SepangOnline

Tuesday, March 14, 2006

Debat Perdana: Wakil keADILan dakwa keluhuran Perlembagaan sudah terhakis

Oleh Nyza Ayob
Harakah Daily

Keluhuran Perlembagaan sudah terhakis kerana berlaku pencabulan oleh penguasa dan pemerintah, dakwa Naib Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (keADILan), Shamsul Iskandar Mohd Hashim.

Beliau mengambil contoh situasi hari ini bagi menggambarkan sejauh mana keluhuran Perlembagaan yang termaktub dalam Rukunegara Malaysia.

Shamsul Iskandar adalah salah seorang panel rancangan Debat Perdana yang disiarkan secara langsung dari Auditorium Perdana Angkasapuri pada malam Ahad lalu (12 Mac) melalui siaran RTM.

Musim keempat Debat Perdana yang dipengerusikan Dato' Johan Jaafar itu, mengutarakan isu penghayatan Rukunegara, menjurus pada prinsip ketiganya iaitu Keluhuran Perlembagaan.

Selain Shamsul, anggota panel Debat Perdana tersebut ialah Ahli Majlis Tertinggi Umno, Tan Sri Abd Rahim Tamby Chik; Setiausaha Agung Pemuda MCA, Dr Wee Kar Cheong dan pensyarah dari Jabatan Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Dalam hujahnya, sambil merujuk surat terbuka untuk Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Mustafa Mohamed yang menyatakan intelektualisme tidak dapat berkembang dalam persekitaran yang pasif, Shamsul Iskandar menekankan tiada guna makna progresif dalam kerajaan jika ia memberi tekanan pada mahasiswa.

Kenyataan beliau itu mendapat tepukan gemuruh penonton.

Shamsul yang dipersoal oleh Johan mengapa melihat sesuatu dengan prasangka, menyatakan sebagai contoh, walaupun pemberian permit surat khabar satu benda kecil tetapi perlu dilihat pada kebebasan media dan maklumat.

Jelasnya dalam amalan demokrasi,setiap maklumat yang disampaikan pada rakyat perlulah tepat dan adil.

Selain itu, Shamsul juga menyatakan pemansuhan biasiswa kepada rakyat yang digantikan dengan skim pinjaman pendidikan merupakan salah satu pencabulan kontrak sosial yang dilakukan oleh pemerintah dan penguasa.

Beliau juga mempersoalkan kebebasan media yang dikongkong oleh kerajaan.

Dalam pada itu, Dr Abdul Aziz menekankan dalam konteks Malaysia, Perkara 10 menyatakan kebebasan berkumpul dan berpersatuan.

Beliau berkata dalam konteks global sekarang, rakyat perlu menyemak kembali apakah kekangan yang mereka hadapi.

Jelasnya jika tidak ada perlembagaan, ia tertakluk pada undang-undang fikrah yang mengukur hak seperti libel dan menghasut.

Abdul Aziz juga menyatakan, dalam merangka perlembagaan mahkamah telah memperseimbangkan antara hak yang disebut oleh perlembagan dengan sekatan yang dikenakan oleh Parlimen.

"Kita perlu melihat apakah mahkamah telah membuat tugasnya dengan betul. Apakah berjaya memperseimbangkan dua kepentingan yang berkuasa itu dengan betul?"soalnya.

Dalam pada itu, Shamsul juga menyatakan Perlembagaan Malaysia telah mati dan perlu diberi roh semula untuk ia hidup serta menjamin cara hidup yang demokratik. Jelasnya penghayatan dan amalan perlu selari.

Katanya, kerajaan perlu melakukan perkara ini kerana ia merupakan gambaran generasi muda terhadap kerajaan hari ini.

Pada zaman global ini juga katanya, jika kerajaan membuka persoalan media, berikan kebenaran permit pada media.

Beliau juga menyentuh isu semasa dengan berkata: "Sebagai negara pengeluar minyak, negara menjadi miskin kerana terpaksa menanggung kos yang tinggi. Dalam proses negara melalui 50 tahun kemerdekaan, menjadi perkara luar biasa apabila 10 menteri menghantar memorandum kepada PM. Adakah wujud toleransi dalam negara kita ini?" katanya.

Dalam pada itu, Abdul Aziz juga menyatakan generasi muda sudah lesu dan penat dengan kenyataan daripada kerajaan. Dalam banyak keadaan katanya, keadaan seperti ketam mengajar anak berjalan betul. Ini perlu dihentikan.

"Rukun Negara perlu difahami kerana ia bukan minyak wangi yang boleh memberikan jawapan segera (magic) dan menyelesaikan masalah. Generasi muda akan muak jika perkara berkaitan Rukunegara ini diulang berkali-kali," jelasnya

Wee pula mendapat tepukan gemuruh apabila menjawab soalan seorang hadirian mengenai undang-undang zalim Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dengan berkata Amerika Syarikat kini pun mengikut jejak Malaysia dalam memperkenalkan undang-undang zalim itu.

Hujah Abd Rahim pula banyak berkisar apa yang telah dilakukan serta kejayaan kerajaan dalam membentuk rakyat yang berupaya hidup aman damai sejak merdeka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home