SepangOnline

Monday, May 23, 2005

Asah-asah Cincin Suasa : Kita Kemaruk Universiti

Sdr Mohd Zukri Aksah adalah Exco Angkatan Muda. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Perniagaan dengan Kepujian dari Universiti Utara Malaysia (UUM), di mana beliau juga pernah menjadi editor beberapa penerbitan kampus, dan juga memegang keahlian Gratis dari Asian Institute of Management Science. Merupakan bekas penerima Anugerah Khas Kolej Guthrie, UUM pada tahun 1996 kerana komitmen yang berterusan dalam program-program kolej dan universiti. Telah melibatkan diri dalam gerakan reformasi semenjak penubuhan Keadilan pada 1999 lagi. Blog Zukri boleh dicapai di zukri-keadilan.blogdrive.com.


Berita Harian hari ini melaporkan bahawa Umno pula bercadang menubuhkan sebuah universiti baru, setelah kelulusan penubuhan Universiti Darul Iman diperolehi dan juga wujudnya resolusi yang sama di Kelantan. Sebelum ini kita sudah melihat penubuhan UTAR, sebuah universiti milik MCA, dalam pada itu, MIC juga sedang membuat perancangan yang sama.

Asasnya, saya menyukai perkembangan fizikal pendidikan yang pesat sebegini, sekurang-kurangnya ia melambangkan komitmen dan kesungguhan pihak-pihak yang terlibat dalam memaju dan mempertinggikan martabat pendidikan negara. Tetapi atas faktor situasi, saya patut bertanya kembali, apakah ia perlu? Soalnya, bila kita berjaya menghilangkan kehausan dengan tiga gelas air, wajarkah kita meminum sehingga tujuh gelas air?

Lebih 18,000 lepasan ijazah pertama menganggur (setelah diperbetulkan), jangan lupa bahawa lebih 30,000 lepasan diploma juga menganggur (harap-harap Tok Pa tidak akan mengubah angka lagi). Saya bertemu dan berhadapan dengan banyak kes, lepasan universiti bekerja sebagai jurujual di jalanan, lepasan universiti bekerja sebagai pembantu kedai, dan sebagainya, sudah tentulah mereka ini tidak termasuk dalam angka 18,000 dan 30,000 itu tadi. Bukan niat untuk saya menghina pekerjaan-pekerjaan itu, tetapi amat malang, atas nama “survival” mereka korbankan keintelektualan mereka, walhal sesetengah daripada mereka memegang ijazah yg sangat khusus sifatnya, seperti sains kognitif. Di mana kerajaan?

Saya hargai apa yang cuba dilaksanakan oleh Kementerian Sumber Manusia, dengan memperkenalkan semula Skim Latihan Siswazah Menganggur (SLSM). Siswazah dilatih semula, kebanyakan bidang pilihan adalah dalam Teknologi Maklumat, dalam tempoh tiga hingga lima bulan, dan dibayar elaun sebanyak RM350.00 seorang, kurang RM150.00 berbanding Skim yang pertama dulu. Timbul persoalan lagi, apakah ini yang dicari dan dimahukan oleh siswazah-siswazah ini selepas mereka keluar dari institusi-institusi pengajian tinggi masing-masing? Apakah institusi-institusi pengajian tinggi yang ada di negara kita gagal dalam melahirkan siswazah-siswazah yang terlatih dan kreatif? Apakah latihan tiga hingga lima bulan dalam bidang Teknologi Maklumat ini mampu membentuk siswazah-siswazah yang menganggur ini kompeten dan boleh bersaing dengan siswazah-siswazah yang memang datang dari jurusan Teknologi Maklumat? Agak-agaknya ke mana mereka selepas ini…

Kalau mengikut teori utiliti, dalam konteks pembinaan universiti dan pasaran pekerjaan di negara kita ini, kita sebenarnya sudah terlebih. Seperti saya tulis di awal tadi, jika kita hanya memerlukan tiga gelas air untuk menghilangkan dahaga, kita sebenarnya sudah meminum tujuh gelas air, akhirnya apa akan berlaku? Kita akan muntah air, berlaku limpahan, berlaku lambakan. Dalam keadaan bilangan siswazah semakin bertambah, dan cuba ditambah lagi, pasaran pekerjaan kita tetap begitu juga, tidak berapa berkembang, bahkan kadang-kadang menyusut, apatah lagi kita dijangka akan berhadapan dengan kemelesetan ekonomi sekali lagi.

Kita tidak memerlukan sebuah lagi universiti baru. Kasihanilah adik-adik dan anak-anak kita, tiga-empat tahun mereka di kampus, kita lemparkan harapan yang macam-macam, tetapi bukan kita yang menanggung kesudahannya. Kalau kita punya sumber yang cukup untuk menubuhkan beberapa buah universiti, kenapa tidak kita alihkan sumber itu ke arah sesuatu yang lain, yang lebih membantu dan memberi manfaat kepada ribuan siswazah yang keluar setiap tahun. Binalah sebuah Pusat Pengupayaan Kendiri, supaya siswazah yang kita lahirkan lebih kreatif dan berani serta berketerampilan, dan kepada kumpulan siswazah yang minat dengan perniagaan, mereka boleh terus menghantar kertas cadangan mereka kepada pusat ini, tanpa banyak karenah birokrasi.
Cukuplah… jadilah bermain dengan retorik penubuhan universiti baru sebagai umpan pancing politik. Bunyinya memang menarik, dan cepat menggoda jiwa, terutama orang-orang kampung, yang perkiraan mereka biasanya cuma di atas papan-papan dam, di atas wakaf di simpang-simpang jalan. Di antara mereka ada anaknya bekas siswi universiti yang saban bulan hantar wang pulang, jumlahnya agak lumayan. Bangga dia bercerita pada rakan-rakan pemain dam, bahawa anaknya keluar universiti, kerja di kota gajinya besar. Padahal ada yang di kota itu sudah kecewa, terlalu banyak persaingan, terlalu sukar dan payah untuk menjaja “degree,” akhirnya menjual diri, semata-mata mahu melampias keinginan dan cita-cita untuk hidup selesa, apalagi berhadapan dengan harapan orang kampung dan ibubapa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home