SepangOnline

Wednesday, March 15, 2006

Petronas Syarikat Paling Tidak Telus Di Dunia

KUALA LUMPUR - Syarikat Petroliam Nasional, Petronas mendapat kedudukan paling corot antara 15 syarikat minyak dan gas dalam tinjauan ketahanan dan keterbukaan sedunia oleh sebuah syarikat Sepanyol.

Menurut Malaysiakini, Petronas hanya mendapat 20.15% berbanding Shell 89.01% (no. 1 dalam senarai), BP 83.52% (no. 2), dan Exxon-Mobil 68.13% (no. 9).

Petronas, yang ditubuhkan menerusi akta Parlimen tidak bertanggungjawab kepada Parlimen sebaliknya hanya kepada Perdana Menteri. Atas sebab itu, akaun-akaun Petronas tidak diketahui rakyat Malaysia dan pendapatannya sering digunakan untuk membiayai projek-projek mega atau membantu syarikat-syarikat yang berkait rapat dengan individu-individu tertentu.
Sejak kenaikan harga minyak baru-baru ini, Parti Keadilan Rakyat telah turut serta membantah kenaikannya. Ketua Angkatan Muda, Ezam Mohd Noor pula, mahu cara Petronas ditadbir diubah kepada sistem yang lebih telus dan terbuka agar rakyat tidak lagi syak wasangka. "Petronas ditubuhkan oleh akta Parlimen, maka seharusnya ia bertanggungjawab kepada Parlimen."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home