SepangOnline

Tuesday, September 13, 2005

Info Media & Aktiviti Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat

13 SEPTEMBER 2005
Umno TERTEKAN
KERANA ORANG MULA AMBIL TAHU FASAL SEJARAH!

Dua minggu kebelakangan ini heboh diperdebatkan mengenai kenyataan Ronie Liu mengenai sejarah kemerdekaan negara dan tokoh – tokoh yang di ketepikan tetapi turut memberikan sumbangan besar ke arah kemerdekaan.
Terbaru laman web pemuda Umno menyiarkan grafik yang diubahsuai dari sebuah kulit Chin Peng (bekas pemimpin PKM) dengan meletakkan gambar Saudara Anwar Ibrahim dan beberapa tokoh pemimpin alternatif negara.

Angkatan Muda Malaysia mengecam tindakan ini dan melihat ini merupakan bukti betapa paniknya Umno dan betapa seriusnya mereka dalam usaha memanipulasi sejarah negara.

Perdebatan mengenai kenyatan tersebut dimulakan apabila Khairy Jamaluddin, Naib Ketua Pemuda Umno (menantu Perdana Menteri) dalam satu sidang medianya dengan penuh emosi cuba memain sentimen melayu kononya untuk simpati dan menyokong Umno dengan memutar belitkan fakta tulisan yang tersiar dalam laman DAP itu.

Utusan dan RTM sekali lagi berjaya memainkan peranan sebagai media propaganda untuk membangkitkan dan membakar lagi sentimen ini. Seperti biasa juga maka munculah beberapa pemimpin politik dan pemimpin badan bukan kerajaan (baca : proksi BN) memberikan komen malah membuat laporan polis mengenai perkara ini.

Maka ada tokoh yang sehingga bersungguh sungguh memberi amaran supaya jangan bermain api kerana menganggap kenyataan tersebut boleh mengakibatkan sengketa perkauman. Di nasihatkan supaya semua yang terbabit membuat laporan polis atau membuat kenyataan ini seharusnya terlebih dahulu membaca dan memahami kenyataan tersebut terlebih dahulu.

Antara intipati kenyataan itu menyebut;

Pemimpin-pemimpin yang dinyatakan sebagai ‘hero’ kemerdekaan pernah memberikan khidmat (makan gaji) dengan kerajaan penjajah
Anak Muda di Malaysia seharusnya tahu bahawa pemimpian PKMM (Partai Kebangsaan Melayu Malaya) seperti Mokhtaruddin Lasso, Ahmad Boestaman, Dr Burhanuddin al-Helmi, Ishak Haji Mohammad (Pak Sako), Arshad Ashaari, Dahari Ali , Baharuddin Tahir,Khadijah Ali, Ibrahim Karim, Kamarulzaman Teh( Pak Zaman),Abdul Rahman Rahim dan ramai lagi telah memainkan peranan yang penting dalam perjuangan menuntu kemerdekaan.
Partai Kebangsaan Melayu Malaya(PKMM) ditubuhkan pada 17 Oktober 1945 di Ipoh , Perak , setahun sebelum UMNO ditubuhkan. Pemimpin pengasas terdiri dari Mokhtaruddin Lasso, Ahmad Boestaman and Dr. Burhanuddin al-Helmi(kemudiannya menjadi Presiden PAS). Objektif PKMM adalah untuk memperjuangkan Negara yang merdeka, bebas dari pengaruh kuasa Koloni British. Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS) dan Barisan Tani Se-Malaya (BATAS), Majlis Agama Tertingga Se-Malaya (MATA)adalah merupakan sayap dibawah PKMM dalam perjuangan menuntut kemerdekaan
PKMM menghantar perwakilan antara terbesar dalam Kongres UMNO 1- 4 Mac 1946 di Kuala Lumpur dan telah membawa usul untuk ‘ menolak Malayan Union dan mendesak agar Malaya dimerdekakan sepenuhnya”.Malangnya, usul tersebut telah ditolak oleh kongres yang meyebabkan kesemua delegasi PKMM keluar dari kongres pada hari ketiga sebagai tanda protes. Pemimpinnya telah terus berusaha dalam perjuangan memerdekakan Malaya sepenuhnya, berbeza dengan pemimpin konservatif UMNO yang hanya mahu mempertahankan status mereka.
British pada ketika itu memulakan gerakan untuk menghentikan kemaraan PKMM dan ahli API pada 1948.Ramai diantara pemimpin dah ahli berhaluan kiri ditahan dan ada diantara mereka berjaya melarikan diri dari polis dan masuk kehutan dan menyertai kumpulan pemberontak diketuai oleh MCP.Ini telah menyebabkan berlakunya pembersiahn politik yang segera dipenuhkan oleh UMNO dengan restu pihak British.MCA dan MIC kemudiannya telah ditubuhkan selepas kewujudan UMNO dengan galakkan dari pihak British.
Hairan bagaimana kenyataan seperti di atas mampu mengakibatkan sengketa antara kaum? Adakah maruah bangsar melayu tercabar dengan kenyatan itu atau Umno yang terancam kerana rakyat mula sedar bukan hanya tokoh Umno terlibat dalam kemerdekaan?
Dari keseluruhan artikel hanya satu perenggan menyentuh mengenai Parti Komunis Malaya (PKM) iaitu

