SepangOnline

Wednesday, May 03, 2006

Kerajaan banding naik harga minyak tidak tepat - MTUC

Oleh Khairul Azlam Mohmad KUALA TERENGGANU, 3 Mei (Hrkh) - Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud berkata, perbandingan harga minyak yang dibuat oleh kerajaan bagi menghalalkan cara kenaikan harga 30 sen satu liter pada 28 Februari lalu adalah tidak tepat.

Katanya, kerajaan membandingkan harga minyak negara dengan beberapa buah negara luar kononya lebih tinggi daripada Malaysia sekadar helah politik.

“Kerajaan bandingkan harga minyak kita dengan beberapa harga minyak di negara lain di dunia seperti Venezuela, Mesir, Algeria, Brunei, Malaysia, Bangladesh, Singapura, Indonesia dan sampai kepada United Kindom, England.

“Kerajaan bandingkan harga minyak kita dengan negara luar. Saya hendak beritahu di England harga seliter petrol RM5.97 tetapi dia (kerajaan) lupa gaji seorang pembersih atau tukang sapu di England ialah RM253 sehari bukan sebulan,” katanya ketika berucap sebagai ahli panel Forum Penjelasan Isu Kenaikan Harga Minyak, di Pekan Manir, kelmarin.

Begitu juga, katanya di Australia, satu liter petrol RM3.06 tetapi gaji pekerjanya adalah RM1,500.

Menurut Syed Shahir lagi kenaikan harga minyak dalam negara ini bagi tempoh 21 bulan sebanyak 102 peratus bagi petrol dan 152 peratus bagi diesel.

“Harga petrol kita naik daripada RM1.62 kepada RM1.92 seliterbagi gred RON97 iaitu naik 18.5 peratus dalam tempoh tujuh bulan, harga diesel naik 30 sen atau 23.4 peratus dari RM1.281 kepada RM1.581 seliter dan turut naik harga gas petroleum cecair (LPG) daripada RM1.45 kepada RM1.75 sekilogram,” jelasnya.

Soalnya, bagaimana dengan gaji pekerja, adakah kerajaan menaikkan sebanyak 102 peratus juga dalam masa 21 bulan.

“Ini mimpi dan saya tidak fikir kita boleh dapat dalam negara kita Malaysia yang dikatakan mewah dan makmur ini,” ujarnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home