SepangOnline

Monday, February 27, 2006

Bersih Sangatkah Tangan Paklah?

(How clean are Pak Lah's hands?)
Oleh: Raja Petra Kamarudin - Laman M@RHAEN

--------------------------------------------------------------------------------
Mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Mahathir telah mengaku “ada seseorang” yang membayar wang sogok untuk melobi – dianggarkan sekitar RM4.56 juta – untuk membolehkan pertemuan beliau dengan Presiden AS George W. Bush pada 2002.
”Saya tidak fikir kerajaan Malaysia yang membayarnya. Tetapi saya mengaku Heritage Foundation (Yayasan Heritage - satu kumpulan pemikir haprak Amerika) yang mengaturkannya.”

“Mereka telah meyakinkan saya agar bertemu Bush kerana kata mereka saya mampu mempengaruhi Bush sedikit tentang dasar Amerika.”

”Kedua. Adalah baik untuk Malaysia seandainya hubungan antara Malaysia dan Amerika Syarikat dapat ditingkatkan.”

”Saya bersetuju dengan pendapat itu. Saya fikir dapat berbuat sesuatu untuk kebaikan Negara ini,” demikian kata Mahathir selepas membentangkan ucap-tama beliau bertajuk “Developing the Nation di Universiti Sains Malaysia.

Catatan rasmi yang diperolehi daripada Senate Committee on Indian Affairs, Amerika telah menunjukkan maklumat lain dari yang disebut oleh Mahathir. Dalam muka surat 59 laporan itu menunjukkan satu invois yang dibayar kepada Kedutaan Malaysia untuk perhatian Dr. Fauziah Mohamad Taib yang ketika itu merupakan Timbalan Ketua misi di Kedutaan Malaysia di Washington. Invois yang menunjuk nilai US$300,000 kononnya datang daripada American International Center (yang palsu) dan untuk khidmat bagi Jun 19 – Ogos 19, 2001.’

Mengikut bekas sekutu Abramoff, Ketua Misi Malaysia, Duta Ghazzali bin Sheikh Abdul Khalid telah berjumpa dengan Abramoff banyak kali. Tidak pula dijelaskan apa yang dibincangkan dalam pertemuan itu. Namun adalah dipercayai ia ada kena mengena dengan jemputan agar Mahathir dapat mengongsi secangkir teh di Rumah Putih.

Mengikut laporan sekutu Abramoff itu, pada 2001 dan 2002, Abramoff telah menerima US$1.2 juta daripada kerajaan Malaysia sebagai bayaran untuk khidmat melobi. Beberapa dokumen yang diperolehi oleh para penyiasat Senat memperakukan sekurang-kurangnya US$900,000 memang telah wujud.

Si pembantu ini telah menambah, sejurus selesai pertemuan di Rumah Putih itu, Abramoff yang merupakan seorang pelobi Yahudi yang pro-Israel telah menerima jemputan Kedutaan Malaysia untuk bertemu Mahathir semasa jamuan makan malam di mana Mahathir adalah tetamu terhormat. Abramoff telah diberikan kerusi yang rapat dengan Mahathir di meja utama.
.
Sesungguhnya kita sudah tahu sekarang betapa Mahathir memang bersalah sangat dalam episod ini. Tidak mengapalah sebab dia pun sudah tidak berkuasa lagi. Apa yang kita perlu tahu sama ada Abdullah Ahmad Badawi, yang masih berkuasa pernah menggunakan Kedutaan Malaysia di Washington dalam urusan kotor dan apakah tangan beliau turut terlibat.

Kita mesti ingat bahawa Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi pernah menjadi Menteri Luar daripada 1993 (satu jawatan yang pernah dipegangnya sebelum itu sehinggalah dia terhumban pada 1987) sehinga beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri sejurus Anwar diaibkan dan dipenjara pada September 1998. Mengambil kira hakikat ini eloklah kita mengimbau beberapa perkara di bawah ini:

Testimoni Jamal Abder Rahman ketika perbicaraan Anwar Ibrahim
(Jamal Abder Rahman’s testimony at the Anwar Ibrahim trial)

Fernando: Bolehkah saudara sebutkan nama-nama orang terkenal Malaysia (VIP) yang pernah menggunakan khidmat limosin anda?

Jamal: Yang DiPertuan Agong yang ada sekarang, Abu Hassan Omar, ketika itu Menteri Luar; Abdullah Badawi, ketika itu Menteri Pelajaran, Tun Daim ketika menjadi Menteri Kewangan,

Fernando: Adakah anda memberikan khidmat limosin kepada Dato’ Seri Anwar?

Jamal: Ya, setiap kali beliau berada di Washington DC.

Fernando: Apakah anda sendiri yang memandu limosin membawa VIP itu semuanya?

Jamal: Ya.

Fernando: Pada September, 1998 adakah anda pergi memasuki Kedutaan Malaysia di Washington?

Jamal: Ya, ada..

Fernando: Adakah anda bertemu dengan seorang diplomat bernama Mustapha Ong?

Jamal: Ya.

Fernando: Apa yang terjadi semasa pertemuan itu?

Jamal: Dia minta saya pergi ke New York atas urusan perniagaan..

Fernando: Bila?

Jamal: Keesokan pagi jam 6.00 am.

Fernando: Dengan limousin anda?

Jamal: Bukan, dengan kereta peribadi saya, jenis Cadillac.

Fernando: Apa yang terjadi di perjalanan?

