SepangOnline

Saturday, October 08, 2005

ULASAN TENTANG BELANJAWAN 2006

SYED HUSIN SYED ALI

Assalamualaikum wbt,
EKONOMI BELUM PULIH

Menteri Kewangan merangkap Perdana Menteri mendakwa dengan bangga bahawa dengan pertumbuhan KDNK sebanyak 4.9 dalam separuh pertama tahun 2005, ekonomi negara telah pulih daripada krisis kewangan yang melanda mulai tahun 1997. Beliau tidak mahu mengakui sebenarnya prospek ekonomi negara tahun depan dan selanjutnya adalah buruk.

Saya tidak mahu mempertikaikan statistik ini walaupun boleh, tetapi saya hanya hendak menyuarakan keluhan golongan-golongan berpendapatan rendah dan sederhana, yang membuktikan bahawa rasa bangga Menteri Kewangan itu tidak kena pada tempatnya.

Pertamanya, jikalau kita sedia mendengar rintihan peniaga-peniaga kecil dan sederhana, bahkan juga sesetengah korporat besar (khusus yang terlibat dengan pembangunan perumahan), kita akan mengetahui bahawa mereka dalam kesusahan.

Pendapatan peniaga kecil dan sederhana masih jauh kurang daripada yang mereka perolehi sebelum krisis kewangan dulu. Jikalau dapat 70 peratus pun sudah cukup baguslah. Beberapa syarikat atau industri besar sudah terpaksa gulung tikar atau masih hidup segan mati tidak mahu.

Mengenai golongan berpendapatan rendah pula, khususnya pekerja dan petani, mereka lebih berat dibebani harga barang yang semakin meningkat. Seperti yang kita ketahui CPI (Indeks Harga Pengguna) sudah melebihi paras 3 peratus. Tanyalah suri-suri rumah tangga yang berbelanja setiap hari. Cuba Menteri lawat pasar-pasar secara mengejut. Beliau akan ketahui, barang-barang keperluan harian sudah melambung tinggi.

Saya lihat, Belanjawan 2006 banyak menumpukan perhatian kepada syarikat dan korporat besar-besar, dan beberapa langkah dicadangkan untuk melindungi kepentingan mereka. Sebaliknya, nasib peniaga atau pengusaha sederhana kurang disentuh; nasib peniaga-peniaga kecil, tidak dibela sama sekali.

PEMBERIAN BONUS

Banyak pihak merasa lega dengan tindakan Menteri memberikan bonos sebulan setengah dan sebulan kepada kakitangan kerajaan berpendapatan di bawah dan di atas RM1000 sebulan. Sungguhpun menggalukan bonus tersebut, namun saya berpendapat ada tindakan lebih baik yang patut dilakukan.

Sebenarnya, saya mengharapkan bonus yang lebih besar bagi mereka seperti yang dituntut oleh CEUPACS. Begitu juga, saya berpendapat sepatutnya kakitangan sudah bersara patutnya diberikan bonus lebih daripada RM200 yang ditetapkan, dan wajar diselaraskan supaya separas dengan bonus mereka yang masih berkhidmat. Terdapat lebih 3 juta orang pencen di negara ini. Ada yang masih mempunyai tanggungan, terutama pelajaran anak-anak. Mengapakah kita kurang prihatin kepada mereka?

Seperti yang kita lihat dengan jelas, bonus adalah untuk hanya pegawai-pegawai Kerjaan. Walau berapa kalipun PM menafikannya, persepsi umum ialah Kerajaan cuba hendak menawan hati mereka. Bahkan ada yang menganggap ini cara menyogok kakitangan yang memang sudah lama kecewa terhadap Kerajan dan kurang menyokongnya.

Tetapi sudah pasti bonus ini tidak akan mengubah nasib mereka, kerana gaji rendah, keperluan harian mahal, dan mereka melihat ramai pemimpin besar politik yang tidak efisien akan tetapi kaya raya melalui korupsi.

KENAIKAN GAJI LEBIH BAIK

Lebih penting lagi, saya ingin menegaskan bahawa langkah memberikan bonus sekali sekala tidak mempunyai kesan jangka panjang yang berfaedah kepada penerimanya. Sedikit masa lagi, kita akan menyambut Hari Raya, Krismas, Tahun Baru dan Raya Cina. Harga barang akan melambung. Kuasa beli dari wang bonus itu akan meleset.

