SepangOnline

Thursday, March 02, 2006

ABIM: Kawal Kesan Negatif Kenaikan Harga Minyak

Kuala Lumpur, 1 Mac 2006 - Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), seperti juga kami yakin sebahagian besar rakyat Malaysia yang lain, merasa terkejut, kesal dan terkilan dengan kenaikan mendadak harga yang diumumkan malam tadi. Sudah tentu keputusan ini akan disusuli perbahasan pro dan kontra dengan pelbagai angka, statistik, perangkaan, jadual perbandingan dan sebagainya, demi mempertahankan atau membantah tindakan ini. ABIM hanya berharap, dalam kehangatan perbahasan tentang isu ini nanti beberapa persoalan pokok yang begitu penting dan sangat dekat dihati rakyat dan pengguna akan terjawab dengan memuaskan. Persoalan-persoalan tersebut termasuk:

1. Pihak manakah yang lebih bersedia menanggung beban kenaikan harga minyak di pasaran antarabangsa juga beban belanjawan kewangan defisit Negara sejak beberapa tahun ini? Kerajaan atau rakyat? Adakah belanjawan negara sudah sampai ke tahap begitu kritikal sehingga beban ini dipindahkan pada kadar yang begitu tinggi dan mendadak kepada rakyat? Bukankah kita sebagai Negara pengeluar minyak bukan hanya menanggung kesan negatif tetapi juga kesan positif kenaikan harga minyak? Adakah rakyat cukup kuat dan mampu memikul beban pada kadar tersebut?

2. Adakah perbendaharaan dan belanjawan Negara tidak mampu menghadapi kenaikan harga minyak kerana perbelanjaan luar kawal atau kurang berhemah kita sebelum ini? Adakah ini termasuk proses membayar balik harga segala projek-projek mega serta beberapa perbelanjaan kurang berhemah sebelum ini? Jika ini benar, bukankah pihak kerajaanlah yang lebih bertanggungjawab di atas keputusan-keputusan tersebut? Bukankah pihak kerajaanlah yang sepatutnya lebih banyak membayar harga polisi kewangan yang diputuskan oleh kerajaan sendiri?

3. Rakyat bersedia dan telahpun beberapa kali tabah menerima kenaikan harga minyak akibat potongan subsidi baru-baru ini. Tetapi bukankah ada batas dan kadar yang munasabah yang patut ditanggung oleh rakyat? Kadar kenaikan yang begitu mendadak ini wajarkah terus ditanggung rakyat? Adakah pendapatan rakyat turut meningkat pada kadar yang sebanding dalam tempoh yang sama?

4. Antara alasan yang diberikan untuk memotong subsidi agar ianya dapat disalurkan kepada projek pembangunan dan meningkatkan sistem pengangkutan awam yang ada. Soalnya, bukankah kerajaan yang telah memilih polisi menggalakkan penggunaan dan pemilikan kereta individu selama ini? Termasuklah dengan mendokong kuat industri kereta nasional? Apakah sekarang kita betul-betul serius mahu mengutamakan pengangkutan awam? Jika betul itu sikap kita, sekali lagi wajarkah rakyat yang perlu menanggung beban perubahan dasar ini pada kadar yang terlalu tinggi?

5. Seperti sebelumnya kita dipujuk dengan perbandingan harga dengan beberapa Negara jiran. Soalnya, adakah situasi kita sama dengan mereka? Bukankah mereka lebih teruk terkesan oleh krisis kewangan berbanding kita? Bukankan kita lebih berjaya mengharusi krisis tersebut dan sepatutnya berada dalam kedudukan yang lebih baik? Di sudut lain, adakah rakyat mereka juga mendokong industri kereta nasional hingga menanggung harga kereta yang tinggi seperti kita?ABIM menggesa persoalan-persoalan asasi diatas mendapat tanggapan sewajarnya oleh semua pihak terutama pihak kerajaan. Jika hakikatnya di akhir segala perbahasan pro dan kontra isu ini, persoalan-persoalan ini tidak mendapat penjelasan yang benar-benar memuaskan, maka ABIM memohon agar keputusan menaikkan harga minyak yang diumumkan malam tadi dikaji semula.

Walau bagaimanapun jika jika apa sebab sekalipun kenaikan ini tetap dikekalkan, ABIM menggesa agar adalah sangat perlu beberapa langkah tambahan diambil untuk mengawal kesan-kesan negatif kepada rakyat terbanyak. Selain daripada langkah kawalan harga barangan lain yang lebih ketat, ABIM juga mencadangkan agar suatu sistem subsidi harga khas diperkenalkan bagi kategori pengguna yang memerlukan.

ABIM berpendapat dalam mengurus ekonomi Negara, kepentingan dan kebajikan rakyat terbanyak khususnya golongan berpendapatan rendah dan sederhana yang merupakan kelompok terbesar, perlu sentiasa diberi keutamaan dan diberatkan.

YUSRI MOHAMAD
Presiden ABIM

Sekretariat ABIM Pusat
Anjung Rahmat Batu 6,
Jalan Gombak
53100 Kuala Lumpur

Tel: 603-6188 0300 / Fax: 603-6189 6700 abim@po.jaring.my - sap@abim.org.my - www.abim.org.my

0 Comments:

Post a Comment

<< Home