SepangOnline

Tuesday, July 11, 2006

Pendedahan Tajuddin – sistem gagal lindung kepentingan rakyat

Saham MAS dan pendedahan Tajuddin – bukti sistem penguatkuasaan yang gagal melindungi kepentingan rakyat.



5 tahun lalu, pada 27 Januari 2001 sekumpulan rakyat yang perihatin dalam isu pembelian saham Malaysian Airline System (MAS) oleh Kementerian Kewangan Malaysia daripada Naluri Berhad telah membuat laporan polis di Balai Polis KLIA.



Laporan polis tersebut mencipta sejarahnya sendiri apabila jumlah pelapor yang membuat laporan pada ketika itu ialah seramai 1336 orang. Jumlah pelapor yang terbesar pernah disaksikan dalam mana - mana laporan polis di negara ini. Antara pelapor tersebut termasuklah barisan pimpinan pemuda Parti keADILan, PAS dan DAP, pertubuhan bukan kerajaan dan individu yang melapor sebagai rakyat Malaysia.


Kira kira sebulan selepas itu, pada 2 Mac 2001, saya sendiri dipanggil ke Ibu pejabat Polis Kontijen Selangor berhubung laporan tersebut.

Saya diminta memberi keterangan kepada Polis atas alasan untuk memulakan siasatan. Saya telah memberi kerjaama penuh pada pihak polis pada ketika itu dan meminta jaminan keterangan mesti diambil terhadap penama yang terbabit di dalam laporan tersebut iaitu Tan Sri Tajuddin Ramli, (Tun) Dato Seri Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim Dzainudin.

Malangnya siasatan tidak dilakukan.Tiada satupun keterangan diambil daripada mereka yang terlibat dan saya pula ditahan di bawah ISA sebulan selepas itu.

5 tahun selepas itu iaitu beberapa hari lalu kita dikejutkan dengan pendedahan Tajuddin, Dan hari ini Malaysia riuh dengan perdebatan dan bualan tentang pendedahan tersebut yang jelas merupakan satu bentuk penyelewangan yang membabitkan wang rakyat dalam jumlah yang amat besar dan membabitkan tokoh pimpinan negara yang pernah dilaporkan pada polis 5 tahun lalu.

Episod ini hanya baru bermula dan akan mengundang bermacam persoalan tentang jumlah wang, individu terbabit dan sebagainya. Negara akan didedahkan dengan berbagai pendedahan di mahkamah dan media.

Perkara yang perlu kita tumpukan juga adalah bagaimana lemahnya sistem penguatkuasaan kita khususnya Polis dan Jabatan Peguam Negara dalam melindungi kepentingan rakyat.

Pendedahan Tajuddin ini membuktikan bahawa laporan polis yang dibuat oleh lebih seribu rakyat 5 tahun yang lalu ada asasnya. Sekiranya tindakan dan siasatan dilakukan terhadap laporan polis tersebut kebenaran dan kepentingan rakyat akan dapat dibela jauh lebih awal.

Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (GERAK) mengajak setiap elemen reformasi dalam masyarakat dan kerajaan untuk mengambil iktibar daripada episod ini untuk suatu usaha yang konkrit dibuat memperbetulkan kepincangan penguatkuasaan dalam Negara yang jelas berlaku didalam episode saham MAS ini.

GERAK juga mendesak agar satu penjelasan dibuat oleh pihak Polis di Raja Malaysia dan Jabatan Peguam Negara. Mengapa laporan polis yang dibuat dalam kes yang membabtkan ribuan juta ringgit wang rakyat tidak pernah disiasat dan dilakukan tindakan terhadapnya sebelum ini ?

GERAK komited dan mengajak rakyat untuk menangani episod pendedahan penyelewangan ini bukan sahaja dari sudut kes ini sahaja tetapi merangkumi tuntutan untuk dilakukan reformasi dan perubahan dalam sistem negara ini agar akhirnya sistem itu benar - benar adil dan mampu memelihara kepentingan rakyat terbanyak.

Mohamad Ezam Mohd Nor
Pengerusi
GERAKAN DEMOKRASI DAN ANTI KORUPSI (GERAK)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home