Langkah yang lebih baik ialah untuk mengadakan sistem “flexi-wages”, iaitu menaikkan gaji yang disesuaikan dengan kenaikan harga barang atau CPI. Akan tetapi saya tahu bahawa Kerajaan tidak akan mampu berbuat demikian, kerana sekarang ini tidak mempunyai wang. Selama beberapa tahun yang lalu, pendapatan atau hasil negara, terutama dari minyak telah digunakan (astau lebih tepat disalahgunakan) untuk projek-projek mewah yang membazir dan tidak ekonomik.

Akibat kantung wang kerajaan yang semakin kempis itu, kita dapati ramai kontrektor yang mendapat kontrek kerajaan tidak dibayar sampai 6 bulan ataupun setahun. Itu sebab juga, projek membuat hospital-hospital yang baru ditangguhkan. Saya kurang faham bagaimana Kerajaan kini berjanji hendak membina hospital baru pula.

NASIB PEKERJA SWASTA

Sekarang saya berpaling kepada pekerja-pekerja swasta. Mereka boleh dikatakan tidak mendapat apa-apa. Saya faham memang tidak praktikal hendak memberi bonus kepada pekerja-pekerja industri swasta, buruh-buruh ladang dan petani-petani kampung. Tetapi ini tidak bererti kita harus terus melupakan mereka. Sebenarnya, mereka ini ramai yang hidup dalam kesempitan; semakin sempit lagi dengan kenaikan harga barang. Tetapi mengapakah Kerajaan tidak memikirkan cara-cara lain untuk membela nasib mereka?

Sudah bertahun-tahun kesatuan pekerja serta NGO dan juga sebahagian rakyat ramai menuntut supaya diadakan gaji minima untuk pekerja-pekerja. Mengapakah tuntutan ini tidak pernah dipertimbangkan? Gaji pekerja ladang masih rendah, ada yang di bawah paras kemiskinan, tetapi kenaikan gaji jarang sekali berlaku. Kalau naik pun dengan kadar paling kecil.

NASIB PETANI LEBIH BURUK

Tentang petani dan pekebun kecil pula, pendapatan mereka tidak tetap, misalnya bagi getah dan kelapa sawit mengikut harga pasaran dunia. Bagi petani padi pula, pendapatan mereka adalah yang terendah sekali, berbanding dengan pekerja di dalam sektor lain. Kemiskinan masih meluas di kalangan mereka.

Kadar kemiskinan desa dikatakan sudah turun kepada lebih kurang 10 peratus. Ini tidak memberikan gambaran yang realistik. Garis kemiskinan sepatutnya tidak lagi dikaitkan dengan apa yang ditetapkan dalam tahun tujuh puluhan dulu. Jikalau disesuaikan dengan harga barang dan taraf hidup sekarang, sepatutnya garis kemiskinan baru harus diletakkan pada paras RM800 hingga RM1000.

Sehubungan ini saya mencadangkan supaya Kerjaan membuat kajian semula untuk menetapkan garis kemiskinan yang baru. Mungkin Kerajaaan keberatan melakukan ini, kerana jika garis kemiskinan dinaikkan lebih tinggi, bererti mereka yang akan jatuh di bawah garis itu lebih ramai dan peratusnya lebih tinggi daripada yang sudah-sudah. Tetapi kita perlu belajar bersedia menerima kebenaran.

Kerajaan berkata ia hendak menumpu kepada pertanian sekarang ini. Kita dapati dalam bidang pertanian kemiskinan paling meluas dan kadarnya paling tinggi. Berdasarkan jumlah keluarga miskin yang ada sekarang, kita dapati bahawa 70 peratus daripada mereka terdiri dari orang Melayu, yang sudah tentu bekerja sebagai petani.

SUBSIDI DAN BANTUAN UNTUK PETANI

Jikalau pegawai kerajaan boleh diberi bonus, mengapakan petani miskin tidak boleh diberikan subsidi dan pinjaman murah serta mudah yang lebih? Ini terutama sekali bagi petani padi. Kita jangan lupa sebenarnya sekarang ini mereka yang paling banyak mendapat subisdi dan pinjaman ialah korporat-korporat besar.

Subsidi berbilion-bilion diberi kepada beberapa syarikat dan korporat besar yang bermasalah, untuk menyelamatkan mereka daripada lingkup. Lupakah kita dengan berbilion wang Petronas yang digunakan untuk menyelamatkan syarikat perkapalan MISC yang dimiliki oleh Mirzan Mahathir. Ini satu contoh saja. Banyak lagi yang kita semua sudah ketahui.

