SepangOnline

Monday, June 05, 2006

Dominique akan kerjasama dengan DAP

Oleh Faisal Mustaffa (Malaysia-Today)

KUALA LUMPUR 2 Jun - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tunggal Parti Keadilan Rakyat (keADILan), YB Dominique Ng Kim Ho yang memenangi Pilihan Raya Negeri Sarawak Mei lalu akan bekerjasama dengan ahli-ahli pembangkang yang lain bagi memenuhi manifesto yang dijanjikan kepada pengundi-pengundinya di Padungan.


Dominique adalah bekas calon DAP dalam pilihan raya yang sama pada tahun 1991 dan 1996.

Dalam pemilihan Ahli Parlimen untuk Bandar Kuching pada tahun 1999, Dominique keluar parti dan bertanding atas tiket bebas.
Dalam manifesto Barisan Bersatu Sarawak (BBS) yang dianggotai oleh keADILan, Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), dan Kongres Dayak Malaysia (MDC), mereka mempunyai misi untuk membina ‘Sarawak Baru’ yang menjadi wadah kepada semua rakyat Sarawak dan membolehkan mereka menikmati hak dan kedudukan sepatutnya dalam Malaysia.


BBS juga berjanji untuk memulihara keadilan, kebebasan, dan kesaksamaan dalam layanan, pengagihan kekayaan yang adil serta peluang sama rata untuk semua rakyat Sarawak tanpa mengira bangsa, budaya, fahaman dan agama.

Dominique yang merupakan salah seorang daripada jawatankuasa yang mendrafkan manifesto tersebut, yakin bahawa barisan pembangkang mampu untuk memberikan satu ‘check and balance’ (timbangtara) dalam Dewan Undangan Negeri Sarawak.

Dominique berada di Semenanjung sejak 1 Jun lepas bagi memenuhi undangan daripada keADILan Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Melaka dalam berkongsi kejayaan satu-satunya kerusi daripada 25 Dewan Undangan Negeri yang ditandingi oleh keADILan.

Dalam 72 kerusi yang dipertandingkan; selain keADILan, BBS melalui SNAP memenangi satu kerusi manakala MDC memperolehi dua kerusi.

Parti Demokratik Rakyat (DAP) pula memenangi enam kerusi daripada 12 yang dipertandingkan.

“Kami menyokong agenda yang diketengahkan oleh DAP dan DAP menghormati manifesto BBS,” katanya ketika diaju soalan dalam sidang media yang diadakan di Ibu Pejabat Parti pagi ini.

Menurut Dominique, kesemua ADUN dari pembangkang akan bermesyuarat minggu hadapan bagi membincangkan isu-isu yang perlu diketengahkan dalam Dewan nanti.

“Memandangkan setiap daripada kami hanya diperuntukkan 10 soalan sahaja, maka kami terpaksa membahagikan antara kami isu-isu yang relevan daripada rakyat,” jawabnya.

Pusat Khidmat Masyarakat Padungan

Dominique memberitahu bahawa keADILan Bahagian Kuching akan membuka Pusat Khidmat Masyarakatnya di Padungan bagi menerima sebarang aduan daripada penduduk Bandar Kuching dan mengenalpasti permasalahan rakyat.

“Saya bertanggungjawab bagi rakyat Kuching,” kata Dominique.

Untuk itu, Dominique mengumumkan pembukaan Pusat Khidmatnya di tempat beliau dibesarkan, yakni di rumah pangsa tujuh tingkat di Jalan Ban Hock.

“Tempat itu mempunyai nilai sentimental kepada saya”, jelasnya.

Penasihat Parti, Dato Seri Anwar Ibrahim akan merasmikan Pusat tersebut pada 14 Jun akan datang.

Lily Yong dan SPR

Bercakap mengenai pengalamannya menentang Lily Yong Lee Lee (SUPP), beliau berkata, Lily terpaksa berhempas-pulas dalam menegakkan ‘benang yang basah.’

Dalam satu laporan berita, Lily membuat satu sidang akhbar selepas kekalahannya menemui badan pemantau bebas pilihanraya (Mafrel) untuk melaporkan 1000 pengundi Padungan yang terkeluar daripada senarai Padungan dan mendapati nama-nama mereka berada di stesen pengundian yang di luar kawasan seperti di Batu Lintang.

Dominique tidak menafikan kejadian tersebut dan memberitahu bahawa kesemua pengundi-pengundi tersebut adalah sebelum ini pengundi-pengundi pembangkang dari Padungan.

“keADILan akan menang majoriti lebih besar sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bebas dan adil,” kata Dominique.

“Malah calon SUPP di Batu Lintang amat marah apabila mengetahui terdapat 1000 pengundi yang asalnya dari Padungan tiba-tiba mendapati nama mereka di Batu Lintang.”

Dominque memberitahu pemberita bahawa mengenai kejadian sedemikian, SPR bertanggungjawab untuk menjelaskan kepada pengundi-pengundi mengenai perpindahan tempat pengundian tanpa sebarang arahan daripada pengundi itu sendiri.

Jadual ketat di Semenanjung

Bermula dari ketibaannya di Semenanjung, Dominique mempunyai jadual yang ketat yang diatur oleh Parti.

Semalam, beliau menjadi panel kepada forum “Keputusan Pilihan Raya Sarawak” di Dewan Perhimpunan Cina Selangor di ibu negara.

Selepas bertemu dengan media hari ini, beliau bergegas ke Ipoh bagi memenuhi undangan dalam satu ceramah umum.

Pada keesokan harinya (3 Jun), beliau bersama Anwar akan berada di Melaka dalam jamuan di Warong Reformasi di Jalan Tambak Paya, Ayer Molek pada pukul 3 petang dan kemudiannya ke Machap Baru dalam satu siri ceramah kelompok.

Pada pukul 8 malam, beliau bersama Penasihat akan makan malam di satu majlis untuk kaum Tionghua du Restoran Dragon Court, Oaklanf Commerce Square, Seremban dan seterusnya memberi ceramah di Jalan Tampin.

Sebelum pulang ke Kuching ppada Ahad, 4 Jun, beliau akan berada di Kampung Tok Panjang, Bukit Tengah, Seberang Prai bagi satu lagi siri ceramah bersama Anwar.

2 Comments:

  • Hi
    http://www.royalpalmcafeandinn.com/ - ativan price
    It is generally not recommended for people with a history of alcohol or drug abuse ? Lorazepam can cause physical and psychological dependence and is often abused.
    [url=http://www.royalpalmcafeandinn.com/]lorazepam mg[/url]
    ? Elderly are more sensitive its effects and should be started with a low dose.
    ativan online
    ? Lorazepam may cause depression or worsen preexisting depression so inform your doctor if you are depressed or have a history of depression.

    By Anonymous Anonymous, at 10:40 AM  

  • Hi,
    zoloft price
    This assault upon ones thoughts and emotions is one of the most destructive conditions to have.
    [url=http://www.wildbird-watching.com/]zoloft for anxiety[/url]
    Many suffering from social anxiety and panic disorders have found relief through using Zoloft.
    http://www.wildbird-watching.com/ - zoloft no prescription
    The abundance of serotonin which is brought about by SSRIs such as Zoloft leads to a more relaxed mental status for those suffering from anxiety and depression.

    By Anonymous Anonymous, at 8:05 AM  

Post a Comment

<< Home