SepangOnline

Thursday, May 04, 2006

Rakyat tertekan, 100 ribu barangan naik harga

Oleh Azmi Yusof KUALA TERENGGANU, 4 Mei (Hrkh) - Pengerusi Teras, Haji Azmi Abdul Hamid berkata, lebih kurang 100 ribu jenis barangan makanan dalam dan luar negeri yang dijual di seluruh negara mendapat kesan kenaikan harga minyak 30 sen oleh kerajaan.

Katanya, daripada 430 barangan itu, 13 adalah barangan kawalan yang pernah diumumkan oleh kerajaan.

“Mengikut perangkaannya kenaikan itu antara 18 peratus hingga 25 peratus dan apa yang sebut oleh kerajaan tidak akan berlaku kenaikan harga barang dan tidak akan menyusahkan rakyat itu tidak betul sama sekali,” ujarnya.

Malah, katanya mengikut laporan kajian dan perbandingan yang dibuat oleh Persatuan Pengguna dan Kementerian Kewangan sendiri sekarang ini sudah meningkat kesan jurang kaya dan miskin di kalangan rakyat di negara ini.

“Jurang perbezaan kaya miskin semakin meluas sebagaimana yang dinyatakan sendiri oleh salah seorang pegawai di Putrajaya kepada saya, baru-baru ini,” ujarnya

Beliau berkata demikian ketika berucap sebagai ahli panel 'Forum Penjelasan Isu Kenaikan Harga Minyak', di Pekan Manir, baru-baru ini.

Menurut Azmi, kesan daripada kenaikan 30 sen itu menyebabkan Kementerian Kewangan terpaksa mengkaji bagaimana untuk mengawalnya.

Selain itu, katanya pihak kementerian juga memperakui dalam sektor pengangkutan bahawa kos cukai jalan raya di negara ini adalah yang tertinggi di Asean.

“Cukai jalan di Thailand dengan Malaysia, kita lebih 90 peratus tinggi daripada Thailand dan cukai jalan kita sangat-sangat mahal. Barangan berkaitan dengan pengangkutan daripada tayar hingga ke alat ganti kita juga adalah yang tertinggi di Asean,” jelasnya.

Tambahnya lagi, kos kesihatan juga akan naik tidak kurang daripada 20 peratus sama ada ketika rakyat ke klinik atau membeli ubat di farmasi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home