SepangOnline

Sunday, October 09, 2005

Syed Husin: Belanjawan Abai Petani dan Orang Ramai

KUALA LUMPUR - Dr. Syed Husin Ali, Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat, menyifatkan bahawa Belanjawan 2006 mengabaikan sektor pertanian, dan secara umumnya gagal memberi keyakinan terhadap ekonomi Malaysia yang masih lagi hambar.

Menurutnya, "jikalau kita sedia mendengar rintihan peniaga-peniaga kecil dan sederhana, bahkan juga sesetengah korporat besar (khusus yang terlibat dengan pembangunan perumahan), kita akan mengetahui bahawa mereka dalam kesusahan".

Antara lain, Syed Husin mengusulkan agar pendekatan terbaik sebaliknya ialah kenaikan gaji untuk pekerja kerajaan (bukannya bonus); pemberian gaji minima untuk mereka yang berpendapatan rendah, seiring dengan negara-negara maju; dan kelonggaran pemberian bantuan dan subsidi kepada golongan petani.

Dr. Syed Husin mempetikaikan pemberian bonus kerana menurutnya ia hanya akan lesap di musim perayaan ini, tambahan lagi dengan kenaikan harga barangan sejak akhir-akhir ini.

"Tentang petani dan pekebun kecil pula, pendapatan mereka tidak tetap, misalnya bagi getah dan kelapa sawit mengikut harga pasaran dunia'" ujar Syed Husin. "Bagi petani padi pula, pendapatan mereka adalah yang terendah sekali, berbanding dengan pekerja di dalam sektor lain. Kemiskinan masih meluas di kalangan mereka."

Kerajaan mestilah mengkaji semula garis kemiskinan yang ada sekarang ini, kerana ia sudah lama berada pada takuk yang sama dan tidak mencerminkan keadaan sebenar. Seterusnya, kerajaan seterusnya seharuslah memikirkan subsidi dan bantuan untuk mereka, yang mana 70 peratus berbangsa Melayu.

Dr. Syed Husin turut menuntut agar kerajaan memberikan penumpuan kepada petanian sebagaimana yang diwarwarkan, dengan mengatasi masalah kekurangan modal, saiz yang kecil dan teknologi yang lembap.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home