SepangOnline

Wednesday, May 03, 2006

Hari Kebebasan Media Sedunia: Pemimpin PKR berkampung di KKDN

Oleh Anis Nazri KUALA LUMPUR, 3 Mei (Hrkh) - Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) mendapat tarikh pertemuan untuk berbincang dengan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KKDN) berhubung permohonan permit akhbar rasmi parti tersebut, Suara Keadilan.

Tarikh berkenaan, iaitu pada 15 Mei nanti, diperolehi setelah Ketua Penerangannya, Tian Chua, Ketua Pengarang Suara Keadilan, Zunar dan beberapa pimpinan serta penyokong parti itu bertindak menyerbu pejabat KKDN beberapa kali sebelum ini.

Hari ini, sempena Hari Kebebasan Media Sedunia, sekali lagi Tian dan beberapa pimpinan parti itu berhimpun di KKDN untuk bertemu dengan pihak yang bertanggungjawab meluluskan permit akhbar mereka.

Bagaimanapun, pegawai yang terbabit tiada di pejabat dan diwakili pembantunya yang dikenali sebagai 'Yakob'. Beliau yang enggan menyebut namanya ketika ditanya wartawan tidak mempunyai sebarang persediaan dalam pertemuan berkenaan.

Justeru, Tian mendesak 'Yakob' untuk mendapatkan tarikh pertemuan dengan ketuanya pada waktu itu juga walaupun pegawai berkenaan kelihatan agak keberatan.

Setelah berbincang dan mendesak beberapa kali, beliau akhirnya bersetuju mengaturkan pertemuan tersebut, di samping itu Tian dan ahli PKR yang lain terus berkampung di pejabat KKDN.

Hari ini, genap setahun KeADILan memohon permit akhbar, bagaimanapun sejak awal lagi tidak diendahkan oleh KKDN.

Turut serta berkumpul di KKDN ialah wakil Dewan Muslimat PAS Pusat, Athirah Aiman Al-Jundi, dan beberapa wakil badan bukan kerajaan (NGO).

Dalam perkembangan sama, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) turut mengambil kesempatan sempena hari kebebasan media hari ini untuk menyerahkan memorandum kepada KKDN berhubung beberapa tekanan yang dikenakan ke atas akhbar arus perdana berbahasa Cina.

Harakahdaily difahamkan, kolumnis Lee Ban Chen dan juga Tian Chua tidak dibenarkan untuk menulis di akhbar-akhbar Cina ekoran arahan 'pihak atas'.

Lee, ketika sidang media selepas menyerahkan memorandum berkenaan, berkata, beliau meminta pihak KKDN supaya menjelaskan apa dan siapa yang dimaksudkan dengan 'pihak atasan' tersebut.

Turut hadir ketika penyerahan itu Penyelaras Suaram, Yap Swee Seng dan S. Arutchelvan dan beberapa wakil NGO. - mns

0 Comments:

Post a Comment

<< Home