SepangOnline

Tuesday, June 07, 2005

Bebaskan Suami Saya- Norlaila

Oleh Zulkifli Mohamed
zulkiflimohamed@gmail.com

BUKIT MERTAJAM: “Suami saya hanyalah rakyat biasa. Tidak seperti mana suami wakil rakyat tuan-tuan di Parlimen Permatang Pauh ini. Cuma saya mohon, semangat yang tuan-tuan tunjukkan untuk membebaskan Datuk Seri Anwar, tuan-tuan tunjukkan juga untuk membebaskan suami saya dan tahanan-tahanan ISA yang lain.”

Demikian rayuan Norlaila Othman, suami tahanan ISA Mat Shah Mat Satray, ketika melakarkan secebis kisah penderitaan isteri tahanan akta zalim, sempena Roadshow Teater Rakyat "Tok Sloo" dan "Bilik Sulit" anjuran Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat di Galeri Pejuang Cherok Tokkun, di sini, semalam.

“Saya mahu suami saya kembali, bersama saya, bersama anak-anak. Saya mahu keluarga saya semula,” rayunya.

Menurut Norlaila, sebagai isteri tahanan ISA, beliau bersama rakan-rakannya menghadapi pelbagai masalah dan tekanan oleh pihak-pihak tertentu ketika suami masing-masing terpenjara.

“Kerana tekanan dan gangguan yang dihadapi, rakan saya di Pahang keguguran ketika kandungannya berusia 7 bulan,” jelasnya.

“Kereta saya sendiri pernah dirosakkan, pintunya dikopek, plet nombornya dipatahkan. Setiap malam diganggu melalui panggilan telefon. Malah, ada yang menyuruh kami minta cerai daripada suami,” cerita Norlaila.

Namun menurutnya, tekanan dan gangguan itu tidak pernah memudarkan semangat beliau dan rakan-rakan untuk berusaha membebaskan tahanan ISA dan menuntut akta zalim itu dimansuhkan.

Suaminya ditahan sejak 2002, dituduh sebagai ahli Jamaah Islamiyah (JI). Sebelum itu, Mat Shah didakwa menganggotai Kumpulan Mujahidin Malaysia (KMM). Tuduhan-tuduhan itu, sehingga kini tidak pernah dibuktikan di mahkamah.

Bercakap kepada Malaysia Today, Norlaila menjelaskan beliau pernah berusaha untuk membebaskan suaminya melalui bantuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat; Datuk Seri Syarizat Abdul Jalil.

“Saya bertemu Datuk Seri Nazri sebanyak tiga kali, sementara Datuk Syarizat sebanyak 2 kali. Tapi, mengecewakan. Mereka pula minta saya sendiri “attack” terus kepada Perdana Menteri.

“Rupanya wakil rakyat Umno ini ,tidak berani membawa masalah rakyat kepada Perdana Menteri, sedia berkhidmat untuk rakyat yang mereka canang selama ini hanyalah omongan kosong,” jelasnya.

Sementara itu, Pengarah Teater Tok Sloo dan Bilik Sulit, Hishamuddin Rais menyifatkan sambutan penonton pada malam itu sebagai sambutan “mega”.



“Untuk menonton teater, kehadiran seramai 300 orang ini boleh dianggap sambutan mega,” jelasnya yang ditemui selepas program yang agak kurang mendapat tempat dalam agenda beberapa parti pembangkang kebelakangan ini.

Dengan peralatan paling minimun, teater tersebut berjaya menarik minat dan menyampaikan mesej kepada penonton. Hadirin terpaku, sehingga tamat persembahan.

“Kami hanya bawa “pintu besi” untuk menjelajah seluruh negara, menggunakan apa sahaja bahan yang ada untuk jayakan pementasan ini,” jelas Hisham, yang juga kolumnis Malaysia Today (Dari Jelebu ) sambil menunjukkan replika pintu besi yang diperbuat daripada plywood untuk dijadikan prop pementasannya.

Semalam selepas pelancaran di ibu kota, Pulau Pinang dipilih destinasi pertama kumpulan teater tersebut. Mereka dijangka menjelajah ke seluruh negara sepanjang bulan Jun ini.



Tok Sloo dan Bilik Sulit memaparkan mesej kritikan terhadap kepimpinan negara yang menghalalkan penahanan tanpa bicara. Antara lain bertujuan menggerakkan kembali momentum penentangan terhadap ISA di seluruh negara.

Selain pertunjukan teater, diselit ucapan ringkas Presiden GMI; Syed Ibrahim Syed Noh, bekas mangsa ISA; Abdul Ghani Haron dan isteri mangsa ISA, Norlaila Othman.

Turut hadir, Timbalan Angkatan Muda Pusat; Faisal Sanusi, Ketua Angkatan Muda Pulau Pinang; Amizuddin Ahmat, Timbalan Ketua Angkatan Muda Kedah, Khairul Anuar; Setiausaha Angkatan Muda Pulau Pinang; Azrizal Tahir, Ketua Penerangan Angkatan Muda Negeri; Rezal Huzairi Md Zaki dan beberapa pimpinan negeri.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home