SepangOnline

Wednesday, March 01, 2006

Angkatan Muda bantah kenaikan harga minyak

Kenaikan harga minyak akan mengakibatkan ketidakseimbangan individu di Malaysia bertambah teruk. Kami beri PM Malaysia 7 hari untuk memperbetulkan keadaan.


Angkatan Muda Keadilan Malaysia (Angkatan Muda) membantah sekeras-kerasnya kenaikan harga petrol sebanyak 30 sen oleh kerajaan pimpinan Barisan Nasional. Kenaikan ini pastinya akan memberikan impak yang teruk kepada majoriti rakyat Malaysia khususnya yang berpendapatan sederhana dan rendah.



Angkatan Muda ingin menegaskan bahawa kenaikan ini adalah tidak perlu sama sekali memandangkan pada ketika ini harga minyak setong telah pun stabil pada harga USD 61 dan kedudukan harga ini berlaku semenjak tahun 2005. Sepanjang tahun 2005, kenaikan harga minyak telah berlaku dari 1.10 ke 1.60 dan sekarang 1.90.

Kenaikan bayaran cukai tanah, air dan pada bulan Mac yang akan datang, kenaikan kadar elektrik, di tambah pula dengan kenaikan harga minyak adalah ramuan-ramuan yang jelas akan membebankan rakyat. Apa yang menyedihkan lagi, kenaikan gaji yang diumumkan khususnya kepada kakitangan kerajaan adalah tidak seimbang sama sekali dengan pelbagai kenaikan secara serentak.


Musibah seperti ini akan mengakibatkan keadaan ketidakseimbangan individu [individual inequality] di Malaysia bertambah teruk. Menurut laporan Laporan Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu [UNDP], kedudukan Malaysia dari aspek ketidakseimbangan individu adalah yang kedua parah di negara Asia selepas negara Papua New Guinea. Selain dari Papua New Guinea, negara-negara lain yang parah keadaan ketidakseimbangan individu ialah negara-negara di Amerika Selatan dan Afrika seperti Zimbabwe dan Afrika Selatan.



Angkatan Muda memberikan masa selama 7 hari kepada Perdana Menteri Abdullah untuk segera bertindak membendung kenaikan harga minyak ini. Sekiranya beliau gagal, Angkatan Muda bersama-sama dengan seluruh kelompok masyarakat akan menggerakkan kuasa rakyat bagi membantah kenaikan ini diseluruh negara. Angkatan Muda akan mula bertindak pada 3 Mac 2006 ini di hadapan KLCC.



Selamatkan Rakyat !



Shamsul Iskandar Mohd Akin
Naib Ketua, Angkatan Muda Keadilan Malaysia

0 Comments:

Post a Comment

<< Home