Begitu juga. beberapa kerat korporat kroni diketahui mendapat berjut-juta bahkan beratus juta pinjaman bank. Bila mereka tidak mampu membayar balik, pinjaman itu dengan mudah dihanguskan begitu saja. Malang sekali, petani-petani miskin tidak mendapat apa-apa, walaupun kerak.

DI MANA WANG PETRONAS UNTUK PETANI?

Skandal penggunan wang Petronas untuk projek-projek mega memang banyak. Ada pihak yang membuat estimet bahawa simpanan bertambah Petronas sekarang ini sepatutnya dalam lingkungan RM300 bilion. Tetapi yang tinggal hanya kira-kira RM50 billion saja. Ke mana yang hilang itu pergi?

Saya menuntut supaya laporan penuh tentang kedudukan kewangan Petronas, sejak ia ditubuhkan pada tahun 1974 dikemukakan kepada Parlimen. Saya tahu bahawa mengikut akta, Petronas di bawah Perdana Menteri dan segala laporan dikemukakan hanya kepada PM. Tetapi Parlimen adalah badan perlembagaan negara yang tertinggi. Sekurang-kurangnya Parlimen sepatutnya berhak mengetahui bagaimana kekayaan negara ini dibelanjakan, untuk apa dan oleh siapa.

Saya ingin tahu, berapa banyakkah kekayaan negara dari hasil minyak itu digunakan untuk petani miskin? Saya harap Penasihat Petronas akan cuba mula menasihatkan Petronas tentang hal ini. Saya berharap juga beliau akan berfikir sedikit tentang cara-cara hendak menggunakan wang Petronas bagi keuntungan dan kebajikan petani-petani dan golongan miskin yang lain dalam negeri ini.

PEMBANGUNAN BARU PERTANIAN PERLU

Sekarang saya ingin mengalihkan perhatian kepada sektor pertanian secara umum.

Kerajaan telah mengumumkan bahawa pertanian merupakan sektor penting yang seharusnya mendapat penumpuan. Memang ini kena pada tempatnya. Walaupun kita bersetuju bahawa perkembangan industri dan teknologi perlu mendapat dorongan dan sokongan, ini tidak bererti perkembangan pertanian harus diabaikan sama sekali.

Sudah tentulah perkembangan pertanian seharusnya tidak merupakan hanya proses tampal sulam aktiviti pertanian mengikut kaedah dan skala tradisional. Kita memerlukan kaedah pertanian yang moden, yang disuntik dengan lebih banyak modal, teknologi serta kepakaran.

Pertnian tidak tidak efisien dilakukan atas kepingan tanah yang kecil-kecil dan berpecah-pecah. Kita mesti merintis usaha untuk membentuk projek-projek pertanian berskala besar, dalam kawasan lebih luas dan menggunakan modal serta teknologi yang sesuai. Saya mengetahui ini memang susah hendak dilakukan, kerana menyentuh kepentingan pemilikan, pemilik dan tenaga kerja tanah kecil-kecil, yang sudah turun-temurun dimiliki dan diusahakan dengan cara tradisional di kampung-kampung.

Kita mesti mula memikir dan melaksanakan cara yang baru yang lebih efisien dan produktif. Malangnya, pihak pemerintah dan kementerian yang berkenaan nampaknya masih belum bersedia berbuat demikian. Peranan pemerintah untuk menganjur dan memberi modal serta pertolongan permulaan adalah sangat penting. Kita tidak boleh meninggalkan segala-galanya kepada petani yang lemah saja. Reformasi pertanian penting, dan ia perlu mendapat sokongan kuat dari pihak atas yang berkuasa.

MEMBAIKI SISTEM PASARAN

Kita bukan saja memerlukan asas bagi pengeluaran berskala besar. Lebih mendesak lagi, kita perlu membantu menyediakan saluran atau organisasi pasaran yang lebih baik bagi petani-petani. Sekarang ini kita melihat, pada musim-musimnya, buah-buahan tidak boleh dipasarkan dengan harga yang baik. Bahkan ada kalanya kita lihat rambuatan dan juga durian berlambak di desa dengan terbiar begitu saja, atau terpaksa dijual kepada orang tengah dengan harga paling murah.

