SepangOnline

Wednesday, November 23, 2005

Dr. Lee: Menilai Dasar & Prestasi BN di Pengkalan Pasir

Oleh Jeffrey Lim

IPOH - Dr. Lee Boon Chye, Naib Presiden Parti Keadilan membidas Barisan Nasional sebagai lemah dan cuba mengaburkan pandangan rakyat apabila ditanya mengenai cadangan Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri agar Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan dibubarkan. Ini disebabkan sehingga kini Barisan Nasional masih gagal mengemukakan sebarang dasar-dasar yang dapat membela rakyat untuk mendapatkan sokongan pengundi.

Parti Keadilan juga menyokong Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri yang tidak bersetuju dengan perletakan jawatan beramai-ramai oleh semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), kerana meletakkan jawatan tidak bererti DUN dibubarkan.

Pilihanraya kecil N 12 Pengkalan Pasir yang dilangsungkan berikutan pemergian bekas ADUN Pas, Wan Abdul Aziz Wan Jaafar kerana barah telah berkembang menjadi krisis kerajaan negeri Kelantan disebabkan majoriti kerusi Pas cuma akan tinggal satu kerusi jika BN menang di Pengkalan Pasir. Dalam pilihanraya umum 2004, Wan Abdul Aziz berjaya menewaskan calon Umno, Hanafi Mamat dengan 56 undi, satu majoriti yang cukup nipis sekali. Suruhanjaya Pilihan Raya telah memutuskan bahawa pencalonan dan undian masing-masing akan berlangsung pada 27 November dan 6 Disember 2005.

Dalam pilihanraya kmum lepas, parti rasuah berjaya mendapat 21 kerusi dalam DUN Kelantan yang mempunyai 45 kerusi, manakala 24 kerusi yang lain dimenangi Pas. Jika Umno menang kali ini, kadar ini akan menjadi 23 : 22. Jika malangnya seorang ADUN Pas dibeli, terpaksalah kerajaan negeri yang dimenangi Pas sejak 1990 terjatuh ke dalam parti rasuah lagi.

Pemipin-pemimpin Umno termasuk Datuk Seri Najib asyik menyeru agar DUN Kelantan dibubarkan. Akan tetapi, kerajaan negeri Kelantan mendakwa ia hak negeri dan mengarahkan kerajaan pusat berhenti mencampur tangan serta-merta.

Seperti yang diterangkan oleh Dr. Lee, Pilihanraya Kecil Pengkalan Pasir merupakan pilihanraya kecil pertama selepas Pilihanraya Umum 2004. Ia merupakan peluang terbaik bagi para pengundi memberi markah dan menilai prestasi kerajaan BN di peringkat pusat. Oleh yang demikian, fokus utama pilihanraya kecil ini bukan kerajaan negeri.

"Segelintir pemimpin Umno seperti Datuk Anuar Musa memainkan isu perletakan jawatan ADUN secara terlampau, demi cuba menoleh fokus rakyat daripada isu-isu yang amat memalukan Umno seperti Approved Permit (AP), pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, kemerosotan pencapaian Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), kegawatan ekonomi dan kenaikan harga minyak," ujar beliau.

Dr. Lee menegaskan, dalam kempen pilihanraya, yang menjadi fokus sepatutnya termasuk idealisme dan wawasan sesuatu parti, rancangannya untuk masa depan negara serta kemampuan seseorang calun dalam pentadbiran dan penggubalan undang-undang, bukan kepentingan kepartian sahaja yang sungguh tidak berpandangan jauh.

Beliau juga menasihati agar pemimpin-pemimpin Umno yang keras kepala hentikanlah segala-gala provokasi dan fitnah seperti disaran Pak Lah. Jika tidak, ia akan mengelincirkan iktizam Perdana Menteri untuk membawakan pembaharuan, sehingga semua agenda kebangsaan menemui kegagalan dan pembangunan negara terhalang.

Menurut Dr. Lee lagi, mereka yang ingin bertanding seharusnya mengemukakan kaedah penyelesaian terhadap isu-isu utama, serta berbahas dengan pesaing-pesaing lain secara terbuka, agar membolehkan para pengundi membuat keputusan yang bijak sekali selepas perbandingan dan penilaian yang adil.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home