SepangOnline

Thursday, July 06, 2006

Anwar dipilih menganggotai ICG

Malaysia Today


Bekas Timbalan Perdana Menteri dan Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Dato' Seri Anwar Ibrahim akan bersama Board of Trustees bagi International Crisis Group (ICG) bermula 1 Julai 2006, berikutan pemilihan dalam mesyuarat lembaga yang telah diadakan di Brussels, April lepas.


Anwar Ibrahim akan bersama pasukan yang berwibawa termasuk anggota-anggota lain iaitu, Ricardo Lagos Presiden dari Chile (2000-2006) dan Presiden Club of Madrid (2006-); Christopher Patten (bekas European Commissioner for External Relations, Gabenor Hong Kong dan Menteri Kabinet UK; Canselor Oxford University); Kim Campbell (bekas Perdana Menteri Kanada; Setiausaha Agung, Club of Madrid); Pat Cox (bekas Presiden European Parliament); Wim Kok (bekas Perdana Menteri Netherlands); dan Fidel V. Ramos (bekas Presiden Filipina). Dr.Gareth Evans, bekas Menteri Luar Australia dan para diplomat antarabangsa yang menduduki kerusi dalam kumpulan tersebut.



ICG yang pengkhususannya kepada resolusi konflik dan mensasarkan kepada pembuat keputusan antarabangsa utama.


Di rantau ini, ICG telah memberikan hasil penyelidikan dan analisis yang penting, antara lain; pembangunan politik Indonesia, peningkatan dalam keganasan dan implikasinya terhadap Islam, dan peranan komuniti antarabangsa dalam peralihan Burma kepada demokrasi.


Awal tahun ini, Anwar Ibrahim telah dilantik sebagai Presiden Kehormat Institute of Social and Ethical AccountAbility (AccountAbility), sebuah institut yang mengumpulkan ahli-ahli dari perniagaan, masyarakat sivil dan sektor awam dari seluruh dunia, mengenai pertanggungjawaban sosial dan pembangunan yang mapan.


Dalam perkembangan lain, sebuah temubual bersama Dato' Seri Anwar Ibrahim oleh stesen tv Bloomberg akan ke udara di saluran 12, ASTRO (Malaysia) kali kedua pada 6 Julai 2006 (Khamis) - 1:00pm, 8:00pm (ulangan), 11:00pm (ulangan)


Dalam temubual bersama Haslinda Amin, Anwar memberi pandangan dan pemerhatian beliau mengenai pentadbiran yang sedia ada, khususnya mengenai dasar ekonomi negara dan sistem demokrasi. Bekas timbalan perdana menteri itu juga telah memberi pandangan beliau mengenai kemelut politik Barisan Nasional dan kesannya kepada proses pembaharuan negara.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home