh sekumpulan pengganas FRU, ditolak ke jalan, mengalami beberapa pukulan dan sekurang-kurangnya tiga sepakan, dua di bahagian belakang dan satu di bahagian perut, menyebabkan anak-anak beliau menjerit secara histerikal.







Jatuh ke jalan dan disepak

Sementara dizalimi tali barut rejim BN, Zahir memelukkan buku-buku risalah bantahan kenaikan harga minyaknya.

Menurut Ketua Penerangan, Tian Chua, Zahir yang ditahan polis telah dihantar ke hospital untuk berubat dan mengambil gambar X-ray sebelum dimasukkan ke Balai Polis Hang Tuah iaitu Penjara Pudu.

Kelihatan juga darah yang bertaburan di pintu utama KLCC di mana pergaduhan di antara pengganas FRU dan seorang protestor yang belum dikenali telah berlaku. Mangsa ini, Amran Zulkifli, telah dikejarkan ke Pusat Rawatan Islam (Pusrawi). Menyaksikan semua ini, secara tiba-tiba rakyat berasa kita seperti warga Palestine yang berhadapan dengan IDF Israel.




Amran Zulkifli Mangsa Keganasan Polis (Merdeka Review)

Walau bagaimanapun, orang ramai yang turun berdemonstrasi secara aman termasuk para pemimpin Keadilan, Pas, DAP dan NGO-NGO terus berhimpun dan tidak sekali berganjak dari "date" kita pada Ahad yang indah ini.

Menurut wartawan Malaysiakini lagi, apabila ditanya sama ada keganasan itu munasabah, OCPD Daerah Dang Wangi, ACP Kamal Pasha mendakwa anak buahnya hanya bertindak demi pertahankan diri konon.






ACP Kamal Pasha, OCPD

"Diorang (penunjuk perasaan) cuba elakkan penahanan. Diorang yang mula-mula sepak. Balas dendam tu pertahankan diri kita. Keganasan minima je yang pakai," tegaskan bos pengganas itu.

Selepas pengganas FRU balik, 300 lebih penunjuk perasaan yang masih ada berhimpun kembali untuk mengikuti ucapan Dr. Hatta Ramli.

Beliau memberitahu orang ramai bahawa protes-protes sebelumnya telah dijalankan dengan lancar dan aman, protes terakhir sebelum mereka lancarkan kempen protes baru ini pula dikacau oleh FRU.

Apabila beliau bertanya kepada orang ramai sama ada protest jalanan harus diteruskan memandangkan protest hari ini ditimpa keganasan polis, rata-rata menjerit-jerit untuk menyuarakan persetujuan.







Cikgu Badrul ditangkap lagi

Lebih kurang 100 orang berkumpul di luar Balai Polis Hang Tuah untuk menunjukkan sokongan kepada mereka yang ditahan.

AJK Pas Pusat dan ketua penganjur protes ini, Dr. Hatta Ramli sedang menyusunkan pertolongan demi membebaskan mangsa-mangsa tahanan. Pada pukul 3:30 petang menurut Harakahdaily, dan lebih kurang pukul 4 petang menurut Malaysiakini, kesemua 18 tahanan dibebaskan dengan ikat jamin polis. Tiada sesiapa yang dikenakan pendakwaan.

Menurut Salahuddin, dalam soal siasat kesemua aktivis yang ditahan mengambil pendekatan untuk tidak mahu menjawab sebarang soalan dari pihak berkuasa, katanya.

"Kita cabar polis agar mendakwa kami ke mahkamah. Kita akan berjumpa di sana," ujar Salahudin.







Amannya Malaysia ini.

Mengulas kejadian itu Salahudin berkata, penahanan beliau dan beberapa aktivis lain menunjukkan betapa tidak demokratiknya kerajaan yang dipimpin Abdullah Ahmad Badawi

Para penunjuk perasaan juga meluahkan keinginan mereka untuk melaporkan keganasan Polis Diraja Malaysia hari ini kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Sementara itu menurut Harakahdaily, Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa menyelar pihak polis dan menyifatkan tindakan pihak berkuasa terhadap perhimpunan aman membantah kenaikan harga minyak di KLCC hari ini sebagai tindakan yang tidak bertamadun.

"PAS berasa amat dukacita dengan tindakan polis, kerana kami berhimpun secara aman untuk mewakili rakyat Malaysia mambantah kenaikan harga minyak dan tarif elektrik baru-baru ini.

Kita juga akan cuba mendapatkan pandangan para pemimpin Parti Keadilan untuk disiarkan di sini.

DPM suruh change lifestyle, kita seru Regime Change!

2 Comments:

  • [url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]QuarkXPress 8 Retail Price, [url=http://firgonbares.net/]adobe photoshop cs3 brushes downloads[/url]
    [url=http://firgonbares.net/][/url] discount software house legit software for small shop
    to be a software reseller [url=http://firgonbares.net/]buy microsoft word 2003 software[/url] adobe acrobat pro 9 free training
    [url=http://firgonbares.net/]microsoft office 2007 educational discount[/url] cheap microsoft office 2003
    [url=http://firgonbares.net/]academic software in[/url] cheap downloadable oem software
    all educational software [url=http://firgonbares.net/]buy microsoft windows software[/b]

    By Anonymous Anonymous, at 2:39 AM  

  • [url=http://hopresovees.net/][img]http://vonmertoes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
    [b]download nero 9 ultra edition, [url=http://bariossetos.net/]medical software reseller[/url]
    [url=http://vonmertoes.net/][/url] order for software oem software license
    adobe photoshop cs4 download [url=http://vonmertoes.net/]educators discount software[/url] academic research software
    [url=http://vonmertoes.net/]office professional software[/url] buy microsoft office 2007 software
    [url=http://hopresovees.net/]autocad mep[/url] software resellers in uk
    academic versions of software [url=http://hopresovees.net/]nero 9 disappear[/b]

    By Anonymous Anonymous, at 11:57 AM  

Post a Comment

<< Home