SepangOnline

Saturday, October 08, 2005

PLKN Jadi Alat Umno

Oleh Faisal Mustaffa

KUALA LUMPUR: Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang dimulakan beberapa tahun yang lalu ternyata menjadi alat Umno bagi mengumpul sokongan.

Akhbar Metro Ahad 25 September di muka 14 yang menyiarkan berita mengenai PLKN menjadi bukti bahawa Umno menggunakan platform PLKN untuk merekrut remaja bagi menyokong Umno.

"Jelas dalam gambar itu menunjukkan pelatih PLKN turut menyambut Timbalan Presiden Umno dalam satu program Umno Bahagian Pekan," kata Ketua Penerangan Angkatan Muda, Badrulhisham Shaharin.

Angkatan Muda Malaysia melalu kenyataan mereka pada 6 Oktober lalu menyebut, pelaksanaan program tersebut diragui kerana ianya dilaksanakan secara tergesa gesa, melibatkan perbelanjaan yang terlalu tinggi dan merahsiakan modul pelaksanaannya.

Kenyataan itu menjelaskan bahawa keraguan tersebut juga dialami majoriti rakyat Malaysia termasuklah golongan ibu bapa yang bakal menghantar anak mereka memasuki latihan itu.

Sungguhpun pelbagai jenis bantahan telah dinyatakan namun ianya tetap dijalakan walaupun pelaksanaannya amat kucar-kacir. Ibu bapa pula terpaksa menghantar anak mereka kerana diugut akan dikenakan tindakan undang-undang.

Menurut Badrulhisham, banyak kes yang melibatkan kelalaian pihak pengurusan (PLKN) termasuklah melibatkan keselamatan pelatih, bukan sedikit kes rogol, cabul, salah laku jurulatih mahupun pelajar malah sehingga mengakibatkan kematian telah dilaporkan.

"Pelaksanaan modulnya juga kelihatan seperti dirahsiakan, tiada siapa di luar PLKN yang mengetahui modul lengkap mengenai PLKN ini. ," kata Badrulhisham.

Terbaru ialah pelatih PLKN mula dilatih menggunakan senjata api tanpa pengetahuan ibu bapa.

Belum lagi isu ini dapat dijelaskan kepada ibu bapa maka muncul lagi satu bukti bahawa kerisauan ramai bahawa pemerintah bakal menggunakan PLKN untuk mengukuhkan kedudukan politik telah terbukti.

Angkatan Muda berpendapat PLKN telah memakan dan bakal terus membazirkan wang ratusan juta wang rakyat.

Kenyataan itu menyebut bahawa sehingga kini tidak ada sebarang laporan lengkap mengenai hasil PLKN dan apa yang telah jadi kepada pelatih yang telah menjalani latihan.

"Pembaziran ini makin parah jika program ini hanya untuk mem"brain wash" remaja untuk menyokong Umno dan memastikan kontraktor pro Umno terus mendapat kontrak jutaan ringgit dari program ini," jelas Badrulhisham lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home