SepangOnline

Sunday, February 12, 2006

GERAK Bergerak Membanteras Gejala Rasuah

Oleh Ezam Mohd Nor - Laman M@RHAEN

Ini ada satu kisah yang amat lumrah kita dengar di Negara ini. Seorang peniaga telah pergi ke jabatan kerajaan untuk mendapatkan tender.. Tujuan dia berbuat demikian ialah disebabkan seorang peniaga pesaingnya telah mendapat satu kontrak walaupun harganya lebih tinggi.

Syarikat yang menang memperolehi ’kontrak yang lebih baik’ dan anggota majlis pengarah yang mempunyai pengaruh politik telah berjaya menghulur fulus kepada tangan yang terpilih. Kawan kita yang kalah tidak naik angin. Dia mempunyai bukti yang cukup untuk pergi membuat laporan polis ataupun mengemukakan aduan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR). Setidak-tidaknya dia boleh membuat satu bantahan rasmi untuk menyedarkan pihak atasan di pejabat tender itu.

Namun, dua minggu telah berlalu, dia menjadi dingin, dan melupakan idea merakam bantahannya dan menunggu kemunculan tender baru pula. Dia mungkin sedar selepas itu bahawa adalah tidak berbaloi untuk mendedahkan korupsi yang berlalu.

Selain daripada kenyataan wujudnya budaya korupsi yang sudah menjadi amalan harian di Malaysia, peniaga tadi juga sedar bahawa keseluruhan episod itu hanya akan terbiar di bawah timbunan kertas dan akan dijerut hingga mati oleh pihak yang berkuasa. Satu usaha menutup kes itu mampu menyelamatkan golongan yang korup sekali lagi.

Walaupun masyarakat umum begitu prihatin akan korupsi yang membarah di merata negara, ramai antara kita yang mempunyai tanggapan sebarang usaha mendedahkan sikap itu tidak akan membawa ke mana-mana. Selalunya, nama yang terlibat sengaja disorok oleh pihak yang bersalah dan sekutu mereka sebelum bantahan rasmi mampu sampai ke meja pihak penyiasat. Ada kalanya, pegawai penyiasat sendiri yang membantutkan kes itu, dengan harapan mengelak dirinya berkonfrontasi dengan golongan kaya dan perkasa.

Kejaiban Satu Minggu (One-week wonders)

Malahan ada kes-kes yang sampai ke pengetahaun akhbar, ataupun sampai kepada pengetahuan umum disebabkan media rasmi, selalunya dapat bertahan untuk satu minggu sahaja. Ia akan muncul selama beberapa hari dan kes itu menjadi tajuk perbualan, kemudian muncul seorang menteri yang berkata kes tiu sedang dalam siasatan dan tidak boleh dibincangkan secara terbuka. Iktibar di situ ialah ‘gunakan saluran yang betul.’

Beberapa minggu kemudiannya kita dapati kes itu telah diengsot ke tempat lain kerana telah dicekik begitu sahaja disebabkan kekurangan bukti.

Budaya menyungkup rahsia seperti ini merupakan hambatan yang paling besar dalam usaha memerangi korupsi di Malaysia. Pihak yang berkuasa kerap menggunakan taktik diam membisu untuk melindungi kepentingan peribadi setiap kali korupsi didedahkan kepada umum,

Para menteri dan pegawai tinggi kerajaan yang dibantu sedikit oleh pihak penyiasat dan pendakwaraya, diam membisu sejurus diberikan segala bukti mengenai tuduhan korupsi. Mereka sanggup berbuat demikian kerana tidak mahu menggoncang bot di mana mereka hanya merupakan antara penumpangnya.

Pihak akhbar dapat menghidu korupsi tetapi tidak mampu meneruskan siasatan sebaik sahaja dinding pagar senyap-sunyi ditegakkan. Hubungan simbiotik semacam ini antara orang politik dan media perdana menyebabkan berlakunya pendakwaan secara berpilih-pilih. Mereka yang dilawati oleh akhbar rasmi selalunya merupakan orang yang jauh sangat renggangnya dengan kerajaan. Lagi pun mereka belum layak dipotong kepala. Jika tidak, mereka juga turut diselubungi selimut rahsia itu.

Memperkasakan orang ramai. (Empowering the public)

Dengan penubuhan GERAK, yang boleh diakses melalui www.gerakmalaysia.org saya harap dapat mencari laluan membasmikan rasuah. GERAK akan menjadi wadah untuk menghidupkan usaha membasmi budaya sorok. GERAK akan menjadi satu platform untuk menangani seluruh bentuk korupsi dengan mengemukakan satu aduan dan memantau semua kes secara analisis, komen dan kemaskini sehinggalah kes itu akhirnya selesai juga.

GERAK ingin menanam budaya anti-korupsi dalam setiap bidang kehidupan kita ini.

- Ezam Mohd Nor

0 Comments:

Post a Comment

<< Home