SepangOnline

Friday, March 24, 2006

Kementah belanja RM14.8 bilion untuk pertahanan tetapi minta rakyat berjimat

Oleh Wan Johari Wan Omar
Harakahdaily

Tindakan Kementerian Pertahanan membelanjakan tidak kurang daripada USD4 bilion (RM14.8 bilion) pada tahun 2002-2005 untuk membeli senjata dan keperluan military seperti kapal selam, helikopter, kereta kebal, jet dan sebagainya membuktikan kerajaan tidak berhemah belanja ketika rakyat diminta berjimat.

Presiden Parti Keadilan Rakyat, Dr Wan Azizah Ismail ketika berucap di Dewan Rakyat berkata, tindakan ini telah menyebabkan Malaysia menjadi antara negara yang paling banyak berbelanja kepada pertahanan.

"Tahun 2003 Malaysia membeli 18 buah Sukhoi dengan harga USD900 juta. Pada tahun 1999, Malaysia telah membelanjakan 2.3% daripada GDP kita untuk tujuan military. Manakala pada tahun 2002 ia telah ditingkatkan kepada 3.6% GDP.

"Jumlah ini merupakan jumlah yang sangat besar untuk dibelanjakan bagi pertahanan negara, padahal kerajaan kerap meminta rakyat bersyukur kerana Malaysia adalah sebuah negara yang aman dan makmur," kata beliau.

Bagi beliau, perbelanjaan yang berbilion-bilion ringgit ini untuk pertahanan akan membawa faedah yang lebih besar kepada rakyat jika kerajaan menggunakannya untuk pembangunan sosial dan kebajikan masyarakat.

Bagi beliau, kesulitan yang dihadapi oleh rakyat hari ini juga disebabkan beberapa dasar pembangunan kerajaan yang salah haluan.

"Pemimpin-pemimpin kerajaan asyik menyebut supaya rakyat mengubah cara hidup. Sebenarnya cara hidup yang dilalui oleh rakyat hari ini adalah akibat dari dasar-dasar kerajaan pada masa yang lalu.

"Rakyat terpaksa menggunakan kenderaan persendirian kerana Dasar Automotif Nasional. Ini kerana kerajaan mahu menggalakkan konsep pemilikan kereta sendiri melalui pemasaran kereta nasional keluaran Proton," kata beliau dalam ucapannya itu.

Proton

Sekarang ini, kata Dr Wan Azizah, nasib Proton dan penasihatnya semakin tenat. Jika kerajaan hendak memperbaiki pengangkutan awam, maka penyelarasan hendaklah dibuat dengan pelaksanaan dasar automatif yang baru.

Sebahagian besar rakyat hari ini bergantung kepada kenderaan persendirian di mana kosnya akan melonjak naik apabila naiknya harga petrol, dakwa beliau.

"Sekiranya kerajaan tidak memasuki industri automotif, sebaliknya melabur dalam pembangunan prasarana pengangkutan awam, kenaikan harga petrol tidak mempunyai kesan besar kepada rakyat biasa.

"Jika kita ingin menjadikan Malaysia sebuah negaramaju, maka kita perlu membangunkan prasarana pengangkutan awam yang berkesan seperti mana negara-negara maju di Barat dan Timur," kata beliau lagi.

Oleh itu, beliau melahirkan rasa kesal dengan kenyataan Perdana Menteri yang ingin
mempertahankan Proton tanpa terlebih dahulu membuat kajian yang komprehensif dan
menyeluruh terhadap keberkesanan industri automotif negara dan daya saing di
pasaran dunia.

"Kerajaan perlu meneliti beberapa isu yang menuntut pemimpin kembali kepada persoalan isu pokok," katanya dalam ucapan itu.

Malangnya, kata beliau, yang berkumandang sekarang bukan seruan dan kesedaran untuk kembali kepada matlamat asal dasar pembangunan negara, yang terdengar cuma rengek merengek kerana tidak turut sama diberi peluang untuk memunggah kekayaan negara.

Kroni lama kroni baru

"Kroni lama gelisah apabila diketepikan oleh kroni baru. Ribut dalam isu lesen pengimport atau AP menjelaskan semua yang selama ini tersembunyi," kata beliau lagi.

Teras pandangan penasihat Proton, katanya, mahukan Proton diberikan perlindungan 100 peratus adalah pandangan lapuk yang hanya berlegar di kalangan ahli-ahli ekonomi yang ketinggalan zaman, defame economist dengan izin sahaja.

Kes pemberian AP yang terlalu banyak menyebabkan PROTON hilang saiz pasaran dalam negara sebenarnya membuktikan bahawa PROTON masih begitu lemah dan tidak berdaya saing selepas 22 tahun dan selepas AFTA dilaksanakan biar pun secara berperingkat-peringkat.

"Rakyat ingin bertanya, mengapa PROTON masih memerlukan perlindungan sepenuhnya? Mengapa PROTON masih memerlukan perlindungan sepenuhnya, seperti syarikat berkenaan seakan-akan baru dua tahun ditubuhkan." soal Dr wan Azizah.

Bagi beliau, rakyat lebih yakin untuk PROTON masuk ke tengah-tengah pasaran terbuka daripada terus berselindung di sebalik payung buruk pemerintah.

"Dalam kerangka kepentingan ekonomi yang lebih besar, saya tidak mahu hasrat untuk mewujudkan ruang ekonomi yang lebih terbuka dan bebas di negara ini kembali tersekat atas apa juga alasan," katanya.

Menurut beliau, negara seperti China dan Korea Selatan tidak mempunyai halangan untuk mengizinkan kereta PROTON dijual di negara berkenaan tetapi dalam keadaan begitu terbuka sekali pun, PROTON masih tetap gagal untuk bersaing.

Kereta Nasional, katanya, sejak lebih 3 tahun dahulu terjual tidak lebih daripada 100 buah. Malangnya dasar automatif kerajaan yang dibentangkan kerajaan tahun lalu tidak menjurus kepada pokok persoalan ini. Iaitu dasar automatif ini juga harus diiring dengan proses liberalisasi perdagangan yang sedang berlangsung di seluruh ceruk rantau dunia.

"Biar apa pun kehendak di dalam dasar berkenaan sama ada mahu menjadikan Malaysia sebagai hak serantau untuk pembuatan untuk pemasangan dan pengedaran kenderaan automatif atau hendak menggalak suburkan pembuat kenderaan dan vendor.

"Itu semua hanya khayalan seandainya kerajaan tidak dapat melihat masalah sebenarnya yang menghalang perkembangan industri automotif dan industri-industri lainnya dalam negara ini," tambah beliau lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home