SepangOnline

Thursday, September 29, 2005

Angkatan Muda: Universiti Medan UMNO Tunjuk Kuasa

Angkatan Muda, Parti Keadilan Rakyat cukup prihatin dengan suasana pilihanraya kampus yang akan dijalankan serentak esok yang nampaknya hanya dijadikan medan untuk kerajaan dan Umno untuk menunjukkan kuasa mereka yang rakus.

Telah didedahkan sebelum ini oleh beberapa media seperti Suara Keadilan, Malaysiakini.com dan Harakah wujudnya rancangan tersusun dikalangan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Pemuda Umno dan pentadbir universiti untuk menutup suara-suara yang dirasakan berbeza dari mereka.

Kami cukup bimbang kerana suasana ini bukan hanya membunuh demokrasi di kampus malahan melahirkan suasana uniformiti yang mengekang sikap natural manusia yang mahukan kebebasan dan keunikan.
Sewajarnya pilihanraya kampus menjadi wahana kepada pelajar untuk memahami praktikal demokrasi, tetapi perkembangan yang diwujudkan oleh beberapa universiti ditakuti melahirkan manusia yang tidak menghormati demokrasi, kebebasan dan kebenaran yang jelas jauh menyimpang dari matlamat universiti.

Ini akan menjadikan universiti kita melahirkan warga yang rosak dan korup jiwa dan praktiknya sehingga mengabaikan hak orang lain, sebaliknya begitu taksub dan individualistik.

Bagi kami inilah punca kepada penularan kelompok fundamentalis dan ekstermis dikampus. Kami cukup bimbang akan wujud pertentangb yang diluar batas rasional kepada mereka yang ditindas.

Sekali lagi kami tegaskan, kami tiada masalah tentang kewujudan UMNO di kampus walupun ianya bertentangan dengan perkara yang tertakluk di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Tetapi yang perlu adalah keterbukaan kepada semua pihak baik kerajaaan dan juga pembangkang untuk mengkaya dan melengkapkan sudut pandang mahasiswa yang bakal mentadbir dan mewarisi negara ini suatu masa nanti.

Kami juga cukup kecewa dengan sikap sebahagian pentadbir universiti yang juga sebahagian besarnya intelektual yang cukup bangga dengan kepungan dan ketiadaan demokrasi dikampus. Sewajarnay mereka malu kepada universiti luar dan masyarakat antara bangsa dimana universiti hanya kita hanya layak jadi “budak suruhan” Umno dan kerajaan.

Amirudin Shari
Exco Mahasiswa Angkatan Muda
Parti Keadilan Rakyat

0 Comments:

Post a Comment

<< Home