SepangOnline

Saturday, March 25, 2006

Jangan terperangkap dengan permusuhan pendidikan - Anwar

Oleh ROY RASUL dan SAADON AKASHAH KUALA LUMPUR, 25 Mac (Hrkh) - Dato' Seri Anwar Ibrahim menyarankan rakyat negara ini supaya membina satu `team’ baru yang tidak terperangkap dengan permusuhan dan prasangka lama khasnya dalam bidang pendidikan Dakwanya, rakyat Malaysia sering kali terperangkap oleh perancangan penguasa negara yang bersifat talam
dua muka apabila berhadapan dengan pebagai kaum di negara ini.

"Apabila jumpa orang Melayu, mereka kata lihat kalau kamu tukar dasar ekonomi kesannya ia akan dikuasai
bangsa lain, sebaliknya jumpa bukan Melayu mereka guna kesempatan untuk menakutkan bahawa wujudnya golongan pelampau Islam dan Melayu," katanya semasa berucap dalam ‘Perbincangan Pendidikan Negara’ di sebuah hotel dekat sini, hari ini.

Beliau berkata sedemikian bagi menjelaskan pendiriannya bahawa dasar bahasa kebangsaan dan
pendidikan mesti dimartabatkan tetapi pada masa yang sama penggunaan bahasa ibunda dipertahankan.

Bahasa kebangsaan katanya, wajar diterima dan dimantapkan lagi penguasaannnya dan rakyat negara ini
juga tidak pertikai hak bahasa ibunda sekolah Cina mahu pun Tamil.

Malah katanya, penekanan bukan sekadar kepada bahasa tetapi pengetahuan mengenai Malaysia itu perlu
diberikan keutamaan kerana rakyat tertindas terutamanya mengenai mutu pendidikan, perpaduan,
akhlak serta budaya.

"Kita harus maju ke depan dan kita bincang masalah kita sebagai rakyat untuk kita bangunkan kerangka
pembangunan bersama, dan jika kita bincangkan polimik antara kaum saya rasa tidak tepat," katanya lagi.

Tiga penal yang mengambil bahagian dalam perbincangan anjuran Parti keADILan Rakyat
(PKR) itu.

Mereka adalah pensyarah universiti tempatan, Dr Azmi Sharom, wakil Tamil Foundation, K Arumugum dan
penasihat Dong Ziau Jong, Ngeow Yin Ngee dan dipengerusikan Timbalan Presiden PKR, Syed Husin Ali.

Majlis itu dihadiri kira-kira 200 peserta di mana kebanyakannya terdiri daripada tokoh-tokoh dunia
pendidikan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home