SepangOnline

Saturday, September 17, 2005

Anwar marah dengan kata-kata ‘homoseks’ Mahathir

Oleh S Jayasankaran

Bekas timbalan perdana menteri Malaysia, Anwar Ibrahim marah dengan komen-komen seksual yang dilaporkan telah dilakukan oleh bekas ketuanya Mahathir Mohamad.

Peguam Anwar, Sankaran Nair memberitahu semalam Anwar telah menelefon beliau dari Prague – di mana beliau sedang dalam lawatan ceramahnya – untuk menyatakan kebimbangannya. “Kenyataan sedemikian tidak dapat diterima,” kata En Nair. ”Satu kenyataan yang dikeluarkan bila tiba waktunya.”

Dr Mahathir pada minggu lepas dilaporkan telah berkata yang beliau terpaksa memecat Anwar untuk menghalang seorang homoseksual dari menjadi perdana menteri. ”Bayangkan seorang PM homoseksual,” Dr Mahathir dilaporkan berkata. ”Tiada siapa yang akan selamat.”

Bekas perdana menteri itu, sekarang berusia 80 tahun, juga dilaporkan berkata sebahagian dari media juga berada di belakang dakwaan yang tuduhan terhadap Anwar direka-reka.

”Malah setengah kalangan orang-orang media, adalah homoseksual,” Dr Mahathir dipetik berkata. ”Mereka tidak suka saya mengambil tindakan terhadap seorang yang mana mereka juga melakukan perkara yang sama. Jadi saya menjadi orang jahat kerana itu.”

Anwar, yang menjadi timbalan Dr Mahathir pada 1993, dipenjarakan pada 1998 atas tuduhan meliwat dan salah guna kuasa. Beliau tetap mengatakan tuduhan-tuduhan tersebut telah direka sebagai sebahagian dari rancangan untuk menghalang beliau menentang Dr Mahathir, yang telah bersara pada 31 Oktober, 2004. Dr Mahathir tetap mengatakan bahawa tiada sebarang konspirasi.

Pada September 2004, Anwar, 57, telah dibebaskan dari penjara selepas mahkamah agung Malaysia menarik balik tuduhan meliwat tersebut. Dan akhir-akhir ini, beliau mendapat kemenangan di mahkamah.

Bulan lepas, beliau mendapat permohonan maaf dari Abdul Rahim Nor, ketua polis yang telah menyerang beliau pada malam penahanannya. Beliau juga telah mendapat pampasan yang tidak diketahui jumlahnya dari kerajaan.

Beberapa hari kemudiannya, beliau telah mendapat RM4.5 juta untuk pampasan libel dari Khalid Jefri, yang telah menulis sebuah buku pada 1997 yang telah menimbulkan kontroversi tersebut. Anwar berkata kemenangan itu telah ‘membebaskan’ beliau.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home