SepangOnline

Monday, September 12, 2005

Mahathir akan disaman dalam masa terdekat, kata Azmin

Oleh Zulkifli Mohamed

PERMATANG PAUH: Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed akan menghadapi tindakan undang-undang dalam masa terdekat, tegas Naib Presiden Keadilan Mohd Azmin Ali.

“Saya mempunyai bukti yang cukup untuk mengesahkan penglibatan Dr Mahathir dalam konspirasi fitnah menjatuhkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga secara langsung melibatkan diri saya dan keluarga saya.

“Peguam saya akan mengemukakan permohonan tersebut di mahkamah dalam masa terdekat supaya beliau dapat hadir ke mahkamah untuk menjawab persoalan-persoalan ini,” tegas Azmin kepada Malaysia Today selepas menyampaikan ceramahnya di Kampung Padang Ibu, di sini semalam.

Menurut Azmin peguamnya dalam peringkat terakhir meneliti dokumen-dokumen yang berkaitan bagi mengheret bekas Presiden Umno itu ke mahkamah.

Pada 2 September 1988 Mahathir menggunakan asas tuduhan dalam buku ‘50 Dalil’ untuk memecat Anwar, yang secara langsung mengaitkan Azmin, apabila difitnah salah seorang anaknya adalah hasil hubungan sulit isterinya dengan Anwar.

Bagaimanapun, Mahkamah Seksyen Ampang pada 25 Jun lalu memutuskan dakwaan tersebut adalah fitnah dan mengesahkan keterangan doktor pakar bahawa bukti DNA menunjukkan Azmin dan isterinya Shamsidar Taharin adalah ibu bapa biologi kepada Afifah Azmin.

Mahkamah tersebut telah menjatuhkan hukuman 2 tahun penjara terhadap penulis dan penerbit buku ’50 Dalil’ Datuk Khalid Jafri.

Pada 18 Ogos lepas Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Dato’ Hishamudin Mohd Yunus, turut mengesahkan buku ‘50 Dalil’ adalah fitnah dan ada konspirasi politik di sebalik penerbitannya kerana diedarkan dalam beg perwakilan dalam Persidangan Agung Umno.

Menyentuh tindakan Mahathir terus menfitnah Anwar seperti dilaporkan dalam portal Malaysiakini, Azmin menyifatkan tuduhan itu sebagai provokasi oleh seorang yang sudah nyanyuk dan tidak lagi relevan bagi menarik perhatian umum, khususnya media.

“Saya percaya rakyat sudah tidak lagi mempedulikan Dr Mahathir, sebagai seorang tua yang sudah nyanyuk dan tidak relevan lagi.”

Sebab itu, kata Azmin kenyataan Mahathir itu tidak dilaporkan dalam akhbar media perdana melainkan Malaysiakini.

9 September lalu, Malaysiakini melaporkan Mahathir sebagai berkata, “Saya tidak boleh ada seorang peliwat dalam kabinet saya. Bayangkan seorang ‘gay’ (lelaki homoseks) menjadi PM...tiada seorang pun yang akan selamat!”

Mahathir juga menafikan bahawa pemecatan Anwar, adalah disebabkan kerana mereka berdua tidak lagi sehaluan.

Beliau mendakwa, tuduhan tersebut diada-adakan oleh media – terutama wartawan ‘gay’ (lelaki homoseks) – yang menyokong perjuangan bekas Timbalan Perdana Menteri itu.

Azmin mengganggap kenyataan Mahathir itu bersikap biadap apabila menghina keputusan mahkamah apabila terus memfitnah Anwar.

“Saya tidak teragak-agak untuk mengambl tindakan undang-undang terhadap Dr Mahathir untuk mengajar beliau supaya menghormati undang-undang dan menghormati mahkamah,” kata bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim itu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home