SepangOnline

Wednesday, September 28, 2005

Anwar lawan Mahathir: Bekas TPM tidak mungkin tewas

Oleh Leslie Lau
The Straits Times

Dalam kes Anwar Ibrahim lawan Mahathir Mohamad, tidak kiralah apa pun keputusan mahkamah nanti, pemenangnya kemungkinan besar adalah bekas timbalan perdana menteri Malaysia itu.

Datuk Seri Anwar kemungkinan besar akan menyaman bekas ketuanya kerana memanggilnya homoseksual, dan ini meletakkannya dalam situasi menang.


• Dia akan berpeluang untuk mengenakan musuh ketatnya untuk kali pertama sejak dia dibebaskan daripada penjara pada tahun lepas.

• Dia berpeluang untuk membersihkan namanya.

• Dan apa yang lebih penting, dia berharap untuk menarik kembali perhatian orang ramai, memandangkan dia kini semakin tidak relevan dalam politik tanah air.

Jumaat lepas, peguamnya telah menghantar sepucuk surat rasmi yang meminta bekas perdana menteri itu memohon maaf.

Dalam surat tersebut, Datuk Seri Anwar juga telah meminta ganti rugi sebanyak RM100 juta dibayar kepadanya dalam masa 14 hari, atau satu saman malu akan difailkan ke atas Tun Dr Mahathir kerana memanggilnya homoseksual dalam sebuah sidang akhbar awal bulan ini.

“Kami bukan hanya membuat kesimpulan yang dia bukan homoseksual, tetapi kami menyatakan hakikat bahawa anak guam saya bukan homoseksual,” kata peguam Datuk Seri Anwar, Sankara Nair, semalam.

Tun Dr Mahathir awal minggu lalu tidak mengendahkan ugutan Datuk Seri Anwar untuk menyamannya.

“Pendirian Tun Mahathir sangat jelas. Dia berhak memecat Anwar daripada kabinet. Majlis Tertinggi Umno juga berhak memecatnya daripada parti,” seorang bekas pembantu kepada Tun Dr Mahathir memberitahu The Straits Times.

Selepas Datuk Seri Anwar dipecat, dia kemudiannya telah ditahan dan dibicarakan atas tuduhan rasuah dan liwat dan dia telah dijatuhi hukuman penjara selama 15 tahun.

Rayuannya terhadap tuduhan meliwat telah diterima dan dia telah dibebaskan pada tahun lepas. Dia sudah pun menghabiskan hukuman penjara bagi tuduhan rasuah.

Ketika ramai pemerhati berpendapat bahawa Datuk Seri Anwar masih lagi bercita-cita untuk menjadi perdana menteri, dia mendapati dirinya sukar untuk kekal relevan dalam politik tanah air, terutamanya dengan populariti tinggi perdana menteri sekarang, Abdullah Badawi.

Timbalan perdana menteri, Najib Razak dilihat sebagai calon utama bagi menggantikan Datuk Seri Abdullah.

Walaupun Tun Dr Mahathir masih lagi lantang, pengaruh politiknya sudah semakin malap dan setelah bersara, dia hanya memainkan peranan sebagai seorang negarawan lama.

Tetapi bekas perdana menteri itu tetap menjadi penghalang utama bagi Datuk Seri Anwar untuk melancarkan semula karier politiknya.

“Saman ini hanya akan membawa kebaikan kepada Anwar. Dia tidak akan rugi apa-apa,” Lim Guan Eng, setiausaha agung parti pembangkang Democratic Action Party (DAP), memberitahu The Straits Times.

Dia menegaskan bahawa Datuk Seri Anwar masih lagi merupakan faktor politik utama dan dia masih mempunyai sokongan kuat.

Buat masa ini, dia masih merupakan satu ikon bagi parti-parti pembangkang yang kalah teruk dalam pilihan raya umum tahun lepas, katanya.

Parti-parti pembangkang utama seperti Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan DAP telah melobi agar Datuk Seri Anwar dijadikan pemimpin pembangkang jika dia memenangi kerusi parlimen nanti.

Pengaruhnya juga dapat dilihat dalam usaha pemimpin-pemimpin PAS baru-baru ini untuk membawa parti dan imejnya keluar daripada sebuah pergerakan Islam yang ekstrim.

Datuk Seri Anwar telah memfailkan satu saman fitnah ke atas Tun Dr Mahathir pada 1999, apabila Tun Dr Mahathir, dalam sebuah sidang akhbar, menceritakan perlakuan homoseksual bekas timbalannya itu.

Mahkamah Tinggi telah menolak permohonan saman tersebut, dan mengatakan bahawa ia merupakan penganiayaan kepada proses perundangan, dan persepsi tidak berasas bahawa terdapat pengaruh politik dalam sistem kehakiman.

Tetapi di bawah pentadbiran Datuk Seri Abdullah, rakyat bertambah yakin dengan sistem perundangan: penerimaan rayuan Datuk Seri Anwar tahun lepas merupakan satu contoh pendekatan tidak campur tangan perdana menteri.

Namun begitu, seorang anggota Pemuda Umno memberitahu The Straits Times, “Jika kes ini dibawa ke mahkamah, rakyat Malaysia pasti akan terhibur, tetapi saya tidak pasti sama ada ia cukup untuk membawa semula Anwar menjadi pemain utama dalam arena politik tanah air.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home