SepangOnline

Wednesday, September 14, 2005

Pengusiran Berdarah Untuk Capai Setinggan Sifar

Oleh: Faisal Mustaffa

SHAH ALAM - Unit Pasukan Simpanan (FRU), polis, Majlis Perbandandaran Shah Alam (MBSA) dan syarikat pemaju, Cekap Mesra Sdn Bhd bertindak dengan kekarasan ketika mengusir peneroka bandar Kampung Saujana di sini.

Mereka hadir bersama empat trak, tiga lori dan satu bas yang membawa kira-kira 400 anggota.

Ketika pengusiran dijalankan, seramai 14 orang dimasukkan ke hospital akibat kecederaan termasuk seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun yang mengalami sesak nafas akibat tindakan FRU tersebut.

Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun turut dibawa ke balai polis berdekatan kerana didakwa cuba untuk menghalang FRU daripada merobohkan rumahnya.

Penduduk kampung tersebut mendakwa pihak penguasa tersebut tidak hak berbuat sedemikian rupa. Mereka juga menerima notis untuk berpindah dalam satu jangka masa terlalu singkat (tujuh hari).

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung Saujana, Samasivam a/l Monisamy, notis tujuh hari tersebut dikeluarkan pada hari penduduk kampung tersebut keluar beramai-ramai menghantar rayaun menangguhkan perobohan sementara di kampung tersebut kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 4 Se30 Ogos lalu.

Menurut Samasivam, mereka meneroka Kampung Saujana sejak 13 tahun yang lalu. Sebelum ini, mereka tinggal di kawsan berdekatan yang dipunyai oleh Cekap Mesra yang mahu memajukan tanah berkenaan.

Kampung Saujana yang terletak di Batu Tiga, Shah Alam itu dibenarkan diterokai untuk tiga tahun sehingga Rumah Kos Rendah (RKR) mereka siap dibina oleh MBSA di Sunway Kayangan.

"Kami aku dengan perjanjian tersebut," kata Samasivam.

Berdasarkan surat rayuan yang dihantar ke Perdana Menteri bertarikh 4 September lalu, projek Sunway Kayangan yang dimajukan oleh Suncity Sdn Bhd hanya akan siap pembinaannya pada November 2005.

"Sementara kerja-kerja pembinaan belum disiap lagi, kami dipaksa pindah keluar dari tempat tinggal sekarang kerana hendak diroboh bagi menepati sasaaran 'setinggan sifar' kerajaan Negeri Selangor," kata Samasivam lagi.

Bagi penduduk Kampung Saujana, merekamerka amaryu penangguhan perpindahan mereka kerana menghadapi masalah dalam pengurusan pinjaman perumahan yang diuruskan oleh MBSA.

"Tanpa pinjaman bank diberi kelulusan dan menandatangani S&P (Sales and Purchase Agreement), kami belum tentu akan dapat memiliki RKR yang ditawarkan oleh MBSA itu," ujar Samasivam lagi.

Pada 9 September lalu, Ketua Bahagian Shah Alam Parti Keadilan Rakyat, Ezam Mohd Nor melawat tempat perobohan dan terkejut apabila mangsa-mangsa perobohan tersebut tidak diberikan tempat tinggal sementara selepas merobohkan rumah-rumah tersebut tanpa hati perut.

Ezam ditemani setiausaha bahagian, Nazmi, Ketua Angkatan Muda Shah Alam, SD Johari Md Yassin dan Ketua Wanita Shah Alam, Animah Ferrar.

Turut hadir pada ahari tersebut ialah Naib Ketua Angkatan Muda Pusat, S Manikavasagam, Nain Pengerusi Perhubungan Negeri Selangor, Krishnasamy dan beberapa lagi penyokong.

Pada hari tersebut, Keaailan Shah Alam menghulurkan sumbangan berupa bahan makanan seperti beras dan makanan dalam tin.

Sumbangan juga diterima daripada Keadilan Kelana Jaya yang menyumbang pakaian terpakai kepada mangsa perobohan tersebut.

Ezam juga sempat melawat seorang suri rumahtangga, Banu a/p Jayaraman (33 tahun) yang tidak dapat berjalan kerana sengaja dipijak oleh anggota FRU.

Ketika disoal oleh Ezam, Banu memberitahu bahawa doktor yang merawatnya berkata bengkak yang dialami pada kaki kanan kerana dihentak secara kuat.

Banu juga telah memebuat laporan polis akibat tindakan tersebut.

Keluarga Banu kini hidup di bawah khemah yang dibina. Keenam-enam anaknya yang berusia dari lapan hingga 15 tahun tidak dapat ke sekolah kerana tepaksa menjaga Banu dan menguruskan hal keluarga.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home