SepangOnline

Tuesday, November 29, 2005

Ribuan hadir ceramah Anwar

Masih mempamerkan karisma dan tarikan kepada orang ramai

Oleh Reme Ahmad
Straits Times

Bekas Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah menunjukkan dia masih ada karisma walaupun sudah tujuh tahun tidak berkempen dalam pilihan raya.

Di bandar Pasir Mas pada malam Ahad, dia telah bersama dengan Parti Islam SeMalaysia (PAS), yang kini menghadapi pertandingan sengit bagi mengekalkan kerusi di Pengkalan Pasir.

Orang yang berkumpul kira-kira 10,000 orang di stadium terpaku dengan ceramah yang sejam lamanya. Dia menggenggam tangannya dan berseloroh, para hadirin menyambutnya dengan tepukan dan laungan ”Allahu Akbar”.

“Mesej kita malam ini ialah bersikap adil kepada orang Islam dan bukan Islam. Keadilan bagi Melayu, Cina dan India,” kata Datuk Seri Anwar dalam kempen politiknya yang pertama sejak dia dipecat dari segala jawatan politiknya pada September 1998.

Ia juga menandakan kali pertama dia berkempen bagi pihak pembangkang sejak 1982, bila, dia seorang pemuda yang terkenal lantang memasuki Umno.

Tujuh tahun lepas, dia merupakan orang nombor 2 dalam Umno dan wira ketuanan Melayu. Sejak dipecat, dia telah berkempen untuk perubahan dalam kerajaan dan keadilan bagi semua rakyat Malaysia.

Datuk Seri Anwar, 58, telah dibebaskan dari penjara selepas mahkamah menolak tuduhan liwat ke atasnya. Dia telah menjalani hukuman penjara selama enam tahun atas tuduhan salahguna kuasa dan liwat.

Pada Ahad lalu, dia telah bersama dengan pemimpin PAS dan Menteri Besar Kelantan Nik Aziz Nik Mat.

Isteri Datuk Seri Anwar, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail, presiden Parti Keadilan Rakyat ialah rakan dalam Barisan Alternatif.

PAS sedang menghadapi pertandingan sengit dengan Umno selepas ADUN PAS meninggal dunia. Calon ketiga dalam pilihan raya kecil tersebut, calon bebas Datuk Ibrahim Ali, secara tidak rasmi bersama dengan parti PAS.

Dengan sebuah kerusi kosong, PAS berkuasa di Dewan Undangan Ngeri Kelantan dengan 23 kerusi, sementara BN mempunyai 21 kerusi. Jika PAS kalah dalam pilihan raya kecil Pengkalan Pasir pada 6 Disember nanti, ia akan hanya mempunyai 23 kerusi berbanding 22 kerusi milik BN.

Dalam ceramahnya, Datuk Seri Anwar berkata bahawa isu-isu tempatan penting, pengundi-pengundi juga mesti sedar yang isu-isu nasional yang telah lama telah tidak dipedulikan oleh pemimpin-pemimpin Umno yang sibuk berkempen di situ.

Dia mendakwa yang kontroversi wanita warga China yang disuruh berbogel ketika dalam tahanan polis ialah sebahagian dari salahguna kuasa yang lebih besar oleh polis, yang dia salahkan pada kerajaan yang korup.

Dia juga membangkitkan isu mengenai kerugian besar oleh Bank Islam dan kontroversi pemberian AP bagi kereta-kereta import.

Dia telah terbang ke Sarawak semalam untuk bercakap dalam perjumpaan pembangkang sebelum terbang balik ke Washington, di mana dia bekerja di sebuah universiti.

Pilihan raya bagi Dewan Undangan Negeri Sarawak dijangka akan diadakan pada tahun hadapan.

Walaupun tidak mendapat liputan dalam media, sebaliknya dia bercakap kepada wartawan asing, memberitahu mereka yang dia sedang mula kembali ke kempen politik.

“Terdapat perbezaan besar antara tulisan akademik dan berkempen….saya mahu jelaskan kepada orang ramai bahawa ketidakadilan dan kekejaman terkesan pada rakyat yang di bawah,” jelasnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home