Hasil buah-buahan boleh menjadi pendapatan penambah bagi petani-petani. Eksperimen dengan pasaran koperasi tidak berjaya pada masa-masa yang lalu. Tetapi tidak ada kajian mendalam mengapa ini berlaku dan apa cara hendak mengatasinya. Begitu juga tidak ada kajian begaimana ia dapat dilaksanakan dengan jaya di negara-negara Skandinavia, terutama Denmark. Bolehkah mereka dapat dijadikan contoh?

Jikalau cara koperasi sudah jelas tidak dapat dilaksanakan, demi kepentingan dan kebaikan petani-petani, mengapakah kita tidak memikirkan dan membina cara yang baru untuk memperbaiki sistem pasaran ini. Yang penting, usaha mesti dimulakan. Di sini peranan Kerajaan melalui jabatan, pakar dan kaitangan yang berdedikasi sangat penting.

Sekarang ini Menteri Pertanian sering melawat ke luar negara untuk mencari idea menaikkan hasil keluaran petanian, seperti tomato dan lain-lain. Tetapi kalau hasil bertambah tetapi cara pemasaran tidak dibaiaki, tidak ada gunanya. Nasib petani tidak akan banyak berubah.

KESELAMATAN MAKANAN

Ada satu lagi satu perkara yang hendak saya sebutkan di sini, walaupun sudah banyak kali disebut dan diulangkan di dalam dan di luar Parlimen. Ini ialah mengenai jumlah wang yang dibelanjakan untuk mengimport terutama sekali barangan makanan, seperti beras, gandum, daging, susu, mentega, bahkan sayuran dan buahan juga. Kita berbelanja lebih RM15 bilion setahun untuk mengimport barangan makanan ini.

Saya sedar bahawa kadang-kadang memang lebih mudah, murah dan juga ekonomik bagi kita mengimport sesetengah barangan makanan itu. Tetapi yang merunsingkan saya ialah kita masih bergantung banyak kepada makanan utama kita, iaitu beras. Dari segi keselamatan ini adalah berbahaya.

Adalah lebih selamat jikalau kadar pengeluaran beras lebih tinggi di negeri ini. Dari segi keselamatan makanan Negara perlu mempunyai bekalan makanan yang cukup untuk memenuhi keperluan rakyatnya dalam keadaan stabil dan juga tidak stabil. Fikirkanlah kesulitan yang mungkin timbul sekiranya konflik berlaku, di peringkat wilayah atau dunia, dan kita tidak mempunyai cukup makanan utama. Pengalaman zaman Jepun dulu tidak harus dilupakan. Manakala dii negara jiran beras lebih dari cukup semasa perang, kita di sini terpaksa makan ubi kayu.

PERUNTUKAN PERTANIAN TIDAK MENCUKUPI

Saya cukup kecewa kerana peruntukan bagi pembanugnan luar Bandar begitu kecil, iaitu RM5.7 bilion saja. Daripada jumlah ini cuma RM2.7 bilion ialah untuk projek-projek pertanian. Apakah jaminan seluruh jumlah yang kecil ini akan sampai kepada petani sasaran utamanya? Saya bimbang, lebih banyak nanti akan pergi kepada kontrek dan kontrektor kroni. Sepatutnya, mesti disediakan peruntukan jauh labih besar lagi bagi pembangunan pertanian, tetapi pada masa yang sama pemantauan ketat perlu dilakukan..

Jumlah ini hampir sama banyaknya dengan peruntukan bagi membuat jalan di Sabah dan Sarawak. Saya sedar kedua-dua negeri ini perlukan jalanraya. Tetapi mengapakah itu yang diutamakan. Adakah untuk memberikan kontrak kepada kroni-kroni? Mengapakah tidak kelihatan belanja yang lebih besar untuk projek-projek pembagunan pertanian di sana, pada hal kadar kemiskinan di Sabah dan Sarawak adalah antara yang tertinggi dalam negara kita ini.

DEB MESTI MENGUNTUNGKAN RAKYAT

Akhir-akhir ini banyak diperkatakan tentang menghidupkan semula semangat DEB. Saya dan Parti Keadilan Rakyat berpendapat dasar ini sebenarnya telah dikhianati oleh Kerajaan dan para pemimpin parti pemerintah. Ia telah digunakan untuk mengayakan hanya segelintir kroni dan keluarga, sehingga menimbulkan korupsi leluasa.

