SepangOnline

Wednesday, May 03, 2006

Isu Jambatan: Malaysia Jadi Bahan Ketawa Sedunia

KUALA LUMPUR - Pertikaian mengenai keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membatalkan pembinaan jambatan ke Singapura bagi menggantikan Tambak Johor menggambarkan kekeliruan dan kelemahan pimpinannya, kata Datuk Yeop Adlan Rose.

Bekas duta Malaysia ke Mexico tersebut berkata demikian dalam satu surat kepada media hari ini. Datuk Yeop kini merupakan Pengerusi Biro Luar dan Antarabangsa Parti Keadilan Rakyat.

"Ini satu lagi gambaran bagaimana kerajaan BN tidak melakukan kajian terperinci sebelum sesuatu projek sehingga rakyat terpaksa menanggung kerugian yang besar." Kredibiliti Malaysia, kata Dato' Yeop, kini menjadi bahan ketawa sedunia.


Di dalam suratnya tersebut, Dato' Yeop Adlan turut mempersoalkan mengapa diteruskan juga pembinaan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) yang dijangka memakan belanja melebihi RM1 billion. "Ini disamping RM250 juta untuk Syarikat Gerbang Perdana sebagai ganti rugi kepada pembatalan tersebut." Yang agak memeranjatkan ialah bagaimana kompleks tersebut terus dibina sedangkan pembinaan jambatan telahpun dibatalkan.

Dato' Yeop juga telah menarik perhatian kepada Linkedua antara Singapura dan Malaysia yang telah juga menelan belanja berjuta-juta ringgit. "Mengapa kita ingin membina jambatan kedua sedangkan Linkedua tidak digunakan sepenuhnya? Mengapa ingin ditambah beban kerajaan dengan dua projek untuk menyelesaikan masalah yang sama?"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home