SepangOnline

Friday, March 24, 2006

Anwar minta laporan polisnya juga disiasat

Oleh Wan Nordin Wan Yaacob
Harakahdaily

Setelah disoal siasat oleh dua anggota polis dari Balai Polis Pasir Mas, berhubung dakwaan menghasut, mantan Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim melaungkan amaran supaya polis turut menyiasat beberapa laporan salah laku pemimpin negara yang pernah dibuat nya beliau sebelum ini.

"Jika laporan polis yang dibuat ke atas saya disiasat segera, mengapa laporan polis yang saya dan ramai lagi rakyat buat ke atas pemimpin kerajaan tidakpun disiasat atau diambil keterangan," katanya kepada wartawan selepas selesai memberi keterangan kepada dua anggota polis dari Balai Polis Pasir Mas.

Anwar menegaskan, sebagai badan profesional, polis seharunya menyiasat semua laporan yang dibuat ke atas mana-mana individu tidak kira pemimpin atau rakyat.

"Sekarang ini polis patut berubah lebih-lebih lagi selepas adanya suruhanjaya polis yang mengeluarkan 121 cadangan berhubung polis," katanya.

Mengulasmengenai siasatan Anwar berkata, seperti prosedur biasa, dua anggota polis itu hadir bagi mendapatkan keterangan saya berhubung satu laporan polis yang dibuat ke atasnya semasa berceramah di Stadium Kota Bharu ketika Pilihan Raya Kecil Pengkalan Pasir Disember lalu.

Antara lain laporan polis yang dibuat ke atasnya itu mendakwa beliau cuba menghasut dan memaki hamun polis ketika berceramah dalam kempen bagi PAS di Pengkalan Pasir.

"Saya bagi kerjasama kepada dua anggota polis tersebut.Saya ajaka mereka minum teh sekali," katanya sambil tertawa.

Polis memulakan siasatan tepat pada jam 8.10 malam dan berakhir pada jam 9.15 malam.

Turut serta bersama Anwar ialah peguamnya, Sankara Nair, Sivarasa Rasiah dan Ketua Penerangan PKR, Tian Chua.

Selepas mengadakan sidang media di perkarangan rumahnya beliau sempat bersalaman dengan penyokongnya yang setia menunggu Penasihat PKR itu di luar rumah sejak jam 8.00.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home