SepangOnline

Friday, September 30, 2005

Saya sudah serik dan tak akan masuk Umno lagi - Anwar

"Hampa tanggal seluak (seluar)pun, saya tak mahu masuk Umno dah"
Oleh EKMAL YUSOF
TAIPING, 30 Sept (Hrkh) - Mantan Timbalan Perdana Menteri, Dato'Seri Anwar Ibrahim menegaskan beliau sudah serik masuk Umno dan tidak akan berbuat demikian lagi.

"Saya dah serik dah, tak mahu masuk dah. Saya kena pecat, dan saya tak mahu masuk dah," ulang Anwar lagi.

"Hampa tanggal seluak (seluar) pun, saya tak mahu masuk Umno dah," kata Anwar Ibrahim meluahkan ralatnya, dengan bahasa loghat utaranya.

Beliau berkata demikian ketika berceramah di Kg. Pasir, dekat Kem Tahanan ISA Kemunting malam tadi.

Sejak kebelakangan ini pelbagai berita tersebar Anwar akan masuk semula ke dalam Umno.

Bekas pemimpin Semangat 46 memberikan kata dua kepada Anwar, jika Anwar mahu berjaya, dia kena masuk Umno atau menyertai PAS.

Saya sendiri akan dakwa Dr Mahathir

Dalam pada itu, Anwar berazam akan mendakwanya sendiri bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad di mahkamah.

"Saya mahu Dr. Mahathir Mohamad hadhir di mahkamah dan saya sendiri akan menjadi peguambela, tak mahu orang lain, dan akan menyoal sendiri Dr Mahathir," katanya.

Tegas beliau, dalam masa enam tahun dalam tahanan, dan telah berpuluh kali dibicarakan, dengan pergi naik turun mahkamah "dan kini saya rasa sudah matang dan berkemampuan untuk berhadapan dengan Dr. Mahathir yang saya sendiri akan menyoalnya sebagai peguam pendakwa."

Di ceramahnya itu beliau telah mengandaikan yang beliau sedang menjadi peguambela pada dirinya sendiri dengan berkata, "Yang Arif Tuan Hakim, perhatikan elok-elok dan peguambela tengok elok-elok, ini dia buktinya, salahkah atau tidak.?"

"Saya ada bukti hitam puteh secara bertulis, saya hendak mintak dakwa dia, biar dia masuk Penjara Sungai Buluh," katanya diikuti tepuk sorak bergemuruh yang terdiri dari lebih 5,000 pendengar yang hadir malam tadi.

Kemudian, Anwar berlakun sebagai peguam dan menyoal Dr. Mahathir dengan satu soalan, "You ni adakah skandal sex?"

Maka kata Anwar,"Tentulah dia kata tak ada."

Siapa wanita Cina ini?

Seterus Anwar berkata, dia akan tnya lagi, "Hang tahukah atau tidak nama perempuan Cina ini, hang punyakah atau tidak?"

Tercetus sahaja soalan tersebut itu maka bergemuroh sekali lagi tempek sorak para hadirin malam tadi.

"Saya tanya sahaja, tapi bukan saya tuduh, biar dia jawab," jelas beliau dalam ceramahnya.

Kemudian setelah didesak oleh para hadirin, beliau jawab, "Adalah....."

Sebenarnya kata beliau, tentang "perempuan Cina" berkenaaan itu telah pun lama berlaku dan ramai di kalangan peguam pun ada yang tahu dan ada yang pernah memberi pendapat agar perkara tersebut di ketenngahkan kepada rakyat.

Tetapi, kata Anwar ketika itu dia berkata "Kita sama-sama bersabarlah, kita jangan buat kacau."

"Tapi, rupa-rupanya orang ini tiada guna," jelas beliau, "dia iri hati terhadap perkembangan politik, peribadi dan persahabatan saya dengan pemimpin-pemimpin negara luar khususnya negara Islam yang buat dia susah hati dan sakit hati."

Itulah sebab, kata beliau, Dr. Mahathir telah membuat satu kenyataan akhbar yang dia adalah pemimpin yang menyanjung Kamal Atarturk.

Jesteru beliau menyeru "Dengar wahai orang-orang Umno sekalian, ini dia rupanya ketua kamu. Sebab itu saya keluar!"
-zs

0 Comments:

Post a Comment

<< Home