Walaupun diakui ada juga faedah yang diperolehi rakyat biasa dari kalangan Bumiputera dalam beberapa bidang, terutama sekali pendidikan, namun secara perbandingan, keuntungan yang diperolehi kroni dan keluarga daripada DEB itu jauh lebih besar. Sekarang ini ada pihak, dengan menghunus keris mengancam akan mempertahankan hak Bumiputera. Yang sebenarnya, mereka hanya mahu mempertahan serta memperluas kekayaan dan keuntungan sendiri. Mereka sudah menjadi kaya raya atas nama DEB, manakala rakyat jelata, terutama dalam sektor pertanian semakin papa kedana.

Kami menolak urua-ura hendak menghidupkan semula DEB, yang sudah tamat tempohnya itu. Kami berpendapat, dalam suasana negara yang sudah banyak berubah dari segi ekonomi, politik dan sosial pada masa ini, kita memerlukan pendekatan yang baru bagi pembangunan. Pendekatan ini mesti mengutamakan kepentingan rakyat jelata yang ramai dari semua kaum, bukan segelintir elit,. Kita harus menunjukkan kepedulian terhadap nasib rakyat jelata.

Lebih separuh daripada keluarga di negara ini berpendapatan kurang dari RM1500. Kebanyakannya dari golongan Melayu/Bumiputera yang ramai hidup segan dan mati didak mahu dengan usaha pertanian. Seperti kita telah lihat di atas, daripada mereka yang miskin, 70 peratus adalah Melayu/Bumiputera. Oleh itu apabila kita membela nasib rakyat jelata berpendapatan rendah ataupun miskin, walaupun dengan tidak mengira kaum, sudah tentu yang ramai terbela ialah Bumiputera juga.

Tetapi kita tidak pula mengabaikan bukan Melayu/Bumiputera miskin dan berpendapatan rendah, yang juga perlu kita bela. Dengan berbuat demikian, bukan saja kita boleh membantu semua orang miskin, yang kebanyakannya terdiri dari Melayu/Bumiputera, tetapi pada masa yang sama kita boleh menghilangkan perasaan cemburu kerana merasa dianaktirikan di kalangan orang bukan Melayu/Bumiputera yang miskin atau berpendapatan rendah juga..

Sikap kepedulian kita terhadap rakyat bererti menumpukan perhatian dan mengambil berat akan nasib golongan lapisan rendah dan menengah dalam masyarakat, yang sering terpinggir, tertindas, terbiar dan berkedudukan sosio-ekonomi yang lemah. Pendekatan baru kita mesti bercorak tidak perkauman. Orang Melayu atau Bumiputea tidak perlu takut kerana apabila kita lebih mempedulikan golongan rakyat jelata, akhirnya yang lebih ramai mendapat faedah ialah orang Melayu/Bumiputera juga.

Oleh itu, dari segi Belanjawan, sangat perlulah golongan rakyat jelata dari lapisan rendah dan menengah diberi peruntukan lebih banyak, antara lainnya bagi memperbaiki punca pendapatan mereka dan memberi mereka lebih banyak kemudahan sosial yang murah dan mudah, tetapi bermutu. Akan tetapi ini tidak bermakna kita mengabaikan golongan yang lebih senang atau kaya. Cuma bezanya, jikalau dulu dan sekarang, yang diutamakan ialah golongan kaya, sebaliknya pada masa akan datang mereka yang harus diutamakan ialah golongan rakyat jelata. Mereka lebih ramai, lebih susah dan lebih banyak keperluan.

Dr Syed Husin Ali
Timbalan Presiden
Parti Keadilan Rakyat
6hb Oktober 2005

2 Comments:

  • Saya juga tidak berpuas hati dengan belanjawan 2006. Saya seorang pendidik DGA29. Saya kecewa kerana kerajaan telah memberi elaun ITKA sebanyak RM300 kepada DG41 hingga DG54. Ini bermakna kakitangan awam yang baru mula bekerja yang mendapat keistimewaan. Kami yang hampir 10 tahun malah lebih dari 10 tahun berkhidmat, apa yang dapat dari kerajaan. Sudah le gaji kami yang cukup-cukup makan sahaja. Harga minyak naik. Elaun saraan hidup yang ciput sahaja. Memang belanjawan ini hanya untuk golongan koporat dan KEPARAT sahaja.

    By Anonymous Anonymous, at 8:54 PM  

  • = Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Kembali Rumah dengan suku bunga rendah per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum . Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
    Hanya WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
    Tel .... (+ 44) 7480 729811
    Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

    By Blogger "ISKANDAR LENDERS", at 10:39 AM  

Post a Comment

<< Home