SepangOnline

Monday, September 19, 2005

Anwar & Rombongan keADILan ke Turki & Qatar

Oleh: Faisal Mustaffa

KUALA LUMPUR: Parti Keadilan Rakyat yang diketuai oleh Penasihatnya Datuk Seri Anwar Ibrahim berada di Turki dan Qatar pada 15 September bagi mengadakan perbincangan dengan ahli-ahli Parlimen dan pimpinan Justice and Development Party.

Lawatan rasmi pemimpin Parti Keadilan Rakyat selama seminggu adalah atas jemputan Justice and Development Party of Turkey.

Mereka yang dipilih untuk menyertai rombongan tersebut termasuk Timbalan Setiausaha Agung, Zahir Hassan; Ketua Angkatan Muda Ezam Mohamad Nor; Pengerusi Perhubungan Negeri Pahang, Zakaria Hamid; Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi, Johari Abdul, serta Pengarang Suara Keadilan, Zunar.

Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah bertemu rombongan dari Malaysia di Turki.

Di Istanbul, rombongan keADILan mengadakan perbincangan dengan ahli-ahli Parlimen dan pimpinan Justice and Development Party. Tumpuan lawatan ini adalah untuk memberikan pendedahan yang terbaik kepada barisan pimpinan keADILan dalam usaha memperkuatkan jentera parti.

Malaysia Today difahamkan wakil Wanita tidak turut serta kerana mereka dijadualkan hadir dalam rombongan yang akan datang selepas kumpulan pertama.

Justice and Development Party of Turkey yang diketuai oleh Perdana Menteri Erdogan dijangka dapat memberikan perkongsian pengalaman dan pendapat berhubung isu pilihan raya, pendemokrasian, penerapan nilai budaya ketelusan dalam pentadbiran negara dan lain-lain lagi.

Selain melawat dan perbincangan di Istanbul, rombongan keADILan juga melawat Ankara di mana mereka menemui penasihat khas kepada Perdana Menteri, Dr Ahmet Davutoglu.

Rombongan keADILan juga melawat Parlimen Turki di Ankara dan mengadakan perbincangan, khususnya isu perhubungan dua hala dan usaha meningkatkan perhubungan Malaysia dan Turki. Pengiktirafan yang diberikan kepada rombongan keADILan ini seharusnya memberikan rangsangan baru kepada usaha untuk meningkat keupayaan dan kekuatan parti.

Dari Ankara, rombongan keADILan berangkat ke Dubai untuk menyertai Dubai Global Leaders Forum di mana Datuk Seri Anwar Ibrahim dijemput memberikan ucaputama.

Di Dubai rombongan KeADILan juga mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin dunia termasuk mantan Perdana Menteri Ireland, Mary Robinson.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home