Jamal: Sebelum kami sampai di Delaware Bridge, dia bertanya kalau Dato’ Seri Anwar pernah cuba memujuk rayu saya. Saya jawab: "You must be joking!" (jangan berjenakalah). Kemudian dia berkata: “Kamu boleh dapat duit.”

Gani” Saya bantah! Ini hanya cakap-cakap sahaja.

Fernando: Kami akan kemukakan para saksi.

Hakim: Benda ini relevan; Ada kaitannya dengan fakta .Teruskan.

Jamal: Dia beritahu saya: “Kalau anda boleh cakap yang dia cuba ajak saya lakukan aksi seksual, kita akan dapat duit sikit " Saya naik tertekan. Kemudian dia berkata: "Bertenang. Apa kata kalau anda sebut ada membawa perempuan dan budak-budak lelaki untuk dia?."

Hakim: Kenapa anda tanya semua ini Mr Fernando?

Fernando: Saya mahu tunjukkan tahap, kehebatan dan usaha yang dilaksanakan untuk mencorak bahan-bukti terhadap Dato Seri Anwar! Ini menunjukkan segala kerja-kerja haprak itu bukan sahaja dirancang di Malaysia tetapi usaha juta dilakukan untuk mendapatkan bahan bukti di Amerika. Semua musibat ini adalah warga Malaysia! Apa lagi yang anda telah katakan?

Jamal: Saya kata; “Tengok sini Ong. Jangan ganggu saya. Saya tak peduli dengan Malaysia. Saya tidak peduli sesiapa pun, buat masa ini. Kita nak pergi ke New York atas urusan niaga kan? Elok kita selesaikan perniagaan itu dan saya tidak mahu dengar perkara ini lagi!.”

Di sepanjang perjalanan itu, dia cuba meyakinkan saya lagi sambil saya berfikir sendirian, apakah ada dua jenis Anwar Ibrahim? Dia (Ong) beritahu saya, “sudah ada pita bahan bukti di Malaysia di mana semua orang tahu sekarang ini apa yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim. Kenapa kamu tidak mahu bercakap begitu?”

Saya jawab, kalau kamu sudah ada pita video itu apa pula yang kamu mahu dari saya?

Dia menjawab: “Supaya orang Amerika pun boleh tahu juga.”

Fernando: Apa jadi kemudiannya?

Jamal: Perkara itu telah digugurkan. Apabila tiba di New York saya telah turunkan beliau di apartmen seorang diplomat. Saya fikir alamatnya ialah di 13th street, East Side. Pegawai diplomat itu telah muncul membawa satu buku kecil dan menyerahkannya kepada Mustapha Ong dan mereka berbual dalam bahasa Melayu. Saya tidak faham apa yang mereka bualkan. Ong telah meletakan tangan di atas bahu saya dan cuba memujuk agar saya bermalam di situ. Saya menolak kerana mahu pulang ke Washington.

Mustapha menunjukkan buku kecil itu pada saya dan berkata: “Kenapa kamu tidak turunkan tandatangan di sini dan kita boleh dapat sehingga $US 200,000. Janganlah degil sangat.."

Fernando: Apa respons anda?

Jamal: Saya jawab: “Kamu sedang berdepan dengan manusia yang paling gila di dunia. Inilah saya.” Dan saya beritahu dia lagi: ‘Kamu tukar sahaja nama Jamal menjadi Mustapha Ong dan katakan Anwar pernah buat laku sumbang dengan kamu. Sebutlah sesuatu yang membolehkan kamu dapat duit itu. ‘ Kemudian saya kata: ‘Selamat tinggal!’

Fernando: Kemudian?

Jamal: Saya terus pulang ke Washington DC . Kemudian saya terus berjumpa Duta Malaysia, Dato’ Dali.

Fernando: Apa yang jadi selepas itu?

Jamal: Saya beritahu Dato’ Dali apa yang berlaku sepanjang perjalanan. Dia jadi tertekan, terlalu tertekan. Dato Dali berkata: "Jamal, saya ingin beri jaminan bahawa saya tidak ada kena mengena dengan perkara ini. Kedutaan pun tidak terlibat." Memang dia nampak tertekan. Saya dapat melihat kemerahan amarahnya di wajah.

Dia berkata: "Sepatutnya kamu tampar muka dia." Saya jawab, "Memang sepatutnya saya buat begitu."

Fernando: Pernah Dato Seri Anwar memujuk-rayu dan meraba kamu?

Jamal: Tidak tuan, tidak pernah dan tidak mungkin!

Fernando: Nampaknya orang ini (Mustapha Ong) cuba memujuk kamu ada-adakan bahan bukti, bukan?

Jamal: Saya pun fikir begitu.

Fernando: Dalam perjalanan ke New York dari Washington, adakah Ong ajak kamu berjumpa seseorang ataupun menemui sesiapa?

Jamal: Ya, ada.

Fernando: Apa yang dia kata kepada kamu?

Jamal: Dia ada mengajak saya berjumpa salah seorang kakitangan Abdullah Badawi supaya saya dapat mengutip duit itu.

Fernando: Apakah awak berkata:, "...bertemu dengan salah seorang pegawai Abdullah Badawi untuk mengambil duit?"

Jamal: Saya tidak terima duit itu.

Fernando: Kenapa dia mahu kamu berjumpa seseorang daripada pejabat Abdullah Badawi?

Jamal: Saya fikir dengan itu kalau saya setuju berkata apa yang mereka mahu, saya akan diberikan wang itu.


Terjemahan MT-SPAR

0 Comments:

Post a Comment

<< Home