"Harus ditunjukkan juga bahawa perjuangan dan pengorbanan yang telah dilakukan oleh Pejuang Kebebasan dan tekanan yang diberikan oleh Parti Komunis Malaya diketuai oleh ChinPeng (sebagai pengetahuan oleh Tan Sri Rahim Moor, IGP yang menandatangani perjanjian damai dengan MCP), pihak British sudah pasti tidak akan memberikan kerjasama dan sanggup berunding dengan pemimpian Pergerakan untuk menuntut kemerdekaan tanpa pertumpahan darah.
Mengapa satu perenggan itu sahaja yang menjadi perdebatan mengapa keseluruhan artikel itu tidak diperdebatkan ?
Kepada Khairy dan semua yang memperdebatkan perkara ini dengan penuh minat, jangan terlalu emosional! Seharusnya Khairy selaku bekas graduan universiti terkenal dunia harus berjiwa besar dalam memperkatakan sejarah.

Apa yang berlaku ialah Umno panik kerana taktiknya selama ini yang cuba memanipulasi sejarah semakin tidak menjadi. Dalam dunia hari ini maklumat boleh di dapati dari perbagai sumber. Beberapa buah universiti tempatan juga mula membukukan profail tokoh-tokoh selain tokoh UMNO yang turut menyumbang dalam kemerdekaan negara.

Kemerdekaan hari ini bukan milik UMNO sahaja tetapi ia adalah usaha semua datuk nenek kita tidak kita apa parti, keturunan dan latar belakang..

Baru – baru ini pemimpin MCA sendiri pun telah mengeluarkan kenyataan bahawa ingin mengaplikasikan sistem persekolahan di China (sebuah negara komunis) di negara ini.

Angkatan Muda tidak mahu berdebat mengenai perkara ini dan tidak mahu tenggelam dengan permainan fakta sejarah. Bagi kami, fakta sejarah harus disantuni semua dan tokoh - tokoh yang terlibat harus dihormati dengan sumbangan masing masing. Sekarang masanya kita bersama membina negara.

Kepada ganerasi muda beradalah di alam nyata. Yang mengancam negara sekarang bukan “fakta sejarah” tetapi rasuah, kronisma, nepotisma dan seribu satu amalan salah guna kuasa yang membarah dalam system negara. Itu wabak sebenar yang mengancam negara. Angkatan Muda amat berbangga jika badan badan belia tampil mengkritik pembaziran, amalan salah guna kuasa dan penguasaan kekayaan oleh golongan tertentu dalam negara.

Salam Reformasi ;

“ke arah memperkasakan kedaulatan rakyat”

Zarerah Hanem Md Zaki
Exco Angkatan Muda Malaysia

0 Comments:

Post a Comment

<< Home